Sv: Passar denna sele?! (en till)
Nallebjörnpäls, gulligt namn på ett sånt jobb, besvärligt när den är blöt, svettig o när dom lossar sen
har shettisar *suck*
Fast dom är såå söta, "fölisen" (8 mån) är jätteullig, riktig nallebjörn
Jo tvätta ordentligt med mild tvål o vatten. Viktigt att den är ren, mycket (ljumet, kallt=svårt att få bort smuts, varmt/hett=inte bra för lädret) vatten o tvål annars river man lätt bara runt smutsen!
Man kan ha lite mindre tvål där det är sömmar.
Hade en sele som jag tvättade sparsamt (okunnig) och det var först när jag tog mod till mig och plaskade på ordentligt som den blev helt ren och sedan riktigt mjuk efter smörjningen!
Sen när den är fuktig efter tvättningen ska oljan smörjas på. För att tränga in lättare ska lädret vara rent/tvättat/fuktigt.
Jag har inte hittat nån riktigt bra olja för läder än.
Har hört att Ekololjan inte är så bra för lädret då den innehåller mineralojla (restprodukt från (motor) olja "tillverkning") utan man ska använda animaliskt (från djur). Olja från växter; oliv, solros mm är troligen bättre än "syntetisk" olja men inte lika bra som animalisk! Vaselin finns gärna i många burkar men det är inte bra, har för mig att det är från mineraloljan och täpper dessutom till porerna i lädret, vilken inte är bra.
Fett är bra men lägger sig mest på ytan, skyddar bra mot svett o vatten.
Finns något som heter Neatsfoot Oil som sägas vara bra (men dyrt?).
Men jag tror Ekol duger, många använder ju det?!?
Har då inte märkt nått på det läder jag använde ekololja på!
När du oljat in några gånger (dagar)(står på flaskan hur man gör), så kan du smörja med läderfett.
Lanolin (ullfett) är bra för läder!
Effax läderbalsam tycker jag är bra! Innehåller bla lanolin och bivax (som skyddar mot fukt/vatten). Luktar gott och lädret blir mjukt!
Kolla under utrustning tror det ska finnas info om lädervård!
/Lisa