F

Falk

Jag hade tänkte att börja träna mina hästar för par körning...Båda är väl inkörda men bara enbet...Jag tänkte då börja med att tömköra dem i par. Vad behöver jag för utrustning? Ska jag "sätta ihop" dem på något sätt?? Hur ska jag ha tömmarna, två par korsade eller??
Tacksam för svar

Jag är urdålig på att beskriva i text så mitt råd är att kolla på bilder o läsa i böcker. Bilder finns ju på nätet om du inte får tag i böcker. För att tömköra så kan du sätta ihop hästarna i bröstorna t.ex med skackelremmar.
Tömmarna funkar ju så att du svänger båda hästarna åt vänster med vänster töm....man kör som enbet alltså.
För att testköra behöver du inte partömmar men det underlättar ju...Fast man springer ju inte o köper nåra bara för att testa.

Tack för svaret!!

Hur du några tips på någon bra bok som tar upp just parkörning?
Jag har två par tömmar och då ska jag alltså ha vänster tömmarna i vänster handen om jag förstått det rätt..Det känns som lite överkurs med partömmar som du säger ;)

Sen kan jag passa på att fråga om sele.. Om jag i framtiden ska köra dem i par så går det väll inte med en vanlig sele alltså två enbetselar? Men om jag har parsele går det då att använda dem också om jag ska köra enbet eller? Kan ju inte tänka mig att jag ska behöva ha fyra selar....

Tack igen :p

Nej du behöver inte ha 4 selar det räcker bra med 2.
Du kan använda en par sele i enbet.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
329
Senast: Cactus
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
523
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
499
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama