Pass och rabiesvaccin?

Gabbi

Trådstartare
Vi funderar på att bila i Norge i sommar, men att eventuellt ta vägen hem genom Finland. Då måste Rådi rabiesvaccineras. Är det någon som vet vad det kostar med vaccin + återbesöket för antikroppskollen? Som jag har förstått det måste hon sedan omvaccineras varje år, eftersom treårssprutan inte är giltig utanför norden?

Måste hon också ha ett pass? Ringer jag isåfall jordbruksverket om det? Jag har inte tänkt på pass förut, däremot har hon ju alla andra papper så att säga. Om hon får ska ha ett pass, fortsätter man med vaccinationsstämplar i passet, eller på den lappen man använder från början?

Sv: Pass och rabiesvaccin?

Jag betalade 250kr för första rabiessprutan, nästa kommer att gå på samma kostnad.

Sedan tillkommer kostnaden för återbesök för provtagning, analys och pass. Detta har jag dock inga prisuppg för.

Pass är ett måste som jag förstått.

Ok, tack för svar båda två. Då tror jag att jag har det klart för mig. Det enda det verkar vara oklarheter om är huruvida den sprutan som tas med treårsintervaller verkligen gäller. Verkar som att den ettåriga är den enda giltiga på kontinenten.

Låter ju som om de själva inte vet i den texten. "Man kan välja att vaccinera varje år om det känns säkrare..."
Helst hade man ju velat veta vad som gällde....Jag har hört att det är fel med treårsvaccin inom EU.

Jo tycker också att det står väldigt luddigt! Man kanske kan skicka iväg ett mejl och fråga? Är väl det bästa sättet att få veta säkert antar jag!

Det är olika från land till land. Dit jag ska (Ungern) gäller det itne, man ska alltså vaccinera med ett års intervall.

Se till att vara ute i god tid med sprutorna så ni hinner ta blodprovet (ska ha gått minst 120-140 dagar) och få svar på provet!

Det dyraste var ju själva blodprovet och för oss gick allt på mellan 1 500 och 2 000 kr.

Jag tycker det står helt klart vad som gäller. Problemet är att vissa länder inom eu kan krångla trots att passet är helt korrekt ifyllt enligt eus regler.
PL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka