Panikråd!!!!!! Gigg!

Rea

Trådstartare
Alla kunniga! Idag har jag hittat världens finase lilla gigg som jag VILL HA :love:. Problemet är att den har ponny skacklar och jag har STOR häst 178 mkh.
Borde man inte kunna byta dom, vilka mått ska jag ha som absoluta minimått mellan skacklarna?
Har vid ett tillfälle hört 85-90 som mini på gigg. Vet ni? Fingall tipsade mig om att skacklar till storhäst rockard bör vara ca 230 cm, kam man ta det till Gigg med? Har en bekant som kan det där maed svats så nu är det isåfall tips på form på dom. Blir formen bra om mantänker som en flaka med rund botten :eek:, usch vad svårt att förklara och utvikt halsmynning.
HJÄLP Snälla söta :love:

Vi har precis fått hem vår nyinköpta gigg idag. Den är inprovad till vår häst som är 173 cm. Jag gick ut och mätte och det var 85 cm mellan skaklarna vid fästet mot vagnen. Tyvärr kunde jag inte mäta skaklarnas längd för de var hopskjutna efter transport. Jag kan eventuellt återkomma om den längden./Ia

Jag har kollat igen med min man. Han sa att giggleverantören (en mycket kunnig person i körning) sa att skaklarna skulle vara som dom var och dom är 155 cm. Då är det sedan ytterligare ca 110 cm från skakelfästet till hjulnavet. Hjulen är stora, 120 cm i diameter och anpassade till att vi har en stor häst. Vad jag förstår kan det bli problem om man har för små hjul därför att skaklarna då får vinklas uppåt, alternativt fästet på selen måste sänkas.
Hoppas detta hjälper dig något.
Ia

:love: :love:TUSEN TACK :love: :love:, jag hade tänkt att man kanske kunde svänga skaklarna lite upp eftersom nya skaklar måste göras ialla fall.

Vad är diametern på hjulen på din tilltänkta gigg? Är det en nytillverkad vagn? För att det ska se snyggt och propotionerligt ut, skulle jag nog helst se en gigg med 120cm hjul till en så pass stor häst. Du kan säkert ha en med mindre hjul också och göra skacklar som böjs uppåt som du skrev, men risken är att du hamnar lite lågt bakom hästen om hjulen är rätt små.
Så långa skacklar som 230 cm tror jag inte behövs. Ju högre upp skacklarna är fästa på vagn och sele, desto kortare behöver de vara. Lägre infästning-längre skacklar. Den första giggen vi gjorde (till fjording) hade skacklar som var 180 cm och det var för långt. Ju närmre vagnen hästen är, desto mer lättstyrt blir ekipaget. Men det ska ju ändå givetvis finnas en säkerthetsmarginal, vagnen ska ju inte trycka på hästen i baken.

Tack för det tänkvärda! Idag har jag pratat med vagnsägaren och beslutat att inte köpa trots allt. Får avvakta och se om jag inte kan hitta en vagn som känns rätt utan en massa modifikationer. Lite fix blir det ju alltid, men man kanske inte behöver köpa en för att helt bygga om den :idea:.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka