Patientens klagan...

Gallsmärta är det jävligaste som finns.
Jag minns att jag tänkte "Ok, jag kan inte dö av smärta i alla fall. Fan också." hade varit en välsignelse att kunna svimma av smärta i alla fall... men inte då.

Ja gallsmärtan höll fan på att ta kål på mig. Efter op har jag noll ont! Jag åkte in och ut på sjukhuset hela sommaren för några år sedan innan de opererade och varje gång fick jag eget rum direkt. Och smärtstillande. Sen fick jag vänta men det gjorde nada eftersom jag var smärtfri, tack gode Gud. Jag fick sjukresa med taxi varje gång, via 1177. Det var inga problem alls. Självklart ska du åka in, varje gång du får sådär ont! Jisses, folk söker ju vård för lite nästäppa och du ligger på golvet och ylar....

Håller med dig! Jag har inte fött barn, men det skall bli intressant att jämföra sen.
Jag kommer ihåg att jag tänkte precis när jag kände att jag var på väg att svimma "Yes! jag svimmar" Då gör det bra ont när man är glad att tuppa av.

Jag har aldrig varit med om att man fått suttit flera timmar i väntrum som akut sjuk i det skicket.
Det har jag dessvärre, upprepade gånger också till och med och alltid nattetid, men det var många år sedan så rutinerna kan ha ändrats sedan dess. Men många gånger hade gallstensanfallet gått över av sig självt när jag väl fick komma in på ett rum efter x antal timmars väntande i väntrummet, några enstaka gånger fick jag komma in relativt snabbt och då dröjde det inte länge innan jag fick en spruta så att anfallet mattades av tack och lov.

TS
Försök få till ett UL så att de kan konstatera att det är gallan som spökar, det borde bli lättare att få hjälp sen med en operation när det väl är konstaterat med lite tur men det kan ju hända att man får bli en sådan där jobbig patient som tjatar om det drar ut på tiden. För mig tog det närmare ett halvår efter att de hade konstaterat gallsten tills jag blev opererad och det var efter mycket tjat.

KL- varning långt svar
Blir lite ledsen och uppgiven när jag läser att det är så självklart med en ambulanstransport för icke brådskande transporter. Vi har stora problem med ambulansresurser i många delar av vårt land. Framför allt på natten. Att 1177 hänvisar till ambulanstransport är att de absolut inte vågar ställa frågan... Kan du ta dig in på annat sätt inom rimlig tid? En fråga som jag tycker att alla som funderar på ambulans borde ställa sig. Du kan alltid få sjukresa, vilket 1177 kan hjälpa till med och det kostar någon hundring.
Det finns dock några få fall där ambulans kan göra stor skillnad även om det inte är livshotande, tex svåra smärttillstånd.
Där hamnar tex frakturer av olika slag och stensmärtor mm.
Till Ts: Ja, jag tycker det kan vara befogat med en ambulanstur om du är så pass påverkad att du spyr och inte vet var du ska ta vägen och inte har någon som kan skjutsa dig. Däremot är det viktigt att du får en korrekt diagnos, VC/ eller akutremiss ger detta, så att det inte blir återkommande ambulanstransporter av det - bli inte en passiv patient!

Allmänt: Vi har alla ett egenansvar för vår hälsa och vårt mående. De rådgivande funktioner som finns 1177, ambulans, sos osv är just rådgivande, inte heller de vill eller vågar ta ansvar i många fall. Alltså blir kedjan... egenansvaret brister-ring 1177-som är livrädda för att blir uthängda och hänvisar till ambulans eller 112- likadant där gud nåde om du gör en felbedömning- de skickar alltså ambulans- ambulansen är överbelastad och ett tacksamt objekt att gå till media med samt att ssk inte vill bli av med sin legitimation, alltså tar vi med patienter som inte har ett ambulansbehov och "bekräftar" patienters rätt till ambulans - akuten får ta den största smällen, vilket resulterar i utbränd personal, vårdplatsbrist och risk för att de riktigt sjuka patienterna blir åsidosatta.
Hälsningar från en ofta uppgiven ambulanssk/taxichaffis/sjuktransportör/lyssnare/problemlösare/övervakare

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 070
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Erfarenheten här verkar ofta vara bättre än den på hälsocentralen kan jag känna så vill höra vad ni vet. Jag börjar ledsna på att ha ont...
Svar
12
· Visningar
9 466
Senast: Javan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama