Pälsvård! För dummies

Sonic76

Trådstartare
Jag blev oförhappandes med en Lhasa apso
Hon var nerklippt men sonen vill ställa ut då hon har en kanon stam.
Men hon var inte så bra skött när hon kom och pälsen i dåligt skick trots kort så dessa tovor driver mig till vansinne.
En sitter i armhålan och går inte att klippa bort. Jag har beställt kam från råd av uppfödaren.
Men nu ska jag ha balsam med. Vad ska jag köpa?
Hon är 11 månader och inte så mycket hanterad så pälsvården tar lite tid.

Men hon var inte så bra skött när hon kom och pälsen i dåligt skick trots kort så dessa tovor driver mig till vansinne.
En sitter i armhålan och går inte att klippa bort. Jag har beställt kam från råd av uppfödaren.

Den här fungerar otroligt bra som tovutredare:

https://cdon.se/produkt/iv-san-bernard-schampo-trad-conditioner-1l-durchsichtig-c6631cc7345f4e7b/

Utöver det är regelbundna bad viktigt. En ren päls tovar inte lika lätt som en smutsig.

Trimmade alltid ner tovor I armhålan på äldre blandisen, det går men är knivigt så kanske ta hjälp av en hundfrisör I början.

Förhoppningsvis blir pälsen bättre framöver och jag tycker att kosten kan göra stor skillnad på hundarnas päls. Blandisrn hade dock hopplös päls men även på henne syntes det skillnad i pälsen när de fick bra mat. Oavsett torrfoder så tycker jag inte hundarna sett riktigt så blanka ut i pälsen som när de fått hemmalagad topping till eller färskfoder. Även makan märkte skillnad på pälsarna när jag en längre period inte orkade utan bara gav torrfoder och blötmat som extra gottis. Han är inte den mest uppmärksamma och hade inte på den tiden nån koll på hur hundarna utfodrades.

Tips är att be folk med rasen om tips på hur man lyckas få till pälsen. Vet att många utställningshundar som är långhåriga har olika lösningar för pälsen i form av uppsättningar och annat för att spara på pälsen och det ska vara smidigt till vardags.

Tovor i armhåla klipper man alltid,har du en liten nagelsax?
Annar behöver du en stålkam, och inte kamma så man man gör i vanliga fall utan in med spetsen o dra den utåt, kan även funka med saxen
Ja jag har nagelsax och har beställt en stålkam efter råd från uppfödaren
Tyvärr hade inte djuraffären här det

Jo bada minst en gång i veckan vet jag
Så imorgon är det dags igen
Men har inte haft så bra produkter
Och det är en jäkla djungel
Husse köpte en olja som var fantastiskt bra på bc pojken när vi funderade på att raka honom då vi var så lessa på att plocka tistlar efter besök i fårhagen. Den hjälpte också till med tovor, den var dyr men ganska dryg. Tänker att den kanske hjälper pälsen från att tova sig på din med.
Tror den hette k9 silk shine..

Jo bada minst en gång i veckan vet jag
Så imorgon är det dags igen
Men har inte haft så bra produkter
Och det är en jäkla djungel
Det är det!

K9 är helt ok, men vill du ha riktigt rolls royce kan jag tipsa om Plush Puppy, framför allt detta balsamet; https://www.deedog.se/plush-puppy/plush-puppy-natural-silk-protein-conditioner

Jag är lite snål nu när min slutat tova så mycket och använder Botaniqa Active-serien, också bra.

Pudelkam kan vara lättare vid tovor, den har rullande piggar som gör att det blir mindre obehagligt för hunden. I övrigt är spratts kammar oslagbara.

Tovor som sitter nära huden kan vara lättare att komma åt med en matbreaker, så skär man isär tovan bit för bit.

Varför inte klippa ner hunden bara? Ska den behöva gå igenom alla dessa behandlingar bara för att ni vill ställa ut 😖
Tovar gör ont att kamma tovor också oavsett redskap.
Raka ner den stackars hunden och börjar om till våren.

Dessa "ickefällande" raser har väldigt jobbiga pälsar just i den åldern där "valppälsen" ska bort. Dessutom är de väldigt mycket mer benägna att bli toviga med halvlång päls än helt utväxt. Det blir bättre, håll ut! :D

Jag testade mig fram mycket när det kom till produkter för min havanais. Det gällde att både ha ett bra schampo och en bra tovsprej för att kunna jobba med pälsen utan obehag för vovve. Jag badade nog honom som mest varje månad och använde inget separat balsam. Men det som funkar bra på en hund är inte alltid det bästa för en annan.
Om du har en bra hundtrimmare i närheten så kan du lämna in vovven för en ordentlig genomgång av pälsen så ni får en välutredd päls att jobba med hemma. Väldigt mycket lättare att underhålla än att fixa en päls som redan blivit så tovig! Personen kan säkert även ge tips på produkter som passar just eran hund. Den bästa tovsprejen jag själv använt var faktiskt den min trimmare sålde. Skulle gärna berättat vad det var men det minns jag tyvärr inte.

Pälsvård ska vara behagligt för alla och det är absolut aldrig värt att kamma ut en riktigt hemsk tova i exempelvis armhålan. Man får klippa/"skära" sönder den eller helt trimma ner pälsen där och börja om.

Korta pass nu i början när hon inte är van och mycket belöning. Gillar hon tex mjukost så är det en bra sysselsättning för henne medan pälsen borstas. Man behöver inte ge mycket alls för att det ska bli belönande, det är bara att låta vovven slicka på tuböppningen medan man försiktigt trycker fram lite då och då. En frusen Kong är lite samma sak men kräver mer förberedelse (dock nyttigare om man är mer noga med innehållet).

Lycka till med vovve, hon kommer bli superfin till slut!

Varför inte klippa ner hunden bara? Ska den behöva gå igenom alla dessa behandlingar bara för att ni vill ställa ut 😖
Ja jag vet
Men måste hitta nån som gör det också och bra mycket bättre än innan

Nu vet vi ju inte hur illa tovorna är och hur många tovor hunden har. Det kan absolut vara vettigt att klippa ner den och börja om, i fall det är riktigt illa. Men det kan också vara så att husse/matte behöver lära sig att hantera tovor och då måste man få be om råd och prova sig fram. Tovorna kommer ju tillbaka när pälsen växer ut om man inte gör rätt, så en klippning löser ju problemet för tillfället.

Nu vet vi ju inte hur illa tovorna är och hur många tovor hunden har. Det kan absolut vara vettigt att klippa ner den och börja om, i fall det är riktigt illa. Men det kan också vara så att husse/matte behöver lära sig att hantera tovor och då måste man få be om råd och prova sig fram. Tovorna kommer ju tillbaka när pälsen växer ut om man inte gör rätt, så en klippning löser ju problemet för tillfället.
Men riktigt illa? Även små tovor gör ont förstår du inte det?
Särskilt när dom sitter på ställen där huden rör sig som i armhålan.
Överlag tycker jag pälshundar blir både dämpade och hindrade av sin päls många gånger, man ser ren lycka i mångas ögon och kroppsspråk när ägarna klipper ner dom.

Men riktigt illa? Även små tovor gör ont förstår du inte det?
Särskilt när dom sitter på ställen där huden rör sig som i armhålan.
Överlag tycker jag pälshundar blir både dämpade och hindrade av sin päls många gånger, man ser ren lycka i mångas ögon och kroppsspråk när ägarna klipper ner dom.
Så klart att det är obehagligt/gör ont och därför måste de redas ut. Men att direkt säga "klipp ner hunden" när någon tagit över en hund och ber om råd ser jag inte är det enda och bästa rådet att ge. Har man en pälshund, som man dessutom har om ambition att ställa ut, då tror jag man behöver lära sig förebygga tovor och reda ut dom när de väl uppstår. När man lärt sig så är det inte speciellt svårt att varken förebygga eller reda ut dem, men man behöver få rutin. Normalt sett kan man få den rutinen om man skaffar hunden som valp, innan tovorna blir som besvärligast, men ts har inte haft den möjligheten. Det är ju inte så att en klippt hund per automatik inte tovar (om man inte ofta rakar ned hunden helt).

Jag förstod redan på ditt första inlägg att du inte är för att hålla hundar långhåriga. Men du kan väl ha så mycket respekt för ts att du svarar henne på hennes fråga och inte pracka på henne din ståndpunkt eftersom hon uppenbarligen vill något annat.

Så klart att det är obehagligt/gör ont och därför måste de redas ut. Men att direkt säga "klipp ner hunden" när någon tagit över en hund och ber om råd ser jag inte är det enda och bästa rådet att ge. Har man en pälshund, som man dessutom har om ambition att ställa ut, då tror jag man behöver lära sig förebygga tovor och reda ut dom när de väl uppstår. När man lärt sig så är det inte speciellt svårt att varken förebygga eller reda ut dem, men man behöver få rutin. Normalt sett kan man få den rutinen om man skaffar hunden som valp, innan tovorna blir som besvärligast, men ts har inte haft den möjligheten. Det är ju inte så att en klippt hund per automatik inte tovar (om man inte ofta rakar ned hunden helt).
Hundar ska gå med päls ner till marken bara för människans nöje. Det är inte utställningssäsong ens så vad är problemet med att raka ner och börja om till våren.

Hundar ska gå med päls ner till marken bara för människans nöje. Det är inte utställningssäsong ens så vad är problemet med att raka ner och börja om till våren.
Vadå tror du på allvar att pälsen växer ut på några månader?

Jag la till några rader i mitt förra inlägg men förstår att du hann svara innan jag var klar så lägger in dom här;
Jag förstod redan på ditt första inlägg att du inte är för att hålla hundar långhåriga. Men du kan väl ha så mycket respekt för ts att du svarar henne på hennes fråga och inte pracka på henne din ståndpunkt eftersom hon uppenbarligen vill något annat.

Vadå tror du på allvar att pälsen växer ut på några månader?

Jag la till några rader i mitt förra inlägg men förstår att du hann svara innan jag var klar så lägger in dom här;
pälsen växer ut till sommaren om den klipps nu.
Ja jag tycker det är förjävligt att hundar ska gå runt med pälsar ner till marken bara för ägaren vill ställa ut.
Ställ ut er själva istället om ni vill bli bedömda!

pälsen växer ut till sommaren om den klipps nu.
Ja jag tycker det är förjävligt att hundar ska gå runt med pälsar ner till marken bara för ägaren vill ställa ut.
Ställ ut er själva istället om ni vill bli bedömda!
Jag har aldrig haft en Lhasa Apso men skulle tro att det tar ungefär två år för pälsen att bli utställningsduglig om man klipper ner kort. Det tar det för min ras ungefär som har liknande päls.

DU tycker det är förjävligt att hundar så gå runt med päls ned till marken. Men alla tycker inte det. TS tycker inte det. Jag tycker inte det. Du får så klart tycka det, men vi är en massa människor som har helt andra erfarenheter. Det vore fräscht att respektera dem, i första hand TS.

Jag har inga planer på att ställa ut min men har han långhårig ändå. Pälsen skyddar fantastiskt mot kyla och väta och han slipper täcken som skapar tovor. Han är pigg och glad och hämmas inte ett dugg av sin päls.

Liknande trådar

Katthälsa Har en katt med pälsproblem, eller ja han har inga större problem men jag som han sätter tänderna i så fort kammen kommer fram tycker...
Svar
8
· Visningar
1 585
Senast: MayDay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Tik som "luktar gott"
  • Akvarietråden V