Pälsglans hos en skimmel?

Forest Autumn

Trådstartare
Min ponny är en avblekbar skimmel. De första åren var hon kolsvart sedan övergick färgen till kolsvart päls översållad med stora vita tussar. Det svarta har alltid varit typ spegelblankt. Efter senaste pälsfällningen nu under senvintern så är det svarta borta och hon är mer grå. Jag tycker att hon ser glanslös ut på ngt sätt. :cry:
Jag är egentligen inte så van vid gråvita hästar. Nu undrar jag om det är så helt enkelt att de inte glänser lika mkt som andra? Eller om det är som hon inte har fällt färdigt riktigt? Eller om det är så att hon saknar ngt i fodret. Hon har ju inte ätit så mkt grönt gräs de senaste 15 månaderna (pga fång). Hon har fått ADE vitaminer enligt rekommendation från SLU.

Sv: Pälsglans hos en skimmel?

Jag har en avblekbar skimmel och jag tycker att Roisin har en glanslös hårrem jämfört med hästar med andra färger.
Det är nog bara så tror jag, tyvärr, tror inte att det beror på något annat.

Kram, Maya

Roisins mamma Cream:

Roisin:

Än kan ju inte hästarna fällt färdigt. Min håller på att fäller tills vår-sommaren.
Så innan dess blir det ju ingen riktig glans i pälsen.
Jag har en skimmelskäck och visst blir hon blank när väl sommarpälsen kommer men inte så där riktigt blank som en svart, brun eller fux blir.

Tack för era svar. Det är nog bara att konstatera att det är så med skimlar (stavning?). Jag tyckte hon var så fin med sin kolsvarta färg och vita snöflingor! :confused:
Men jag har bara väntat på att hon ska bli allt vitare.

Hon har nästan fällt färdigt, var den som började först.

Jag förstår dig, jag hoppades att min tjej skulle få behålla isabellfärgen hon hade som föl, hon är fin som hon är, men skimlar är lite glanslösare och så syns det minsta lilla de blir smutsiga. :cool:

Roisin ett par veckor och fortfarande isabell :love::

Har du inga kort på din häst?
Blir nyfiken, jag tycker det är intresssant med färger och hur mycket de kan förändras

Min syrra hade en ponny som vid 4 år ålder var svart och stickelhårig, men som långsamt blektes.

Bellis ca 6-7 år:

Bellis 20 år med sin nuvarande ägare:

Här är bilder från i vintras. Nu ser hon alltså inte ut så längre utan är betydligt mer ljusgrå.

Naturligtvis är hon fin som hon är ändå.

bilderna går inte att se jag fixar det i morgon

Javisst är de bäst i världen i alla fall. :)
Jag ser fram emot att få se bilder på din sötnos!

Kram, Maya

Skimlar är enligt min erfarenhet betydligt svårare att få att blänka som hästar med färg i. Däremot om man kollar på mer nära håll kan man se att pälsen är lika blank som en färgad. Men på håll ser det lätt 'trist' ut.

Om du känner på pälsen, känns den slät och 'blank' då? Isf är det nog tyvärr 'bara' färgen.

L glänser på nära håll på de partier han är klippt och det börjat komma sommarpäls, men på 'längre håll' ser det väldigt oglansigt ut. Mest glänser de mörkaste partierna, dvs de med mest färg.

Det är lite svårt att avgöra hur den känns eftersom det är lite hår kvar att tappa (men inte mkt).

Åh, vilken härlig färg hon hade på bilderna!!! :love:

Roisin var så söt som föl, som alla föl ;), jag saknar hennes söta bläs, men den rosa mulen har hon kvar.

Alexandra_W: När jag tänker efter så stämmer det du säger. :laugh: :idea:

Kram, Maya

Säger som alexandra att skimlar oftast är blanka på nära håll sas.
Min häst är flugskimmel och ser rätt tråkig ut på håll, me nstår man bredvid så ser man att pälsen faktiskt är jätteblank. :D

grå hästar brukar ju kunna blänka men inte så mycket i tjock vinterpäls kanske.

Min häst var mörkgrå när jag fick honom. Idag nästan 9 år senare är han kritvit och han blänker inte alls, han bländar! :laugh:

2001
01003.jpg

2008 renskrubbad
hagens_zinzano-27.jpg

svarar flera

Nu har vi varit ute i solen. Om jag kollar på nära håll så glänser alla de ljusa håren men inte om man står långt ifrån så det är nog bara att inse att det är så. På de ställen där hon inte fällt klart än ser det lite mindre glansigt ut.
Om man känner på den korta pälsen så är den jättemjuk. Hon har alltid haft ganska tunn mjuk päls, inte grövre strån som en del hästar har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka