M

Midi

Får man som privatperson ha påfåglar? Vad kostar de? Kan de gå fria? :D

Sv: Påfågel

Hej ja man får ha påfåglar om man e privat person å bor man i ett öppet landskap som typ skåne så kan man ha dom fria men har man skogen nära inpå så får man ha dom inhängnat för annars så sticker dom upp i skogen Tyvärr... dom kostar mellan 1000-1500 per fågel om man har tur å hittar en bra uppfödare så kan man kanske få dom lite billigare men d e som sagt om man har tur... Sj så har vi 3 st 1 tupp å 2 hönor som vi hoppas på ska yngla av sig hehehe å vi får ha dom i vår voljär m fasanerna å d funkar super bra...

Jag vet en som köpte ägg av den speciella hönsfågeln hon ville ha (minns inte om det var påfågel eller nåt annat) och lät en höna ruva, tyvärr vet jag inte hur det funkade sen men hon verkade säker på att det skulle gå bra. Annars kan man väl kläcka i maskin om man skulle få tag på ägg...

Vi fick 30 ägg förra året av uppfödaren för vi ville pröva på att kläcka fram där fast han sa att d e väldigt svårt att få fram påfågelkycklingar där å vi ville så klart pröva vi fick då 15 ägg från vitpåfågel å 15 ägg från blåpåfågel å vi lyckades bara få fram 3 st som klarde sig dom andra klarade sig knappt 2 dygn... Men man måste ju pröva å se om man kan lyckas sj. Jag vet att uppfödaren vi har köpt våra fåglar ifrån han lägger alltid sina ägg under ruvande kalkoner för d e samma strl på deras ägg som påfågel för påfåglar i fångenskap ska vara rätt dåliga ruvare speciellt när dom har kommit lite till åren d e väl dom 5-6 första åren efter dom blivit könsmogna dom e som bäst ruvare sen blir dom sämre på d. Men d e i allafall vad uppfödaren där vi handlar våra fåglar ifrån säger å han har sysslat m fågleluppfödning i 40-50 år. Men man vill ju alltid pröva sj så man får svart på vit så att säga:)

inte så farligt då. SKulle vilja ha en sån i framtiden, när jag bor på gård. En hane och några honor. Vad äter de?

Vill helst att de ska gå fria, tycker inte om djur i bur. De på skansen går ju helt fria :angel:

Jo men dom på skansen e helt inhängnande d e ju d runt hela parken :) Å där finns ju inte direkt skog runt om :) Dom äter i princip samma som höns alla sädesslag,solrosfrö,majs,allt grönt sallad,gräs, våra gillar maggot oxå som vi köper till dom likaså små flugor dom springer å jagar dom nu när allt sånt börja komma :)

Det går visst bra att ha dem lösa om det är skog runt om och honorna kan ruva fram sina egna bebisar...
www.morkhultsdjurgard.dinstudio.se där går de fria och det är fullt med skog runt om.
Tror även hon har någon hane till salu...

Kul att höra att man kan ha dom fritt m skog runt om :laugh: Som jag sa innan man måste pröva sig fram å inte lyssna å göra blint som andra säger :) Det är det vi oxå vill göra. Jag skrev bara vad uppfödaren har sagt till oss när vi köpte dom... ;)

häftigt! ska bli ett köp när jag köper min gård (om 10 år eller nåt) :D vill de ha sällskap med andra påfåglar?

KL

Vita påfåglar är det vackraste som finns, ska jag någon gång ha så blir det ett sådant par :love:

I Österrike är det väldigt vanligt.

Tänk bara på att de har ett gräsligt läte, de skriker så håret krullar sig på huvet :eek:
Men visst är de vackra!

Ja, min mamma sa det... "tänk på att de skriker"....men hur ofta? kan man bli anmäld för att de skriks för mycket på gården? :angel:
hörselskydd? :rofl:

Ja, min mamma sa det... "tänk på att de skriker"....men hur ofta? kan man bli anmäld för att de skriks för mycket på gården? :angel:
hörselskydd? :rofl:

Rätt ofta :crazy:
Hade en granne med påfåglar ett tag...rätt långt ifrån, kanske 600-700 meter. Man hörde dem mycket tydligt, typ hela tiden. Fast jag vande mig efter ett tag...men när man var där o hälsade på och hörde dem på nära håll var det rätt obehagligt.

oj, vita har jag aldrig sett, hur ser de ut?

De är vita :rofl:

Nej allvar, ska leta på en bild till dig :D

Titta:

nahaufnahme-weiss-pfau-zeigen-ihr-schwanz-federn-pavo-~-1525R-80530.jpg

:love:

Jo visst skriker dom vår har börjat skrika rätt mycket nu men d e typ när han hör nån kommer ut eller man visslar på han å jo visst har man vant sig men ibland kan man bli trött på d när han håller på för honorna.... men jag e glad att ja bara har en gaphals å att inga grannar har såna då hade d varit skrik hela tiden :( Vet ju hur d låter hos uppfödaren där vi köpte vår han har ju olika tuppar å dom svarar varandra hela tiden å d e inget kul man kan knappt prata när man e där...... Men som tur e har inga grannar klagat än tihihihi

Liknande trådar

Lantbruksdjur Jag lyssnade på ett nyhetsklipp om en kvinna som blivit av med ett par dräktiga tackor. I klippet sa hon att hon räknat fåren för några...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: Efwa
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 295
Senast: Puffindog
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 135
Senast: Santoxen
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama