Paint och Quarter, skillnad?

bigganl

Trådstartare
Ja som rubriken avslöjar. Vad skiljer egentligen de två rasbeteckningarna? Många jag pratar med anser att det bara är färgen och ingenting annat, men inte alla. Bland annat en väldigt duktig equitarapeut menar att det skiljer mera. Painthästar har enligt henne betydligt bättre och större hovar. Många Quarters hon jobbat med har alldeles för små hovar till sin kroppsstorlek. Avelsinriktningen på Quarter skulle vara orsaken.
Ni som är hemma i Paint och Quartervärlden: Hur ser ni på detta? Vad är era erfarenheter?
Vad anser ni är det som skiljer rasbeteckningarna åt?
Kan ni se skillnad i raserna som kanske inte finns i rasbeskrivningen, men ändå märks?

Sv: Paint och Quarter, skillnad?

Nja, alltså... från början är det samma sak men färgen som skiljer åt.

Nu finns det lite skillnader, mest blodslinjemässigt. Även om det finns paintar med nästan enbart (eller enbart) quarterblod och då i princip alltid overos, så har många paintlinjer, särskilt tobianos, dragit iväg lite åt ett eget håll. Dessutom får man "blanda in" engelskt fullblod hur mkt man vill i en paint och det är fortfarande en regular paint och ingen appendix som det hade blivit om det var en quarter.

Paintaveln har ju numera sina egna linjer, och detta förstärks ju ännu mera nu när man får registrera fläckiga quarters som quarters, innan blev dom automatiskt paintar. Dessutom måste numera en paint ha minst en paintförälder, alltså är alla sk crop outs (rena quarters födda med fläckar, alltid overos) uteslutna från paint registraturen.

Dock är ju rasstandarden fortfarande densamma för båda raserna och man kan ju dubbelregga hästar i båda registraturerna om de uppfyller kraven.

Bland annat en väldigt duktig equitarapeut menar att det skiljer mera. Painthästar har enligt henne betydligt bättre och större hovar. Många Quarters hon jobbat med har alldeles för små hovar till sin kroppsstorlek. Avelsinriktningen på Quarter skulle vara orsaken.

Det är däremot felaktigt.

Som sagt, det finns många tex halteravlade paintar (främst i USA) som har samma problem med för små hovar, givetvis har det alltid sitt ursprung i aveln. De paintar som equiterapeuten träffat på är förmodligen ranchavlade hästar, stor chans att de är tobianos, av den lättare modellen i förhållande till tex halteravlade hästar. Den modellen hittar man inom quarter också.

Dessutom kommer många av hovproblemen hos både quarter och paint från just att de stammar från fullblodet.

Sedan kan det här i Sverige säkert tyckas att avelsproblemet är större hos quartrarna, men det beror mer på att det finns fler, och mer specialicerade quartertyper här än så länge än det finns paints.

Men om en quarterunge föds med bara en vit fläck, är det fortfarande overo? (Är helt värdelös på färgerna)

Japp, det är en overo! :D Och numera en quarter oavsett hur många fläckar den har!

Jodå! Innan var man tvungen att regga dom som paint men nu är fläckigt godkänt i AQHA så det kommer att bli fler och fler skäckiga quarters! Det är bara att avla på!

Jodå! Innan var man tvungen att regga dom som paint men nu är fläckigt godkänt i AQHA så det kommer att bli fler och fler skäckiga quarters! Det är bara att avla på!

Jaha, men dåså.. Kul med lite färg, även om jag allra helst ser en mörkbrun eller fux i WP och HuS:angel:

Nu blev jag inte precis klokare om man numera får rega även skäckar som Quarter. Det var inte lätt detta. Men equiterapeutens erfarenheter är alltså rena tillfälligheter? Hon behandar både Paint och Quarter och sa att hon sett de små platta hovarna hos Quartern och inte hos Painthästarna. Hon tyckte också att Paintarna hade mer rejäla ben.
Jag träffar inte så väldigt många individer av raserna, men de jag träffar stämmer bra in på hennes beskrivning, Quartrarna är lite ädlare i typen, Paintarna lite kraftigare och inte lika finlemmade. Det är ju bara några stycken av varje ras så det är nog en slump, men det ihop med vad ETn sa gjorde att jag trodde det fanns mera skillnader än färgen. Nu verkar ju inte ens färgen skilja raserna åt längre. Varför ska det då finnas 2 stamböcker? (det är väl någon orsak som ligger långt tillbaka i tiden kan jag tänka mig)

Det är nog en tillfällighet att du har träffat på olika typer vilket inte är konstigt i Sverige, men du har säkert träffat på paintar i Sverige av lite ranch-allround typ, det är de som är vanligast.

Numera är ju som jag sa skillnaden mellan Quarter och Paint ändå relevant, så att slå ihop stamböckerna nu är nog ingen bra idé som varken AQHA eller APHA skulle vara förtjusta i.
Och det är ju bara knappt nåt år sedan fläckigt blev godkänt i AQHA.

Av alla mina quarterhästar finns det en som har platta dåliga hovar och som måste gå skodd, resten har kanonhovar vilket iof är ganska ovanligt, men lika ovanligt hos painten. istället kan man kanske säga att foundationavlade/ranchavlade quarter OCH paint överlag har bättre hovar än tex Halteravlade av båda raserna. Av de paintar jag har och har haft har alla kassa hovar.
Det kan nog snarare vara så att du och equiterapeuten träffat på vissa modeller av quarter respektive paint. Som jag skrev, tex så finns det knappt några extreminriktade paintar "ute i stugorna" i Sverige.

Jag generaliserar lite nu men det är för att få fram vad jag menar.

Senast ändrad:

Jag tror jag förstår vad du menar. Min erfarenhet av dessa raser är ytters begränsad så den säger inte mycket. De hästar jag träffar finns på ett westernställe som sysslar med turridning och lektioner. Några av dem tävlar men jag vet inte vilken inriktning de har. De är givetvis väldigt allround eftersom de används till mycket.
Det är 25 % Paint i min häst, det är därför jag är lite nyfiken på rasen.

Lånar tråden och kastar in frågan om appaloosa, verkar ju också ha många quarterinslag, är det samma sak där eller är det en helt egen ras???:confused::crazy:

Appaloosa är en annan sak, en ras med lite annat ursprung. Dock finns det mer eller mindre quarterblod i appaloosan och man får avla in quarter och fullblod i rasen, men även arabiskt fullblod är godkänt.

Det finns appaloosor med väldigt hög andel quarterblod, du får dock inte avla in appaloosa i quarter och tigrerade quarterhästar kallas något helt annat.

Appaloosa/Paint är väldigt ovanligt att man korsar och jag tror det finns goda (genetiska) anledningar till detta.

Vad heter sista painten i stammen på din häst då? Kanske kan ge dig en hint om vilken sorts blodslinjer som ligger bakom just din.

Hingsten heter Big Cherokee och är inte rensarig utan en korsning mellan.....Dölehäst och Paint. Jag har ingen aning om varför man korsat dessa och dessutom behållit avkomman som hingst. Lyckas inte hitta uppfödaren heller tyvärr. Säljaren sa att hingsten var Döle/Quarter, men eftersom min häst är skäck måste det ha varit Döle/Paint. Annars vet jag inte vart skäckanlagen skulle kommit ifrån. (Stoet var varmblodstravare)

Men vad heter en Tigrerad quarter?:confused:
Har alldrig sett en sådan..:angel:

Min kille består av 75% quarter och 25% paint och han är enfärgad - dvs ser ut som en quarter, men är en paint - sk solid paint! När folk utanför westernsvängen frågar vad det är för ras så säger jag att han är en quarter för att slippa förklara hur det ligger till :angel:. Jag menar att den allmänna tron är ju att en quarter är enfärgad och en paint är fläckig - men detta stämmer ju inte och jag fattar inte varför det ska vara så j...la komplicerat :eek:, men det är ju bara min åsikt!!
Tänkte bara hjälpa dig reda ut begreppen - eller kanske inte :D

Min kille består av 75% quarter och 25% paint och han är enfärgad - dvs ser ut som en quarter, men är en paint - sk solid paint! När folk utanför westernsvängen frågar vad det är för ras så säger jag att han är en quarter för att slippa förklara hur det ligger till :angel:. Jag menar att den allmänna tron är ju att en quarter är enfärgad och en paint är fläckig - men detta stämmer ju inte och jag fattar inte varför det ska vara så j...la komplicerat :eek:, men det är ju bara min åsikt!!
Tänkte bara hjälpa dig reda ut begreppen - eller kanske inte :D

Haha, tänk vilka problem jag har haft då....:D
Mitt sto är ren quarter, alltså två quarterföräldrar men fick lite för mycket vitt så hon blev reggad som paint men hon hade inte nog med vitt så det blev solid paint bred för henne.....:angel:
Fast som tur var så fick vi ju regga henne som quarter för några år sen när "the white rule" ändrades för quartrarna så nu är hon dubbelreggad...... :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka