Pelleterad betfor

C

ConnyPonny

Japp, det har stallägaren köpt för att det håller sig bättre. Väger dubbelt så mycket som "vanlig" betfor och det tar minst 2 timmar innan det svällt färdigt.

Är det bara jag som är efter (för jag hade aldrig hört om det tidigare) och finns det någon med egna åsikter/erfarenheter?

Sv: Pelleterad betfor

Vi har pelleterad betfor och jag höll på att DÖ när ridhuschefen köpte in "vanlig".
Pelleterad är ju mycket smidigare och tar inte så mycket plats. Lättare att ha att göra med tycker jag.
Spelar väl inte så stor roll om det tar lite längre tid för det att svälla, så ofta äter de väl inte betfor?
Vi blötlägger ändå alltid dagen innan..

Har ingen erfarenhet av pelleterad betfor, ger mina hästar "vanlig" istället... Men har funderingar på att byta, då jag hört att pelleterad betfor innehåller mindre sand/grus än "vanlig"...
Om jag förstod det hela rätt så ger man mindre torr mängd pelleterad, för att den sväller mer en "vanlig"?

Luddig skrivet, förstår någon vad jag menar?! :angel:

Felway skrev:
Om jag förstod det hela rätt så ger man mindre torr mängd pelleterad, för att den sväller mer en "vanlig"?

Luddig skrivet, förstår någon vad jag menar?! :angel:

Stämmer. Jag tar en del pellets och tre delar vatten. Den tar längre tid på sig att svälla men är drygare och räcker längre. Blir ca fyra ggr så mycket som det man häller i om inte mer.

musen21 skrev:
Stämmer. Jag tar en del pellets och tre delar vatten. Den tar längre tid på sig att svälla men är drygare och räcker längre. Blir ca fyra ggr så mycket som det man häller i om inte mer.

Nej, det är inte drygare. Inte om du räknar energimängd... Har samma torrvärden.
Sedan kanske sväller och blir en större mängd men torrvärderna är samma. Dvs ger du samma mängd blötlagd betfor får den egentligen mindre.

Drygare? 1kg är väl alltid 1 kg? Oavsett det är pellets eller riven. Man ger ju efter vikt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar