Passfrågor

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
- Moderator får gärna flytta tråden, hade ingen aning om var jag skulle lägga den -

Tittade på en hästs Blå Basen-sida och några funderingar kom upp i huvudet, kan någon av er Bukefalister svaren tro?
Hästen är en storhäst av grov halvblodstyp med okända uppgifter kan tilläggas.

1. Om hästen är grundstamboksförd i SH (Svenska Hästavelsavelsförbundet), betyder det då att den är född i Sverige?
2. Jag vet (registrerings)nummerserierna för gröna, gråa osv. Papper inom ASVH, men om den aktuella hästens nummerserie inte stämmer in på någon av dem, vad är den då?
3. Det står "Copy Number: A" Har även sett att det står "Copy Number: B" på andra hästar. Vad betyder dessa?
4. Är "ras saknas" samma sak som "ras okänd"?

Tack på förhand!
 
Sv: Passfrågor

1. Nej den behöver inte alls vara född i Sverige. Den kan förstås vara svenskfödd men lika gärna en häst som inte tidigare har haft något pass och då har man ansökt om pass här i Sverige.

2. Det finns ingen speciell innebörd i löpnumret för SHs hästar med okänd härstamning. Man började på 1 för det första utfärdade passet och fortsatte uppåt för varje utfärdat pass. Raskoden först, sedan födelseår (två siffror) och sen löpnumret t.ex. 00-99-2573.

3. A-pass är det första passet som har utfärdats för hästen. Har originalpasset kommit bort benämns duplikatpasset B. Kommer det också bort benämns nästa C osv.

4. Ja. Eftersom hästen inte har någon känd härstamning kan man inte heller säga vilken ras som hästen tillhör.
 
Sv: Passfrågor

Jaha, ok! :D Tack!

Men om hästen har löpnummer 00-02-1351 betyder det alltså att hästen är av okänd ras och född 2002, men vad betyder 1351 i sammanhanget? Eller är det "bara ett nummer" så att säga?
Förresten kom att tänka på att hästens (hennes) pass utfärdades 14 mars 2012, men hon kom till nuvarande ägare årsskiftet 2007/2008, och tävlades innan passet var klart. Hur gick/går det ihop? :o
 
Senast ändrad:
Sv: Passfrågor

1351 är bara löpnummer, en del i själva registreringsnumret.

Tja hur det kommer sig att hästen inte fick pass förrän 2012 är ju svårt att svara på. Enligt lagstiftningen skulle hästen ha haft pass långt före 2012 men ägaren ansökte tydligen först 2012.
 
Sv: Passfrågor

Jaha, ok! :D Tack!

Men om hästen har löpnummer 00-02-1351 betyder det alltså att hästen är av okänd ras och född 2002, men vad betyder 1351 i sammanhanget? Eller är det "bara ett nummer" så att säga?
Förresten kom att tänka på att hästens (hennes) pass utfärdades 14 mars 2012, men hon kom till nuvarande ägare årsskiftet 2007/2008, och tävlades innan passet var klart. Hur gick/går det ihop? :o

Hästen kan ha haft ett utländskt pass som inte uppfyllde EUs krav & när den skulle registreras i Sverige (kanske pga att reglerna för licenser ändrades 2012 - innan dess fick hästen väl tävla lokalt utan licens, men fr o m 2012 var man tvungen att ha hästlicens i alla tävlingar & för att kunna söka licens måste hästen vara stambokförd - jag råkade ut för detta med min polskimporterade häst, hon är nu registrerad i Svenska Hästavelsförbundet) gjordes ett nytt pass, det är min gissning. :)
 
Sv: Passfrågor

Delvis KL
Hästen ska inte vara stamboksförd, det är något som är till renrasiga hästar. Men hästen måste vara registrerad vilket är något helt annat men det är det som en häst som inte har fullstam blir hos SH, inte stamboksförd.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 237
Senast: Görel
·
Avel Satt och tänkte på ponnyer jag haft kontakt med tidigare, alltså inte sådana jag rider eller har ridit så ofta och så. Kom särskilt att...
2
Svar
25
· Visningar
3 071
Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 699
Avel Håller på att kolla upp stammen på en häst i min närhet och stöter på lite okända (i min värld) förbund. "Pferdezuchtverband Sachsen...
2
Svar
21
· Visningar
4 400
Senast: vickypicky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp