Sv: Petrie Olympic?
Jag har inte måttat för ett par olympic, däremot ett par anky elegance, och hon i affären sa att olympic var samma modell och att det bara är lädret som skiljer. Jag vet inte om det stämmer, men jag tror de är ganska lika iallafall. På petriestövlarna mäter man höjden utan klack, så jag skulle ha lika höga stövlar som det är från knävecket och ned till golvet. Hade ett par cavallo piaff förut och de var lika höga som mina nya petriestövlar, men deras mått är med klacken. Så på cavallostövlarna har jag 52 i höjd och på petrie har jag 49 cm. Båda sitter perfekt. Jag har stövlar med dragkedja och har lika smala stövlar som jag skulle haft utan dragkedja och det har inte varierat något mellan märkena. Eller jo föresten, jag fick inte ned benet i en königs sir utan dragkedja i den storleken jag egentligen skulle ha enligt måttbandet, men med dragkedja gick det hur lätt som helst. Så kanske att jag skulle beställa en storlek vidare om jag inte skulle ha dragkedja.
hm, nu blev det nog lite snurrigt tror jag. Summan av det hela är att om jag mäter med måttband så har jag 49 cm från knät till golvet och 38 cm runt om där benet är som tjockast med ridbyxor på. Och det är alltså det måttet jag ska ha på petriestövlar. 49/38.