Pälsfällning

Tindra91

Trådstartare
Nu börjar min älskade isis fälla, och det märks på henne då hon blir lite trött och "tung". Rider henne lite lugnare utan några större krav eller förväntningar under denna period. Hon får inga extra B-vitamin tillskott utöver de som finns i kraftfodret.
Undrar lite över hur ni andra gör under fällnings-perioden. Hur rider ni och får de extra tillskott, eller kanske någon ställer av eller ger lite extra vila.

Sv: Pälsfällning

Jag ger B-vitamin till min häst. Har aldrig upplevt att någon häst direkt reagerat vid pälsfällning och det är första året med Myrra... Så vi får se om det händer något eller om den extra vitaminskjutsen räcker till!

Jag gör inget speciellt. Tränar på som vanligt, men borstar hästen lite extra.
Ger inte B-vitamin i fodret för det hjälper inte, -folk kan säga vad som helst, men hästen producerar B-vitamin själva i grovtarmen och det extra kissar dem ut.

Jag gör inget speciellt. Tränar på som vanligt, men borstar hästen lite extra.
Ger inte B-vitamin i fodret för det hjälper inte, -folk kan säga vad som helst, men hästen producerar B-vitamin själva i grovtarmen och det extra kissar dem ut.

Så gör jag också och har alltid gjort.

Sara har rätt, B-vitamin behövs inte. Våra får mer protein när de sätter vinterpäls, för det tycks behövas. En del hästar blir låga den perioden och att det inte går att göra såå mycket. Jag tar det lite lugnare den perioden.

Jag ger B-vitamin injektioner faktiskt till en av mina hästar, beror på att han får oerhört ont i huden när fällningen startar så lindrara B-vitamin hudömheten. Ett år var det så pass illa att han to m föreskrevs Metacam av veterinären.:D

Jag gör ingen skillnad alls i varken matväg eller ridväg på Jorunn jag märker inge skillnad alls på henne mer än att man får spåtta hår ett tag framöver=)

Men jag har rakat henne de senaste årena men det är nästan värre då när
de fäller eftersom de fäller kort kort stickig hår iståller för långa mjuka:crazy:

Men har man en häst som lätt blir trött och grinig när den fäller päls är mitt råd att börja behandla redan vid årskiftet med B-vitaminer och groddolja.
Och när hästen börjar bli trött öka lite på energin i maten så den blir lite piggare.

Våååren är här=):bump::banana:

Jag ger B-vitamin injektioner faktiskt till en av mina hästar, beror på att han får oerhört ont i huden när fällningen startar så lindrara B-vitamin hudömheten. Ett år var det så pass illa att han to m föreskrevs Metacam av veterinären.:D

Boj. Hur pass jobbigt hade din häst och hur länge höll det på?

Egentligen ganska kort tid, ungefär 10-14 dagar som det är som värst, när det har lagt sig så är det inte längre någon ko på isen.:D I år tycks det vara lindrigt ännu så länge.

Egentligen ganska kort tid, ungefär 10-14 dagar som det är som värst, när det har lagt sig så är det inte längre någon ko på isen.:D I år tycks det vara lindrigt ännu så länge.

Hur märker du när det är som värst ?

Han blir väldigt lynnig, vill inte att man borstar, det kryper i skinnet på honom vid beröring. Blir extra känslig när han rids osv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
680
Senast: tara
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 940
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar