Daredevil

Trådstartare
Jag har räknat ut en foderstat till min häst där hon får 17 kg hösilage och ca 1 krafftmått betfor (blött) om dagen.

Förut gav jag henne även havre, men behöver inte den längre. Slutade med havren succesivt och den togs bort helt förra lördagen. Lagom att jag tog bort havren har min häst gått och blivit ett litet krutpaket, extremt pigg, nästinpå het.

Varför blev det så? Havre brukar ju ofta ge en extra "energi kick" för dem, men när den försvann blev det en helt annan häst.

Vad tror ni detta kan bero på?
Någon som varit med om liknanade?

Sv: Pigg av?

Jag har räknat ut en foderstat till min häst där hon får 17 kg hösilage och ca 1 krafftmått betfor (blött) om dagen.

Förut gav jag henne även havre, men behöver inte den längre. Slutade med havren succesivt och den togs bort helt förra lördagen. Lagom att jag tog bort havren har min häst gått och blivit ett litet krutpaket, extremt pigg, nästinpå het.

Varför blev det så? Havre brukar ju ofta ge en extra "energi kick" för dem, men när den försvann blev det en helt annan häst.

Vad tror ni detta kan bero på?
Någon som varit med om liknanade?
Jag har faktiskt inget riktigt bra svar annat än att ditt ensilage ger energiöverskottet. Kan det vara så att det ensilage du har kommer från en annan åker än det som du har analys ifrån (om du har någon) Inte för att själva analysen gör någon skillnad, men det kan ju skilja i energi och protein mellan åkrar (och även inom åkrar). Hästar som varit lite för tjocka innan blir ju också oftast piggare iom att de går ner lite i vikt. Kan det vara så? Annars är det nog bara vårkänslor som spelar dig ett spratt;)

Självklart finns analys, det är utifrån den som foderstaten är uträknad. :)

Tvärt om var hon mager innnan, och nu kommit upp i hull. Drog ner på havren och sedan tog bort den helt just för att hon var så pigg - ofta hjälper ju detta.

Det skulle nog kunna vara vårkännslor, men det kom just så lägligt när jag slutade med havre att jag tog för givet att det var havren (snön och kylan var fortfarande kvar här då "piggheten" började)

Bara min egna teori eftersom jag har en som reagerar lika dan eller haft fler som blivit piggare utan havre. Jag vill i dessa fall påstå att de inte tål havrens stärkelse eftersom de även fått en del muskelstörningar när de ätit havren och annan stärkelserikt kraftfoder.

Det går åt mycket energi att spjälka stärkelsen i havren och tas det bort så räcker energin till att leva ut istället, å i mitt fall så får jag även en mjukare och mer rörlig häst som är både gladare och piggare. Nu utan havren så slipper han en del problem som gör livet lättare.
Han äter fri tillgång på hö och betfor idag och det är stor skillnad sen jag slutade helt med havren.

Senast ändrad:

Ja, det låter som en rimlig förklaring på det hela!

Det visste jag inte om havre, tack så mycket för ett bra svar! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jag och min kompis började i somras rida en spänd och okunnig travare som hade en opassande sadel. Hästen hade därför sjukt i ryggen och...
Svar
15
· Visningar
1 271
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka