Passar denna sele?! (en till)

A

allroundhästarna

Jag har just fått tag på denna sele, men vet inte riktigt hur den ska sitta. Jag tycker att "draglädret" (eller vad det heter) är för kort?!??? Den gjorden går ju framåt och sedan tillbaka under magen, ska det vara så? Hur mycket ska den ligga mot bogbladen? Är det någon som kan förklara hur jag anpassar den till hästen? Vart börjar jag? Jag började med däckeln och satte den på plats, sen lokan där jag tyckte att den låg bra (enligt mig) jag justerade både upptill och ner till, den justerade jag remmarna där emellan och sist svanskappan.
arbsele.jpg

Här ser man lite snett framifrån:
P1010008.jpg

Sv: Passar denna sele?! (en till)

Litegrann kan den luta framåt, det viktiga är hur det ser ut när hästen är i drag, då ska uppehållsremmen som går från däckeln vara lodrätt!
Lotta

Tack för ditt svar, men här kommer en fråga till: Är det uppehållsremmen som jag har markerat med en pil? Jag har inte en aning om vad de olika delarna heter (mer än däckel)
Hur hårt ska man spänna den gjorden? (däckelgjorden spänner jag ungefär som travgjorden) men den andra?
arbselepil.jpg

Bra sele, bara allt läder är bra!
Gjort böjprov?
Böj och vrid på lädret det ska inte spricka.
Tycker passningen ser bra ut.
Dragläder på lokselar till stora hästar brukar vara lite för korta tycker jag, jag vill dock hellre ha lite för långa är för korta!
Men det brukar jämmna ut sig eller iaf så att det inte stör, när hästen drar. Använd hellst baksele till för det är säkert inte så kul att lokorna åker fram på halsen när hästen bromsar i värsta fall.
Hur har du tänkt köra, i skogen? Vagn? 4-hjuligt?

Du ska få in en hand mellan loka och halsen. En tvärhand mellan strupe/nedre lokrem, bukgjord och under ryggstycket.
Snedremmarna ska vara lösa dessa hindrar bara att lokorna inte åker ner på halsen om hästen sänker huvudet.

Undrar lite: Varför är hästen så blöt?
Är det en nordsvensk bruks? Kanske äldre kallblodstravare? Nyfiken bara! :D
Har märkt upp lite delar på din sele :D :
JQISFMPNLMMQI.jpg

/Lisa

_L_ skrev:
Bra sele, bara allt läder är bra!
Gjort böjprov?
Böj och vrid på lädret det ska inte spricka.
Tycker passningen ser bra ut.
Dragläder på lokselar till stora hästar brukar vara lite för korta tycker jag, jag vill dock hellre ha lite för långa är för korta!
Men det brukar jämmna ut sig eller iaf så att det inte stör, när hästen drar. Använd hellst baksele till för det är säkert inte så kul att lokorna åker fram på halsen när hästen bromsar i värsta fall.
Hur har du tänkt köra, i skogen? Vagn? 4-hjuligt?

Du ska få in en hand mellan loka och halsen. En tvärhand mellan strupe/nedre lokrem, bukgjord och under ryggstycket.
Snedremmarna ska vara lösa dessa hindrar bara att lokorna inte åker ner på halsen om hästen sänker huvudet.

Undrar lite: Varför är hästen så blöt?
Är det en nordsvensk bruks? Kanske äldre kallblodstravare? Nyfiken bara! :D
Har märkt upp lite delar på din sele :D :
JQISFMPNLMMQI.jpg

/Lisa

Hej Lisa!
Tack för det fina beskrivningen av selen:bow: :bow: !
Den är lite torr i lädret men jag ska ha den för att dra en rockard som är lite tyngre (saabaxel) och ev. en släde i vinter beroende på om det blir snö eller inte så jag tror att den håller (det trodde sadelmakaren också), men jag ska naturligtvis smörja in den. Har du något bra tips på "smörjmedel" till denna halvtorra sele?
Ang varför hästen är blöt så hade jag just kört henne en mil i arbetstravtempo med rockarden (och travselen) innan jag tog kortet. Hon är en kallblodstravare på 13 år med nallebjörnspäls.
Hon är ganska liten och kompakt i kroppen (fyrkantig).

/Marie

Olja tycker jag är bäst. Inte Ekol el liknande som innehåller mineraloljor. Det ska vara naturprodukter som matolja el neatsfoot oil. Den sistnämnda använder jag nu och gillar den skarpt.

Toppa sedan med ett läderbalsam som INTE innehåller vaselin utan det ska vara lanolin.

Tycker förresten att uppehållarremmen ser ut att sitta på en längd som medger körning med släde/kälke. För att det ska bli bra med rockard så skulle jag höja den. Men det vet man ju inte förän man provar spänna för och ser hur det ser ut.

har en liten följdfråga. Får inte draglädret en konstig vinkel om man höjjer uppehållarremmen? har nämligen funderat på om jag bör höjja på min sele men vet faktiskt inte om det blir bra. itne så kunnig heller...

Det kan det nog få om man höjer tillräckligt mycket. Det ska ju bli en obruten linje från draglädret hela vägen genom skakeln/draglinan. Du får prova och se, viktigt att titta hur det ser ut när hästen faktiskt drar och inte bara står stilla.

Nu gick det upp ett ljus för mej!!:idea: Har inte tänkt på att man kan höja draglädret förut för att lättare få en rak draglinje när man kör rockard!:bow: :bow:

Nallebjörnpäls, gulligt namn på ett sånt jobb, besvärligt när den är blöt, svettig o när dom lossar sen :eek: har shettisar *suck*
Fast dom är såå söta, "fölisen" (8 mån) är jätteullig, riktig nallebjörn :love: :D

Jo tvätta ordentligt med mild tvål o vatten. Viktigt att den är ren, mycket (ljumet, kallt=svårt att få bort smuts, varmt/hett=inte bra för lädret) vatten o tvål annars river man lätt bara runt smutsen!
Man kan ha lite mindre tvål där det är sömmar.

Hade en sele som jag tvättade sparsamt (okunnig) och det var först när jag tog mod till mig och plaskade på ordentligt som den blev helt ren och sedan riktigt mjuk efter smörjningen!
Sen när den är fuktig efter tvättningen ska oljan smörjas på. För att tränga in lättare ska lädret vara rent/tvättat/fuktigt.

Jag har inte hittat nån riktigt bra olja för läder än.
Har hört att Ekololjan inte är så bra för lädret då den innehåller mineralojla (restprodukt från (motor) olja "tillverkning") utan man ska använda animaliskt (från djur). Olja från växter; oliv, solros mm är troligen bättre än "syntetisk" olja men inte lika bra som animalisk! Vaselin finns gärna i många burkar men det är inte bra, har för mig att det är från mineraloljan och täpper dessutom till porerna i lädret, vilken inte är bra.
Fett är bra men lägger sig mest på ytan, skyddar bra mot svett o vatten.
Finns något som heter Neatsfoot Oil som sägas vara bra (men dyrt?).
Men jag tror Ekol duger, många använder ju det?!?
Har då inte märkt nått på det läder jag använde ekololja på!
När du oljat in några gånger (dagar)(står på flaskan hur man gör), så kan du smörja med läderfett.
Lanolin (ullfett) är bra för läder!
Effax läderbalsam tycker jag är bra! Innehåller bla lanolin och bivax (som skyddar mot fukt/vatten). Luktar gott och lädret blir mjukt!
Kolla under utrustning tror det ska finnas info om lädervård!

/Lisa

Senast ändrad:

Lisa, hur gör du ren bossorna på lokor och däckel när de är smärtingklädda?
Tack för tipset att ha ordentligt med vatten, jag har bara gnidit med löddrig svamp, men tycker att jag aldrig får riktigt rent:bow:
Lotta

Hej och tack för tipsen.
Jag undrar även lite som Fia_Lina: Hur rengör man bossorna?
Mina är "Kanvasklädda" med tagelstoppning!

Använder du vanlig tvål eller sadeltvål?

Vet inte riktigt vad mina är stoppade med men jag tvättar dem med lite vatten och rotborste. Ställer loka under kranen och skrubbar tills all smuts är borta. Viktigt att de får torka ordentligt sen.

Har funkar bra på min sele.

Ang tvätt av lokbossor:

Jag har tagit såpa och en nagelborste och borstat på ytan med lite vatten så att det löddrat. Sedan svampat av med bara vatten, och därefter torkat av med en trasa.

Jag vet inte vad det "tyg" som sitter på bossorna heter, det är oftast ljust och strävt?
Skin eller läderklädd bossa är ju bättre då inte smuts fastnar lika lätt, samt lite lättare att rengöra.
Men det har nog ganska få selar ofta detta lite strävare tyget.

På mina bossor/däckel med strävt tyg använder jag vanlig borste så ofta jag kan, sen kan man ta en hovbortse eller annan ren men lite hårdare borste och tvål o vatten. Man kan vara lite snabb med vattnet så att bossan inte blir för blöt/nerdränkt :D och låta den torka, gärna lite varmare, rumstemp (kanske runt 20-22 grader) man passar på att tvätta och sedan smörja lädret ordentligt. Då torkar det in bra i lädret när det är lite varmare, ist för att lädret blir för torrt.
Om det är läder kan man gno på med en svamp. Det viktiga är att få bort så mycket "partiklar" som möjligt för att undvika att man suddar runt sånt. Spola av med vatten det tål lädret om det är bra omskött (tvättat och insmord några gånger) samt inte hängt för torrt eller för kallt/fuktigt eller på annat sätt är "misshandlat" :D. 10-15 grader i selkammar'n är lagom. Om man inte är så duktig på att tvätta ren selen efter varje gång så kan man ju tänka på ifall hästen blivit svettig, där gäller det på lädret lite mer, tex bukgjordar. Tvätta och smörj in så att inte lädret suger åt sig svetten för det tror jag är mindre bra.

Jag är så dålig på tygsorter :o hur är "kanvas" på för vis? :crazy:
Smärting har jag hört, men jag har nog inte sett det?

/Lisa

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 900
Senast: LiviaFilippa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
2
Svar
20
· Visningar
2 169
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag ska börja rida igen och var på en provlektion igår. Senast jag red var nog 14 år sedan... Jag kände mig trygg med hästarna och...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar