Har du en nordis som hoppar 150 cm och går svår dressyr
isåfall är det bra jobbat, jag har inte fördomar, jag har själv en nordis, men har aldrig hört talas om någon som är såpass utbildad, och tycker att dte verkar otroligt
Ang detta med hennes övervikt tidigare så är det ju rent svammel att hon skulle " skämmas" över sin vikt, det var det värsta jag hört på länge, förmänskliga inte ditt djur.
Jag skulle tippa att hennes " lättföddhet" beror på en proteinbrist.
Vidaer så tror jag inte att din häst går i hård träning, varför skulle hon gå upp 100 kg om hon är i hård träning? Det gör inte hårt tränade hästar, även om de vilar 1 månad eller så.
Många hästägare missbedömer sin hästs träning, de hästar som går i hård träning är tävlande travare, galoppörer, hoppekipage på hög nivå osv inte hobbyhästar oftast.
Ang detta med hennes brist på muskler över ryggen så beror det antagligen poå en proteinbrist i kombination med FÖR MYCKET träning. Alternativt fel träning./ en häst som går ur form och inte arbetar med ryggen.
Min känsla när jag läser dina inlägg är att du pressar din häst för hårt, detta ger en nervös häst som " blir tokig" om hon får vila, har stress relaterande magåkommor och mår dåligt i allmänhet. Tokigheten vid vila kan mycket väl bero på en proteinbrist som kan ge nervösa hästar.
Och detta med 100 kg övervikt är inget hästen skäms för! Det är snarare du. Är du förresten säker på att det var en övervikt och inte en uppsvullnad pga proteinbrist?
Om ni tror att enbart grovfoder räcker för en hårdtränande häst så borde ni nog gå några kurser INNAN ni råder folk så att ni inte gör saker o ting värre än de vare innan...
En hårt tränade häst borde ha en matte/husse med större kunskaper.......