På med täcket så går vi!

Sv: På med täcket så går vi!

Tiken - blandis mellan Cavalier och Am.Cocker - vill hemskt gärna ha täcke på. Hon fryser direkt om hon blir blöt - vilket hon blir så snart vi går ut då hon älskar snö. :grin: Hon bli röverlycklig när jag visar upp jackan och hoppar runt som en dåre - det tolkar jag som att hon uppskattar att ha det på.

:D kunde inte låta bli.

Det finns inget som heter "kallna för fort" på en hund som är i rörelse (skritt) :).
Det skulle vara om den är dyblöt och nerkyld redan, men att låta hunden avge överbliven värme innan täcke läggs på är något helt annat. Hundar är INTE som hästar i detta avseende, då hästar kyls ner snabbt eftersom att de svettas. Hundar har svårare att avge värme varför det är schysstare att låta dem göra det innan värmande täcke läggs på. För tredje gången gäller dock detta normalpälsade till pälsade raser, som har ansträngts ordentligt ;) . Jag anser inte att man lägger på en flåsig hund ett täcke, eftersom att den flåsar för att göra sig av med värme. Det blir helt omvänt.

Okej vi pratar om olika saker, en hund som fortfarande flåsar behöver få komma ner i flåsning innan man sätter på täcker, men det ingår ju i arbetet så att säga. När vi har kört treadmill träning så har vi avslutat lugnt så att han inte flåsar när han klivet ut, dessutom sköljer man ju av dem och torkar det värsta innan man är klar. Samma sak om vi är ute på jakt så blir det ju en naturlig nertrappning, om man skjuter så rör sig hunden runt djuret, och sen går man ju ut ur skogen och då hinner ju hunden "hämta andan". Skulle hunden fortfarande flämta efter det så skulle jag nog antingen fundera på vilken grunträning han har fått eller åka raka vägen till vetrinär om jag vet att han borde orka.
Om vi tar en paus i jakten och tex fikar/äter så drar jag på honom ett täcke om det inte är varmt och skönt, på hösten kan det ju vara "sommarvärme" men vintertid, men även då har man ju oftast gått till brasan/kojan och är vi inne så blir det inget täcke utan enbart något mjukt att ligga på, ute åker täcke på och fårskinsfäll att ligga på. Sen går man ju igång både sig själv och hunden innan man släpper igen.

Har inte läst alla inlägg men känner mig lite träffad :o Mina hästar hade ytterst sällan täcken på sig även om det var ruskväder, de hade sitt skjul att gå in i vid dåligt väder men de gjorde det väldigt sällan. Vid ihållande regn kunde möjligen travaren ha täcke på sig men sällan pga kyla vintertid.

Min ena hund däremot, han har fått ett regntäcke men det är mer av lathet från min sida. Han tar flera timmar på sig att torka efter att vi varit ute någon/några timmar i regn. Jag torkade såklart av honom när vi kom in men det hjälpte inte så mycket. Han är ändå en finsk lapphund så han behöver inte täcke för att han fryser. Det täcke jag köpt är ofodrat just pga detta.

Malamuten har också ett täcke sedan vi flyttade söderut men i hennes fall är det ett kyltäcke. Hon mår väldigt dåligt i värmen, precis som mig, så jag har både kylväst, kyltäcke och kylduk att ta till sommartid (och kylväst till mig själv).

Jag har ridgeback och ja, hon fryser när det är kallt/ruggigt.

Huruvida andra hundar fryser eller inte vet jag inte så mycket om, men jag antar att folk har vett nog att klä sin hund efter behov och inte bara för skojs skull. Jag hoppas också att även folk som är "anti-täcken" klär på sina hundar om de fryser.

Men är det bara för dom fryser ?? Jag har täcken på mina när det Regnar.....helt överlägset att slippa ha en blöt schäfer hemma i flera timmar...dsg'n kan ha det även om det är väldigt kallt (-10 eller kallare)

Samma här. Boss fryser väldigt sällan, men det är skitjobbigt att få honom torr efter regniga dagar...

Tyvärr gick hans regoverall sönder efter 4 användningar, så blöta "byxben" får jag nog leva med:p

Jag sydde "fleecekorvar" åt dem alla tre nu när det var köldknäpp och de var tvungna att sitta i bilen. Förvisso varmt, men inte uppskattat:D

Knappast normalt med vad? Det är oerhört vanligt att släthåriga hundar saknar behåring eller har en väldigt gles sådan på vissa ställen under magen och underarmar/lår. Har själv haft Dobermann som frös så hon skakade vintertid om jag inte hade täcke på. Nu har jag två schäfrar som knappast berörs av vare sig vind eller snö så nu äger jag inte längre några täcken.

*kl*

Min blandrasgrabb (liknar en cocker med shitzupäls fast längre!) har börjat frysa nu när ålder stiger lite. När regnet kommer, tempen är under 5+ och han blir genomblöt, då kan jag garantera att jag har en hund som sätter sig rätt på marken och total vägrar livet. Får man fart i han, så går han och är bitter, vill inte med och vill inte göra något. Är han redan varm (sprungit eller tränat!) så händer detta inte.

Blåser det väldigt mycket och är minusgrader händer samma sak. Och nej, jag har aldrig puttinuttat med han om detta. :grin:

Så regntäcket (ofodrat!) åker på när det regnar och/eller blåser mycket.
Fodrat (fleece!) regntäcke när det är minusgrader, blåser och/eller regnar. Det kan vara många minusgrader och vindstilla och vi skippar täcket. Det är mest kalla vindar han inte klarar av.

Ska vi iväg någonstans (köra till skogen typ!) nu på vintertid, kör jag på han ett fleecetäcke så är han varm och go till all fart och fläkt.
Min bil är lika varm som när jag starta den efter 30 mins bilfärd, och då är jag redan framme vid skogen.. Kanske vid 45min är bilen varm!

Knappast normalt.

Högst normalt skulle jag säga. Nu har ju jag en Staff men iom att rasen saknar underull så är hon väldigt glesbehårad så hud syns i ljumskar, armhålor och nedre delen av magen. Deras hårlag skiljer sig inte märkbart mot Amstaffens.

kl

Har två sheltietikar, varav den ena på 5 år är extremt frusen av sig. Vi snackar alltså om en hund som gick och lade sig framför kaminen, i vintertäcke, i väntan på att gå ut... :cool: Hon är kastrerad och har efter det i princip ingen underull. Eftersom hon dessutom tränas hårt i agility och jag vill att hon ska hålla länge, är jag jättenoga med att hon går täckad när det behövs. Oftast blir det ett regntäcke med fleecefoder och om det är riktigt kallt har hon även ett ylletäcke eller sitt tunna BoT-täcke under. Det gäller även sommartid om det är regnigt eller om det är vila i samband med träning och det är ruggigt väder. Men då får hon ha ett lite tunnare täcke, typ BoT.

Valpen på 10 mån har täcke om de ska ligga i bilen, om det snöar/regnar eller är mer än typ -15 grader (och det blir mer en stilla promenad i koppel, än att rejsa fritt). Hon har valppälsen kvar och ser ut som en liten boll, men trots det märker jag att hon fryser ibland och då blir det täcke helt enkelt.

Tycker att man får låta det sunda förnuftet råda. Ser jag att min hund fryser så får den ett täcke, helt enkelt. Och om det regnar vill jag dessutom att de ska vara torra är de kommer in, så då åker täcket på oavsett (okej, kanske inte om det är 25 grader varmt).

Jag har täcke på mina när de sitter i kall bil, aldrig annars. Labben som är kass i ryggen kan få behålla täcket på ibland på träning om det är kallt och ruggigt. Jag upplever att Kelpien kan skaka lite när jag tar ut honom ur bilen ändå, men misstänker att det beror på upphetsning snarare än att han fryser.

knapplaaaaaaaan

asch....

Vettigt tackesbruk vid behov... Hade tacke till min schaferbastard i sverige nar han var valp. Skulle aldrig dromt om att satta ett tacke pa Kaiser dock. Fukten i sverige gor sitt till nar man ar ute pa de sma.

Har inga tacken har, bara en troja till gammelman. Har inte hittat nagot vettigt att slanga pa honom (han far koldkramp om det ar fuktigt och minusgrader) i hans storlek. Ar man 18 bast sa far man faktiskt klemas bort lite... sa ar det ackligt ute ar vi sallan mer an 5 steg fran huset innan vi vander tillbaka in igen - om jag ens far ut honom...

Lite roliga "tshirts" med knastryck kan jag se en charm i - sa lange hunden inte hammas av den. Men... kostymer, klanningar.. mja.. nej... Antingen: rakt praktiskt, eller humoristiskt! lol

Senast ändrad:

Jag har täcke till mina, de är korthåriga och fryser. Sen tycker jag att vi har blivit bättre på förebygga också. I det fallet förbygger vi att hunden blir förkyld/sjuk av så mycket kyla.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka