A

aenglah

Hej!

Min pappas nya sambo har mops-kennel. Jag har även varit med när kompisar parat sina tikar.

Som jag har förstått det så kommer de in i höglöpet vid dag 10-14?
Hur märker man det?

I somras var jag med vid första parningstillfället på Elsa (mops), hon hade fått en kull året innan. Tyckte då att hon skrek till. Jag tyckte att det lät hemskt. Jag hörde sedan att hon varit mycket mottagligare den andra gången de parade henne två dagar senare.

Var även med när kompisen parade sin första gångstik på dag 7 (hundarna fick då vara lösa ute). Tiken vek då bort svansen men när hanen hittade rätt efter många försök så skrek hon och försökte dra därifrån.

Jag tycker att det är hemskt. Skriker de vid parning om de är förstagångare eller blev hon helt enkelt parad för tidigt?
Hur vanligt är det att de skriker till?

Hur gör ni vid era parningar?

//Lotta som gärna skulle vilja veta mera

Sv: Parning

Varför frågar du inte din pappas nya sambo? Om hon har kennel har hon säkert mycket erfarenhet!

Det är ju individuellt När i löpet en tik höglöper, men generellt sett, så går de flesta tikar in i höglöpet efter 7-10 dagar.
Den tik som villigt står och viker undan svansen är i höglöp. En del tikar kan dock villigt stå även någon/några dagar Innan höglöpet..
Det är också "bättre" att hanen parar tiken tidigt än sent i höglöpet, då hanhundens spermier kan leva i upp till en vecka under rätt förhållanden.
Vissa tikar kan tycka det är obehagligt, när hanhundens svällkroppar sväller upp och han då "fastnar" inne i tiken och kan då pipa till.

Tack Gnist, dig kan man alltid lita på när man har några frågor :)

Jag var bara rädd för att man kanske gick för tidigt fram =)
Men som sagt hon vek undan svansen så då borde hon ju verkligen vara i höglöp.

Om tiken Inte hade varit redo för parning, så hade hon nog fräst ifrån rätt så tydligt mot hanhunden ;)

Innan jag la in tråden så sökte jag här på forumet.
Då såg jag inte en enda som parade sina så tidigt i löpet. Utan de flesta verkade inte åka iväg med hunden för att para förräns tidigast på 12 dagen till så sent som 21 dagen.

Elsa ska paras i vår igen så då ska jag hänga med igen och se hur det går för annars får man ju ingen erfarenhet.

Gnist, vad är det för ras du föder upp?

Australisk Terrier, Jämthund och ska nog ta någon kull på BC-tiken också när hon är GK vallhund :)

Ginst jag har gått och funderat en tid och nu måste jag bara få fråga :D

Med risk för att verka okunnig:

Hur är det med löpet då man parar tiken. Förändras löptiden på något sätt om de tar sig? Såsom med kortare period/att blödningen slutar helt?

Finns det något annat sett att se om det har tagit sig eller ej?

Eller är det bara och vänta och se?

//Lotta

Liknande trådar

Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 472
Senast: Tuggben
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 863
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama