patellaupphakning??

A

arcticstar

jag har en 3åring hemma (shettis) som tidigare aldrig visat något ang patellaupphakning men senaste två dagarna har han hackat i bakbenen. han går på bete och rör sig hela dagarna så han är inte stillastående direkt. veterinären var här i förrgår och kollade på honom. hon sa att det kan bero på att han växer och att det lär växa bort. men kan det komma bara så där utan att det har visat sig något tidigare??

vad kan man göra för att förhindra detta?

Sv: patellaupphakning??

Det är bra att han får röra på sig ordentligt. Han han ute dygnet runt och stalla upp i box om han måste stå inne. När det hakat sig lossnar det om du backar honom.

En vän till mej har en egen uppfödning, Svensk Ridponny, som visade hakning under en kortare tid i uppväxten. Finns inga tecken på detta alls nu. Han är idag fyra år. Så vänta ut ett tag. Kanske inne i en växtperiod.

Mycket rörelse, sen kan du ge ett tillskott av B-vitamin, tex en injektion eller en stor dos i maten. förmodligen så är det bara för att hästen växer och är det lindrigt så kommer det troligen att växa bort. Annars kan du motionera hästen i backar för att stärka musklerna i baken på hästen, det hjälper med.

Min shettis som nu är två år visade förra året tecken på patellahakning, främst på morgnarna när hon skulle ut i hagen då hon stått inne på natten. Detta varade inte längre än kanske nån månad o hovslagaren sa att det inte var någon fara. Nu går hon på "lösdrift" och jag har inte märkt nått på länge.

Jag tycker du ska vänta och se om det försvinner eftersom det tydligen kan ha med växten att göra såvida du inte upplever att hästen besväras utav det. Dock är jag inget provs i ämnet men tror inte det är nån fara.

mvh Maria

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
548
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 166

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka