Patellaupphakningar plus överben - dilemma

G

Geisli

Måste få "prata av mig" om något som jag grubblar dag och natt över...

För 3-4 veckor sedan upptäckte jag överben på min 5 åriga islännings framben, på insidan under knät. Typiska belastningsöverben eller Remonthälta som det också kallas. De var dock hårda och verkade stabila. Ingen hälta eller ömhet. Lät han ändå stå en vecka.

Sedan red jag en tur i skritt. Ett par dar senare så upplever jag att han ömmar vid insmörjandet av Radital Liniment på själva överbenen. Känns också som om det växt till mer "knöl" i nederdelen av överbenet. :eek: Blir såklart alldeles ifrån mig, ställer av hästen med löfte om att inte sitta på honom på läääänge och frågar nu mig själv hur mkt motion ska jag våga ge honom från marken (håller på och kör in honom också, så körning är snart ett alternativ till motion utan tyngd från ryttare)?

FÖR han har ju dessutom patellaupphakning! Vila är det sämsta för bakkärran, men tvunget för framkärran.... :confused: :cry: :crazy:

När jag satt i boxen och studerade hans bakben igår kväll blev jag så beklämd att jag mer eller mindre lovade honom operation av patellaupphakningen. Knäna hakar sig nämligen i ett kör, smått men nog så irriterande för hästen. De är helt enkelt inte stabila. Och jag har sett att det påverkar killens steg, han använder inte bakdelen som den motor det är, utan släpper marken när benet är knappt mer än 90 grader sträckt i förhållande till marken för att inte riskera att det hakar sig. Framdelen rör sig betydligt bättre. Bakbenen ska ju sträckas ut innan de släpper marken i en god skritt... Han trampar dock bra inunder sig med bak.

Jag fullkomligt proppar i honom B-vitaminer och protein och har klättrat sakta i alla våra backar. Men nu blir jag snart knas! Jag är rädd för det slitage det blir i knät av alla hakningar! Nu hakar det ju inte HELA TIDEN, men ändå.............

Ska visserligen träffa veterinär i veckan för chipsmärkning å ska tala med henne om saken, men nu pratar jag med er... Ni som har erfarenhet och kunskap och har lust att komma med synpunkter på mitt dilemma.

:confused: :cry:

Sv: Patellaupphakningar plus överben - dilemma

Här kommer en lite annorlunda/allternativ förklaring till patellaupphakning som du kan fundera på. Observera att jag säger inte att din häst har det så här men det kan vara tänkvärt...

Säg att din häst varit sned i hovarna exempelvis innerväggarna har varit något högre än ytterväggarna. Hästen kommer då att gå snett och belasta musklerna på insidan av låren mer så att dessa blir starkare. Dessa starka muskler drar patella ur sitt rätta läge och därmed uppstår hakningar.

För att åtgärda detta måste man först tillse att hoven verkas i balans och därefter ska musklerna på in och utsidan av låret blir lika starka för att hålla patella på plats. Uppvärmande massage och därefter stretchning (stavning?) är enligt detta sätt att se det enda som hjälper en patellaupphakande häst att bli av med problemet. Inte träning för då kommer hästen bara att bibehålla samma obalans i muskulaturen på in och utsidan av låret.

Observera att detta bara är ett sätt att se på patellaupphakning och jag säger inte att det är varken rätt eller fel men tänkvärt.

Jag skrev nog lite fel för det är väl inte så att patella dras snett utan obalansen i muskulaturen gör att senor och ligament runt patella drar snett och gör därmed att det hakar sig. Om patella skulle dras ur sitt läge kallas det väl luxation.

Alla fall av patellaupphakning jag stött på hos unga djur har gått över om tån verkats kort och hästen fått röra sig mkt.

Vitsen med kort tå är att det försvårar översträckning i knäleden. Det är när knäleden är kraftigt sträckt som draget i knäskålen från musklerna är som minst och den kan fara åt sidan och haka upp sig.

Vitsen med att röra sig mkt är att då blir lårmuskulaturen starkare och håller lättare knäskålen i rätt spår. Helst ute jämt. Försiktighet dock med väldigt leriga hagar som kan suga fast hoven och orsaka en översträckning.

Om upphakningen börjar först på en äldre häst kan det dock vara mer komplicerat. HH

Tack för ditt tänkvärda svar! Har aldrig hört någon nämna detta samband tidigare. Kan ju ta en extra titt på hovarna, men jag tror (hoppas) inte att det är orsaken i detta fall. Han har haft det i många år och alltid haft väldigt fina hovar. MEN det är inte med det sagt att det inte ska tas i beaktande, ofta är det millimetrar som gör stor skillnad.

Tror du det gynnar muskulaturen om jag använder liniment runt knät?

Tack för ditt hoppingivande svar! Ska genast se till att tån blir kortad maximalt. Har hört att även trakterna gärna får vara lite högre också, de är i höjd med sulan nu, men hovarna växer ju rätt bra så han kan nog fått lite höjd om ett par månader eller så. Har ju honom oskodd så lite grann sliter han ju ner, men inte mkt. Hovarna är stenhårda med mkt tjocka hovväggar.

Lösdrift är en högsta dröm jag har, kanske kanske kanske kan det ordnas OM jag får tag på en kompis till honom som passar som sällskap. Än så länge har vi i a f modererat in- och utsläppstiderna för att gynna min hakande häst.

Sen är det väl också så, i detta fall. Hästen får anses som mycket ung, under utveckling av muskler. När muskelmassa börja komma på rätt plats, och hästen börjar bli starkare i bakben och rygg brukar detta med patella som oftast förvinna av sig själv.

Har själv en sådan häst som i unga år hade en upphakning, men numera har det bara hänt efter en tid av muskelbortfall. Ett exempel var när hon hade gått med föl, vid igångsättning hade hon en lättare patellahakning som succesivt försvann i takt med att musklerna kom på plats igen.

Ang överben, så har min gammelman 2 st rejäla överben på fram som är ca 7 cm långa. Dessa har antagligen tillkommit under uppväxten och då i en fas av kraftigt tillväxt. Detta har inte besvärat honom alls, han är idag närmare 20 strecket utan att ha visat problem från dessa.

Tack för svar! Man undrar ju lite hur länge hästen får anses "ung" tillräckligt för att patellaupphakningen ska vara "ok". Jag tycker han är fint musklad i bak vid det här laget, så jag har därför börjat förlora tålamodet med hakningarna.

Jag har ju i o f s aldrig betraktat överben som något allvarligt fel, men när den egna unghästen utvecklar dem mitt framför ögonen på mig så kommer saken i ett annat läge. Även om det inte riskerar hans användbarhet i framtiden, så står man lite handfallen inför det faktum att han är tydligt överansträngd i nuet. Jösses, hur lite tål hästen egentligen, jag har alltid varit rädd om honom...

Utan att vara speciellt insatt i ngt annat i benväg än just patellaupphakningar kan jag inte låta bli att undra varför hästen samtidigt får symmetriska problem både fram och bak. Har den någon avvikande benställning, hur är hovvinklarna, har den haft någon speciell foderstat, har den växt väldigt fort på höjd eller bredd under ngn period? Är den väldigt stor? Du råkar inte ha benbilder framifrån, bakifrån och från sidan du kan lägga in? Många frågor!

Ur patellaupphakningssynpunkt är hästen fortfarande ung. HH

En islandshäst växer ända fram till 8-9 års ålder, därför får din 5-åring bara anses som bara barnet ännu.

Vad gäller överben så håller jag med HH efter en mer nogrann beskrivning från dig, vad har ändrat sig efttersom tillväxten av överbenen är så påtaglig.

Geisli skrev:
Tack för ditt tänkvärda svar! Har aldrig hört någon nämna detta samband tidigare. Kan ju ta en extra titt på hovarna, men jag tror (hoppas) inte att det är orsaken i detta fall. Han har haft det i många år och alltid haft väldigt fina hovar. MEN det är inte med det sagt att det inte ska tas i beaktande, ofta är det millimetrar som gör stor skillnad. Tror du det gynnar muskulaturen om jag använder liniment runt knät?

Jag tror nog mer på att ta hjälp av en utbildad massör som kan känna hur muskulaturen är på hästen. De är ju även duktiga på stretchning (jag kan inte stava till detta ord men jag hoppas att du förstår vad jag menar).

Samtidigt kan jag nog inte säga, patellaupphakningarna har han haft så länge jag ägt honom dvs sedan 2,5 års ålder, innan dess vet jag inte.

I bak är han kohasig. Inte lite, utan rätt ordentligt... Han kan stå med hela skenbenen lutade mot varandra helt parallellt. Ser rätt komiskt ut... Är något tåvid bak.

I fram är han tämligen rak med breda ledgångar, möjligen något inåttåad nu när han har breddat sig i bringan.

Han är 139 cm och har breddat sig väldigt nu under vintern.

Under sommaren har han dessutom blivit ordentligt fet, säkert närmare 75 kg övervikt - Kanske överbenen beror på det??? Har lovat mig i a f att han aldrig ska få gå å bli så fet igen. Nästa sommar blir det till att ordna annat bete.

Har stödutfodrat med linfröpellets och foderjäst under senare delen av sommaren pga att jag är rädd att hans ska få proteinbrist (för patellaupphakningens skull).

Hovvinklar vet jag inte hur jag ska beskriva, i fram är de nog ca 45 grader å i bak...ja, ungefär de samma nu när tårna är avkortade maximalt. Raspade nämligen bakhovarna idag, och tyckte mig se att hästen behåller bakbenen längre i marken nu i skritt när spänningen minskat i bakknäna. Positivt! Dessutom så har trakterna redan hunnit bli ca 2 mm höga på nån vecka, hovarna växer som gräs...

Hur gör jag för att lägga in bilder på Bukefalos???

Senast ändrad av en moderator:

Hihi, har faktiskt en massör under utbildning som bett att få använda mina 4 hästar som övningsobjekt... Nu kan hon ju få en ordentlig fallstudie att bita i!

Samtidigt kan jag nog inte säga, patellaupphakningarna har han haft så länge jag ägt honom dvs sedan 2,5 års ålder, innan dess vet jag inte.

Nej men den brukar som oftast inte visa sig förrän ridning sker på hästen, åtminstone om det handlar om en hakning som växer bort med tiden. Så det skall du nog vara glad över, för sannolikheten att problemet försvinner i takt med att muskler kommer på plats är väldigt stor.

I bak är han kohasig. Inte lite, utan rätt ordentligt... Han kan stå med hela skenbenen lutade mot varandra helt parallellt. Ser rätt komiskt ut... Är något tåvid bak.

Och det är ett ganska tydligt tecken på att styrkan fortfarande saknas i bakbenen.

I fram är han tämligen rak med breda ledgångar, möjligen något inåttåad nu när han har breddat sig i bringan.

Och här tror jag du kan söka orsaken till överbenen, framförallt med tanke på övervikten.

Geisli skrev:
Hihi, har faktiskt en massör under utbildning som bett att få använda mina 4 hästar som övningsobjekt... Nu kan hon ju få en ordentlig fallstudie att bita i!

Va bra! Det skulle vara väldigt intressant att höra vad vad denna massör har att säga om detta sätt att se på patellaupphakning. Uppdatera gärna här om du har möjlighet.

Det jag själv upplevde var att min unghäst tyckte att det var relativt skönt med massagen men när hästen skulle börja stretchas så undrade han vad sjutton vi höll på med. När han sedan vilat en stund så gjorde han det på egen hand d.v.s. sträckte sina bakben rakt bakåt först det en sedan det andra :confused: Jag skrattade länge efter det, som vi slitit för att få honom att medverka till just det som han hur enkelt som helst gjorde alldeles själv. Hästen tittade konfunderat på mig och undrade naturligtvis om jag hade "alla hemma däruppe".

Så räkna med att det krävs lite träning för att hästen ska förstå vad man vill att den ska göra. Jag har själv inte kunnat utvärdera det hela eftersom det inte har blivit någon riktig kontinuitet i behandlingarna när de går på bete men jag ska köra i gång igen när de kommer hem igen.

Jag hade förut en liten shettisdam med patellaupphakning. Hon hakade kraftigt på morgnarna/när hon var ouppvärmd. Av en ren slump så upptäckte jag att det hade med selen att göra. För hon fick selen på lördagskvällar och då var hon symtomfri (alltså inte en enda synlig hakning!) fram till och med torsdag-fredag, sen började hon haka i igen.

Jag rådfrågade veterinär om jag inte kunde ge henne selen två gånger i veckan (alltså dela upp givan), men det tyckte inte hon. Så en till två dagar i veckan hade jag en liten dam som hade lite svårt att gå.

Nu var ju hon så ung, ca 7 månader då det började och ett och ett halvt då hon dog (av andra orsaker) så hur det hela slutat om jag kunnat motionera igång henne vet jag inte. Nu blev det bara stillsam motion någon/några gånger i veckan och visst blev hon bättre och bättre.

Vet inte om det har något med ditt problem att göra, men så var det för mig.

Jenny

Hej Boj!
Låter bra det, då ska jag inte ge upp hoppet än om min lilla växande pålle. Och att överben kan ha fler orsaker än att just JAG "ridit sönder" honom vidgar helt klart vyerna. Bantning pågår..! :-)

Hej Ideaal!
Ska försöka uppdatera tråden efter att jag haft diskussionen med min blivande hästmassör! Kan nog tro att det kan vara lurigt att få dem att stretcha på benen när vi vill, har sett att killen gärna gör det om morgnarna när man ska ta ut honom. Sött!

Tack Jämtland för tips! Skadar inte att ha selen i beräknande när man så noga överväger allt annat. Selen har ju en stark koppling till alla leders behov, så en brist gynnar nog intet i något fall. Fortsätter räkna på foderstaten hans..... :-)

Kan skvallra om att jag tog en kvällspromenad idag med Geisli, efter att ha kortat tån på bakhovarna i förmiddags. OCH jag kan glatt konstatera att övertrampet ökat med 5-15 cm beroende på hastighet och att han sträcker ut benet nästan maximalt innan han släpper marken. Vilken skillnad! Och ändå var hovarna noga verkade innan, inga långa tår på något sätt, så det hänger verkligen på millimetrarna! :) Äntligen ett steg i rätt riktning, jag är så lättad...!! :banana: :banana: :bow:

Ja, och så inga hakningar under hela tiden jag var med honom och studerade honom....!!! :bump: :bow: :bow: Detta tål att följas upp och noga efterföljas... :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka