Perserkisse med diaré

jassica

Trådstartare
jag har övertagit en perserhane på 3.5år. Jag har haft han sedan i somras ungefär, när jag fick honom hade han otrolig diaré knappst något fast alls, och köpte då Royal Canin mot känsliga magar, vilket hon i djuraffären rekommenderade. Detta fungerade dock inget vidare på min misse, ingen direkt förändring. Sedan har jag testat diverse "specialfoder" utan någon större framgång. När han åt torrhundfoder var det dock inte så löst. Men jag undrar, inte kan väl en katt bara äta hundmat?? Eller vad tor ni, någon som kanske har mer erfarenhet av detta än mig.

Han äter och dricker som han ska,mend MYCKET god aptit.

att han är regelbundet avmaskad behöver jag kanske inte nämna, då det är en sjä'lvklarhet.

Han är både inne och utekatt.

Sv: Perserkisse med diaré

Han kan inte äta hundfoder, det är direkt skadligt för katter.
Om katten vore min hade jag fastat honom ett dygn (enbart vatten) och sedan satt honom på valfri skonkost, förslagsvis lammfärs+ morotspuré. Var försiktig med att byta mellan olika foder, det gör magen ännu oroligare :)
Jag skulle ha haft honom inne en period tills magen stabiliserat sig.
Hoppas det blir bättre för misse!

Han kan inte äta hundfoder, det är direkt skadligt för katter.
Om katten vore min hade jag fastat honom ett dygn (enbart vatten) och sedan satt honom på valfri skonkost, förslagsvis lammfärs+ morotspuré. Var försiktig med att byta mellan olika foder, det gör magen ännu oroligare :)
Jag skulle ha haft honom inne en period tills magen stabiliserat sig.
Hoppas det blir bättre för misse!

jo jag vet att det är skadligt, enligt vet så kan de få gallsten(?) något eller vad det var, så det åt han inte särksilt,men eftersom ajg har tre hundar som har hundskålar fyllda med mat dygnet runt kan ajg inte utesluta att han äter det ändå, och vi har en bondkatt på gårn som är 19år och hon har nog ätit åtaliga kilon hundmat under sina år utan att tagit skada.

Har testat det du skriver, utan något vidare resultat,och innan ajg fick honom så var han enbasrt innekatt och ibörjan hade jag honom inne, och han fick gå ut när han själv kände sig redo. Han äter inte möss eller sådant, som jag själv sett då han inte vet hur man fångar dom. Hade en skadad fågel på tomten, som han mest var lite rädd för, så därför tror jag inte han springer och jagar möss.

Ja gudars, lille missen,som det verkar nu så tror jag han mår bäst av att kanske somna in, då inget verkar hjälpa mot hans lilla mage.

Hur länge testade du? Har han sånna problem borde du ta dig in till en veterinär? Det känns ju verkligen drastiskt att ta bort katten, men å andra sidan har jag kanske inte hela sjukdomshistorien.
Har du testat probiotika? Silica? Gjort någon form av allergiutredning?

Jag själv har en katt med permanent skada i mag-tarmsystemet, det gäller att ha stenkoll på vad, hur och när misse äter.. I alla fall i vårt fall.

Hur länge testade du? Har han sånna problem borde du ta dig in till en veterinär? Det känns ju verkligen drastiskt att ta bort katten, men å andra sidan har jag kanske inte hela sjukdomshistorien.
Har du testat probiotika? Silica? Gjort någon form av allergiutredning?

Jag själv har en katt med permanent skada i mag-tarmsystemet, det gäller att ha stenkoll på vad, hur och när misse äter.. I alla fall i vårt fall.

nja någon dag,kanske två på sin höjd. Nej ingen allergiutredning eller liknande, då han ej är försäkrad och de pengar finns inte. Låter kanske drastisk men sitter abetslös så det är en svår situtation.

Att testa två dagar och hävda att det inte gav resultat känns kanske lite ogenomtänkt? Jag skulle som sagt fasta 24:a timmar och sedan gå över helt på rå lammfärs och morotspuré och inte sluta efter några ynka dagar, men det är jag det.

Jag är en av de som anser att man inte ska ha djur om man inte har råd att ta dem till veterinären.. Jag vet hur det är att vara arbetslös och sitta utan pengar, men har man inte möjlighet att ge sitt djur veterinärvård kanske man skulle överväga en omplacering alterativt avlivning och inte skaffa fler förens ekonomin finns.

Att testa två dagar och hävda att det inte gav resultat känns kanske lite ogenomtänkt? Jag skulle som sagt fasta 24:a timmar och sedan gå över helt på rå lammfärs och morotspuré och inte sluta efter några ynka dagar, men det är jag det.

Jag är en av de som anser att man inte ska ha djur om man inte har råd att ta dem till veterinären.. Jag vet hur det är att vara arbetslös och sitta utan pengar, men har man inte möjlighet att ge sitt djur veterinärvård kanske man skulle överväga en omplacering alterativt avlivning och inte skaffa fler förens ekonomin finns.

vi missuppfattade nog varandra, jag trodde du menade hur länge misse åt hundmat!!! med lammförs o morotspu´re körde jag nog med närmare två veckor!

Har råd med vet men känner hellre att jag sparar dem till något fall det händer de andra djuren, då jag trro att katten inte mår något vidare då den har diaré utan något hjälper, tidigare ägaren har varit hos vet. två gånger utan att de kan finna något fel, vilket jag tycker är konstigt, däärför tror jag kissen kanske mår bäst av att vandra vidare.

Självklart skaffar man itne djur om ekonomi inte finns, men jag ser inte attj ag vill lägga ut åtaliga tusentals kronor på misse.

Okej :)
Som jag frågade innan, testat probiotika? Dock så lider inte katten av att vandra vidare, jag ser inget fel i att ta bort djur om man anser det vara rätt.

Är katten avmaskad?

Om du provat det mesta i foderväg och katten är avmaskad så kan det vara en kur antibiotika som behövs. Det behöver inte gå loss på mer än 600 kr, veterinärbesök inkl. antibiotikan.

Okej :)
Som jag frågade innan, testat probiotika? Dock så lider inte katten av att vandra vidare, jag ser inget fel i att ta bort djur om man anser det vara rätt.

nej men precis, ett djurliv tar alltid slut någon gång, det kan man inte undvika. När det gäller djur måste man vara realistisk och inte tänka på sig själv. men vi ksa med min hund till vet. under nästa vecka så då får nog misse följa med.

Liknande trådar

Övr. Katt Mammas siames (som jag har ansvaret för) har sedan hon kom som omplacering i våras varit väldigt mager. Och inte bara smal eller tunn...
2
Svar
30
· Visningar
9 092
Senast: Heidi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar