Pensionera arbetsmyra

annan1

Trådstartare
Går och funderar på hur det blir om min sexåriga fjordvalack inte blir hjälpt av de sjukbeslag han ska få på nästa klinikbesök. Han har behandlats för inflammationer runt om och visat sig ha förändringar på strålbenen, veterinären vill ännu inte ge någon prognos. Under hela behandlingsperioden (första klinikbesöket var i början av januari) har han visat fortsatt starkt obehag vid longering i höger varv, det har alltså inte blivit någon synlig förbättring där även om han ser bättre ut efter böjprov nu än innan.

Nu återstår att slå på sjukbeslag och se om han blir hjälpt av det. Om han inte blir det undrar jag hur jag ska göra. Han har massor av energi och är en riktig arbetsmyra, har blivit tydligt stressad av perioderna i sjukhage. När han får gå i vanliga hagen med lugnt sällskap blir det bättre, men han är ändå överenergisk på skrittpromenaderna.

Är det någon som pensionerat en sådan här häst med gott resultat? Men pensionering menar jag att jag helt slutar rida på banan och drar ner på ridningen rejält, tar lätta pass rakt fram i skogen och på varierat underlag (om det visar sig att han klarar det fysiskt).

Är det vanligt att hästar med mycket motor bli lugnare efter en tid som pensionärer, eller brukar de fortsätta ösa på? Jag förstår såklart att det är hemskt olika, men jag skulle gärna vilja höra andras erfarenheter.

Sv: Pensionera arbetsmyra

Jag skulle inte ta ut något i förskott. Prova sjukbeslagen först, innan du funderar vidare. Vem vet, det blir kanske jättebra?

Fast jag kan omöjligen sluta fundera på det. Går liksom inte. Jag hoppas att han ska funka som förr, men det känns osäkert, och jag behöver ställa in mig mentalt på att det blir en helt annat hästtillvaro än jag hade tänkt mig. Att avliva finns inte på kartan om han kan leva smärtfritt som pensionär.

Jag vet de som fixat det med hjälp av stoor hage med hagkompisar och därigenom få tillräckligt med stimulans att hålla sig på jorden och må bra.

En stor och välplanerad lösdrift kanske vore nåt?

Om du är beredd på att kämpa så hade jag också tagit hjälp av mer än en klinik och hovslagare, OM det inte blir bra på "första" försöket. Funkar det inte på ett ställe, så kan det funka någon annanstans. De sjukbeslag som du ska prova kanske inte fungerar, men det finns kanske en annan hovslagare någon annanstans med en annan lösning som fungerar i stället. Så hade jag tänkt innan jag gav upp! Hästen är ju ung!

jag hade inte oroat mig öht att en sån häst inte skulle fungera som "pensionär" om den vistas ute och inte står på box 14+ timmar om dygnet.

den är så ung, och inga hästar i sig faktiskt, kan inte anpassa sig till ett liv utan ridning, sålänge de får vistas som det de är avsedda för i sig, dvs ute mycket, länge, bra hagar och med kompisar.
det du läser in hos din häst temperamentsmässigt osv att inte klara det, är jag skeptiskt mot, med tanke på hästens ålder bland annat. självklart kommer den fungera om den har som sagt vettiga förhållanden i sig att leva ett avslappnat liv så som hästarna i sig är avsedda att göra generellt i flock och med sunda förhållanden i fråga om utevistelse, harmoni i flock som fungerar, och därmed stimulans i sig.

självklart är hästen energiskt/laddad om den promeneras utifrån konvalecens och därutöver står i sjukhage?
du hittar ingen häst som inte lär reagera så, minst sagt....
har ju inget att göra med hur den skulle fungera med att gå och slå dank och vara "pensionär" utifrån det jag sett framför mig ovan.
sen måste du ju dock, utifrån den veterinära situation du redogjort för, lyssna på vad som egentligen är veterinär bedömning på hästen i slutändan. Ingen häst oavsett ålder, temperament osv, kommer fungera bra, om den har ngn skada som smärtar och påverkar den mentalt pga smärta som inte går att komma tillrätta med i sig.

Senast ändrad:

Nä, har han ont eller om veterinären bedömer att han kommer att lida av pensionärsliv kommer jag inte att insistera på det.

Jag menar förstås inte heller att hans normaltillstånd är den överskottsenergi han får av att stå i sjukhage. Däremot tänker jag att det kanske vore lite lättare att anpassa honom till ett liv utan arbete om han vore en lojare häst. Jag skrev inlägget för att jag ville höra om andra som kanske haft energiska hästar som blivit pensionärer.

Det Dandylinn skrev om stor lösdrift och kompisar är ungefär det jag ser framför mig. Det betyder ju stallbyte eftersom han idag går med en äldre tant (vilket är jättebra i nuläget, det är lugnt och stilla i hagen, men som kanske inte är optimalt på sikt.)

Jag fick pensionera en otroligt energisk arabvalack när han var sex år. Han trivdes bra med det livet, men hade då också mycket stor hage att ströva omkring i med två ande hästar. Han reds inte alls.

Han hade cystor i båda bakknäna. Vi testade att operera men han blev tyvärr inte helt ohalt.

"Pensionerat" två st arbetsmyror.

Den ena var nästan 20 år. Hon kunde ridas försiktiga ridturer på mjukt underlag. Ohalt i hage. Det gick INTE bra pensionera henne trots mycket utevistelse, stora hagar etc. Hon började bli aggressiv i sin frustration, försökte jaga bort kompisen när jag skulle ta in honom, högg tag i min jacka när jag gick förbi hennes box med en sadel osv. Jag ville så gärna det skulle fungera men insåg när hon oprovocerat började ge hagkompisen däng när han kom tillbaka efter ridturer att det här håller inte.

Den andra trodde jag inte skulle gå, han hatade till och med helvila på sommarbete :S Men jag T-märkte honom för att ge honom en sista sommar och sen i lugn och ro ta bort honom till hösten. Det blev fem år tillsammans, där han trivdes utmärkt med att vara sjukpensionär. Han reds i skogen rakt fram men i alla gångarter. Trivdes jättebra med livet som halvpensionär, och klarade även att bara stå (gå i hage) i långa perioder. När han togs bort fem år senare var det inte pga att han ledsnat på pensionärlivet utan för att han tyvärr utvecklade spatt..

Motorn förändrades inte på någon av dem, det var lika mycket motor och lika roligt att bli riden även som pensionär, de "taggade inte ner" så. Ingen av dem var dock något problem att rida och motorn såg jag inte som något negativt varken före eller efter.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka