Parselar och vagn

farin

Trådstartare
Vad ska man tänka på när det är dags att skaffa parselar? Vi har två russ som båda körs ganska mycket, en och en, men nu vill vi gå vidare och lära oss själva och dem att gå i par. Nya selar måste köpas, nu kör vi med lokselar. Vill ha sele som funkar både i enbett och i par, någon som har några tips?
Dessutom måste vi börja leta ny vagn... Hur mycket större vagn kan de dra när de är två?
Allmäna tips att tänka på inför parkörning mottages också tacksam :bow:
Tänkte börja med att sätta ihop dem och tömköra i par, men hur funkar det rent praktiskt, när man inte har några draglinor som "håller ihop" dem? Dessa pojkar är inte helt lika i steglängd och rörelser, så det skulle nog aldrig funka att tävla par med, men vanlig skolkörning borde funka. Hoppas jag :bump:

Måste ni verkligen köpa nya selar? Räcker det inte att sätta på beslag för att fästa stångkoppel med?

Prata med någon sadelmakare som är duktig på selar och körning, det kanske kan spara ganska många tusenlappar i längden.

Tack för svar
Jag bara utgick från att man måste köpa nytt... Den ena lokselen är i bra skick, den andra känns mer... utbytbar om man säger så :smirk:
Är fäste för stångkoppel det enda som skiljer enbet- från parsele??

Ja, när det gäller lokselar och bröstselar av den "svenska" modellen (typ Börjes och Hööks billiga). Man brukar plocka loss skakelremmarna också, de behövs ju inte till parkörning.

Ok, tack!
Har du, eller någon annan som har lust att svara, någon erfarenhet av Tärnsjös "ponnysele" som de tog fram för några år sedan? Finns den som parsele? Vad rekommenderar ni för parselar om sponsorn (ridskolan) vill satsa på nytt?
Vagn är ju nästa fundering... 4-hjuling, hur tungt kan den rimligen få vara? Kan man tro att två b-ponnyer kan dra en vagn som från början är tänkt till enbett d-ponny. Har inte vikten på vagnen, men det kan man väl få fram på något sätt...
Nu börjar jag tycka att det här projektet ska bli kul, snön är borta och solen skiner nästan :rofl:

Två B-ponnyer bör kunna dra en vagn som dragits av en D-ponny utan problem. Ska ni tävla rekommenderar jag att du kollar TR om minimivikter och spårvidder innan ni satsar på en vagn.

Tärnsjö kan säkert tillverka ponnyselar, men de är väldigt dyra. Ett billigare men bra alternativ kan vara de selar från Ideaal som finns på Börjes. Helt OK kvalitet.

Lycka till med gotlandarussen, det går säkert bra :)

Och till svea
Går det bra att använda vanliga bröstselar alltså till parkörning? Går det bra att ha vanlig stång då lr vad använder man. Man kan alltså både köra par i lokselar och bröstselar?

kram

Tänkte börja med att sätta ihop dem och tömköra i par, men hur funkar det rent praktiskt, när man inte har några draglinor som "håller ihop" dem?
Man kopplar stångkopplena i varandra i stället. Oftast räker det med ett stångkoppel då det annars kan bli långt mellan hästarna om de vill gå isär.

Dessa pojkar är inte helt lika i steglängd och rörelser, så det skulle nog aldrig funka att tävla par med, men vanlig skolkörning borde funka
Visst är det bra om de är lika men det funkar bra med som du säger skolkörning. Det viktigaste är att sväglarna är oberoende av varandra. Hm ,hur ska jag förklara. Den stora svängelen som går bakom båda hästarna ska kunna röra på sig, i sin tur så hänger man på varje hästs svängel. Om låt säga höger häst drar mer så vrider sig den stora svängelen och båda hästarna drar lika mycket hela tiden. Annars blir det ofta att den lite snabbare hästen får dra hela lasset medan den andra mest lallar omkring.
Jag vet att detta blev jätterörigt förklarat men jag ska se om jag kan fixa en bild som lättare kan förklara.

Tack för svar!
Ska som sagt börja med tömkörningen, ska "bara" fixa selar som funkar först...
Det där med svänglar får du gärna försöka rita och förklara lite till, jag fattar inte riktigt :confused:
Om höger drar mer, blir det inte så att svängeln flyttar sig framåt på höger sida då och han liksom fortsätter att dra mer? Eller blir trycket på draglinorna då lättare, så att vänster häst får dra mer? Hm... skyller på att det är söndag kväll nu... :crazy:
Har i varje fall ordnat så att jag ska på studiebesök hos en erfaren parkusk och ska få prova på själv. Och ska fråga, fråga och fråga lite till :rofl:

Skriv gärna fler tips :bump:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
337
Senast: Cactus
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 180
Senast: Masqueradee
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 476
Senast: mars
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama