Passar min häst till distans...?

C

Castor

Jag rider en Wesh Cob ibland och undrar om denna ras är bra att tävla i distansritt med...hon är mkt snabb, för att vara en welsh cob.

Sv: Passar min häst till distans...?

Klart att du kan prova distans med en W C.
Men att den är uthållig är viktigare än att den är snabb.
// Linda

vare inte du som hade en åsikt i galopp om att de bara skulle springa fort? :smirk: *jag var bara tvungen efter som att du poengterade att h*n var snabb*

Som sagt så är uthållighet viktigast och snabbhet har inte så stor betydelse faktiskt. Jag menar, du har ingen nytta av 400m spurt om hästen sen "dör" å är helt slut efter det.

Welsh Cob kanske inte e vanligaste distanshästen, det är väl otast araber och arabkorsningar, men även en hel del kallblod och travare har visat framfötterna :)
Alla hästar kan gå distans, inte rasen som bestämmer hur långt de kan gå utan individen. Vet en Welsh Cob som har vunnit YR-SM å gått 160km klasser osv. :)

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
585
Senast: Mli
·
Hundträning Vi är nybörjare och har startat en tävling. Tränar med min yngsta, hon tycker det är jättekul. Jag tycker det är jättesvårt att hitta...
Svar
12
· Visningar
634
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst