Panik vid boxvila, vad göra??

Sunshine

Trådstartare
Mitt fullblod har äntligen fått diagnos. Stressfraktur på höger fram, total boxvila i minst två månader, kalciumtillskott och schock wave treatment en gång i veckan i fem veckor.

Boxvilan är ett STORT problem. Vi står i ett stort stall med över 40 hästar och det händer något hela tiden. Står hon inne väver hon våldsamt, kastar sig från sida till sida, boxvandrar konstant. Bryr sig inte om leksaker, speglar och andra påhittigheter som matte försökt med. Spelar heller ingen roll om hon har en kompis i boxen bredvid. Veterinären har sagt att hon kan få gå i liten sjukhage så vi har skapat en i boxstorlek där hon får fri tillgång på hö och dessutom har hon en kompis som går i en ngt större sjukhage alldeles intill. Men det hjälper inte. Hon väver nu som en galning ute i sjukhagen och har tappat massor i vikt på bara några dagar. Hon ser helt ”död” ut på ögonen och mår verkligen inte bra. Redan så får hon ACP (lugnande) på morgonen för att inte helt flippa ut när de andra hästarna går ut i hagen och för att hålla henne någorlunda lugn under förmiddagen. Men nu börjar jag överväga om hon kanske måste ha en starkare dos som räcker större delen av dagen – men hur länge kan man hålla dem i det tillståndet egentligen? För när den totala boxvilan är över så börjar ju konvalescensen och hon kommer att behöva lugnande då också.

Någon som vet eller har smarta idéer?? Bör jag se mig om efter ett annat stall? Vill helst inte flytta då det har visat sig svårt att hitta ett bra stall häromkring, och i vanliga fall trivs ju både jag och hästarna jättebra (har en annan häst också, så helt lätt är det heller inte att hitta TVÅ boxar i ett litet, lugnt och ledigt stall som ligger någorlunda i närheten!).

Sv: Panik vid boxvila, vad göra??

Hejsan.
Det man alltid kan göra är ju att försöka ha hästen i en utebox....om det finns nån att tillgå i och för sig...
När min häst hade boxvila så fick jag även ha henne ute i en lite sjukhage..men detta kanske inte är att rekommendera om din häst lätt blir "uppstressad"..
Men annars så tror jag tyvärr att det ända du kan göra är att flytta hästen till ett annat stall...framför allt ett mindre stall där hästen kan känna lugn..

Om du inte kan byta box till en box som är längre in i stallet där inga andra hästar går förbi på dagarna...på det sättet så får ju din häst stå lugnt..
Hälsningar Malin

Usch, det låter jobbigt!

En sak som kan hjälpa när man har en sådan häst är att se till att de måste stå på ett och samma ställe för att kunna se ut, typ utebox alltså, alt täcka för allt utom ett ställe i inneboxen, inget fönster eller någonting utan bara utsikt genom dörrgallret (eller att den kan sticka ut huvudet). Det är väl risk för att det inte räcker för din häst, men jag vet att det har fungerat på normalmotionerade boxvandrare/vävare.

Kan du inte göra en 10-12kvm hage? Belastningen att gå dit är betydligt mindre än vävningen etc. Kanske en precis utanför stallet. Beroende på hur det ser ut.

Liknande trådar

Hästvård När man söker på internet efter fång och hovbensrotation så finner man oftast tråkiga historier som många gånger slutar med att hästen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 972
Senast: Korven
·
V
Hästvård Hur gör ni? Min häst var på klinik för hältutredning igår, behandlades i lederna på 3 ben och har boxvila idag och imorgon. Därefter får...
Svar
15
· Visningar
1 916
Senast: Cyllene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama