Passier gjord

Centaur

Trådstartare
Har köpt en svängd dressyrgjord från Passier till gräsmagen, verkade jättebra, riktigt mjuk. :d MEEEEN.... Den sitter ju helskumt! :confused:

Stl brukar ju vara tryckt på vänster sida, och så är det på alla mina andra gjordar, även dom två som är svängda. På dom svängda hamnar "böjen" framåt när stl är på vänstersidan. Vilket jag tycker är logisk.

Men på denna gjord så hamnar böjen BAKÅT om jag har siffrorna på vä sida. Och det verkar ju helt bakvänt, den ska vara för hästar med gjordläget långt fram och sätter jag den så kommer ju gjorde ligga länger bak istället för länger fram... :crazy: Den glappar även lite i bakkant men den är såpass bred att det nog inte har så mkt att säga för trycket.

Spänner jag den så att böjen hamnar framåt och stl på höger sida så glappar den MKT på framsidan. Ser väldigt fel ut..

Testade att rida med den åt båda håll och hästen var lika nöjd samma hur jag hade den. Det är ingen resår och det verkar han tycka om!! Sadeln gled lite mer fram när jag hade böjen framåt. Så den kanske ska vara bakåt ändå?? Någon här som har en gjord från Passier där det är tydligt vad som är bak och fram (tex en hoppgjord) och kan säga vilken sida stl ska vara på?

Sv: Passier gjord

Tog lite bilder....

DSC00009.jpg

DSC00011.jpg

DSC000131.jpg

DSC00013.jpg

DSC00014.jpg

DSC00015.jpg

DSC00017.jpg

Gick inte att vända dom varken i datorn eller på photobucket, dom återgick bara till originalet. Så ni får väl ha huvudet på sned.:p

nu har dom vänt sig ju, skumt. :p

men är det ingen som har en åsikt om vilken väg den ska vara?

En i stallet har en passier gjord och på hennes är böjen framåt. Vet dock inte vilken sida storleken är på. Hoppas du får till det;)

Ja det är ju så jag tycker att en svängd gjord ska vara också, med böjen framåt. Men, då glappar denna extremt mkt på framsidan, den står verkligen ut, blir ett glapp på 1-2 cm om jag kollar in mellan frambenen. :crazy: Och den trycker hårt i bakkant. Sadeln gled även mer fram med denna varianten än med en rak gjord. Så jag fattar ingenting. :p

Va lustigt:confused: Vad händer om du provar att spänna den bakre stroppen ett hål mindre än den främre? Samma sak?

det blir ingen skillnad, testade att ha den två hål mindre och då var bakre stroppen helt lös medan det glappade lika mkt under magen. ett mysterium är det! kanske ska prova maila till passier och höra hur dom tänkt att gjorden ska sitta.

såhär skriver passier:

Dear Ms ,

if you go to our website www.passier.com than to accessories and further to girths. Your girth is no. 6. The picture you see shows the round part to the top. This is what goes into the direction of the horses head. The girth sits behind the elbows and in comparison to other girths, the girthing positon is further backwards. This effect prevents the saddles from slipping forward.

Please do not hesitate to contact us if you have any questions.

Best regards,
G. Passier & Sohn GmbH
Dirk Kannemeier

här är bilden han talar om: http://www.passier-shop.de/image_resizer.php?src=images/passier/Sattelgurte_70.jpg&width=340

Vilken bra gjord. Du får gärna PM:a mig om vart du köpt den. :angel:
Tycker du sadeln glider mindre? Min har tyvärr börjat glida fram och jag tror att sadelgjordsläget har lite att göra med det, men det är nog inte allt.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 026
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag hittar ingen ny sadellista efter version 2.0, så startar en fortsättning på följande tråd. Moderator får gärna radera eller slå...
Svar
2
· Visningar
2 706
Senast: Estivuz
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 231
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag hittar ingen vettig information om Mattes dressyrgjordar, dess avtagbart fårskinn. Den finns ju i tre olika versioner (svängd...
Svar
1
· Visningar
1 102
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka