På med täcket så går vi!

Blandrastik

Trådstartare
Så står det i en annons i en hundtidning, i annonsbilden är en Aussie utrustad med ett täcke och ska ut och gå.
Jag har själv en aussie med som är rejält pälsad och en sak är säkert, han behöver inget j*vla täcke när han är ute.

Jag kommer ihåg när hundtäcken smög sig in i Höök-katalogen, först bara med en liten halvsida för att nu har mynnat ut i hösten kollektion för din rottis, eller vad det nu kan vara.

Förr frös inte hundar alls, man kunde ha rejäla lydnad eller spårpass, sen langade man in jycken i bilen, där fick den sitta medans husse och matte fikade, oavsett årstid. Där tycker jag att täcke mycket väl kan vara lämpligt, men kanske inte på alla hundar.

Så, tror du att din hund fryser? Verkar hundar frysa mer nu än förr, eller har vi utvecklat vår kunskap eller är det här med täcke bara nonsens?

Nu pratar jag naturligtvis inte om "nakisar" eller gamla atroshundar. Men standard-labben på appellplanen, behöver den verkligen jacka?

Sv: På med täcket så går vi!

Har en dvärgschnauzer och på vintern fryser han, ja. Står man för still/går för långsamt skakar han och lyfter på tassarna.

På hösten och vid ruskväder har vi täcke på under pauser och strax efter träning för att han inte ska bli för kall och stel. Där fryser han alltså inte utan det är mer en friskvårdsåtgärd.

Nu har jag inte varit hundmänniska så jättelänge men jag skulle tro att det dels är ökad kunskap/friskvårdstanke (mest vid träning) och dels går mode i det. Och såklart att vi är mer rädda om hundarna nu än förr och kanske bryr oss mer ifall de fryser istället för att "det är en hund, det får de tåla" (ren gissning dock).

Förr frös inte hundar alls, man kunde ha rejäla lydnad eller spårpass, sen langade man in jycken i bilen, där fick den sitta medans husse och matte fikade, oavsett årstid. Där tycker jag att täcke mycket väl kan vara lämpligt, men kanske inte på alla hundar.

I den situationen tror jag att alla hundar behöver täcke och det är trist att det fortfarande finns gamla schäfergubbar som tycker att det är fjolligt :mad:

Men i rörelse, på promenad eller träning, så behöver så klart inga normalpälsade hundar typ labbar, aussies och schäfrar täcken. Det är väl i så fall mest för ägaren som inte vill ha hem en blöt hund (vilket är helt OK för mig, hundarna lider ju inte av det). Sen är ju vissa raser mer frusna av sig och då är det klart att de uppskattar täcke på promenader/träning.

Däremot trenden med att klä på hundar obekväma kläder, den ogillar jag. Visst kan man få klä på sin hund en tröja om den är bekväm för hunden men en del kläder (och skor) är jag övertygad om att hundarna finner otrevliga att ha på sig.

I de SBK-kretsar jag rör mig ser jag ingen onödig användning av täcken eller andra kläder, däremot en del personer som låter sina hundar frysa i kalla bilar för att de inte orkar/vill använda täcken.

Senast ändrad:

Nu har jag inte varit hundmänniska så jättelänge men jag skulle tro att det dels är ökad kunskap/friskvårdstanke (mest vid träning) och dels går mode i det. Och såklart att vi är mer rädda om hundarna nu än förr och kanske bryr oss mer ifall de fryser istället för att "det är en hund, det får de tåla" (ren gissning dock).

Precis. Förr fanns inte "hundpsykologer", hundsjukgymnaster, hundmassörer och sjutton vet hur många det var som stretchade sina hundar.
Dock tror jag det är lite samma syndrom som drabbat dagens föräldrar, man "skämmer bort" sin hund med prylar och fix och trix istället för att ge dem det de egentligen vill ha och behöver - tid att umgås och aktivering.

I den situationen tror jag att alla hundar behöver täcke och det är trist att det fortfarande finns gamla schäfergubbar som tycker att det är fjolligt :mad:

Men i rörelse, på promenad eller träning, så behöver så klart inga normalpälsade hundar typ labbar, aussies och schäfrar täcken. Det är väl i så fall mest för ägaren som inte vill ha hem en blöt hund (vilket är helt OK för mig, hundarna lider ju inte av det). Sen är ju vissa raser mer frusna av sig och då är det klart att de uppskattar täcke på promenader/träning.

Däremot trenden med att klä på hundar obekväma kläder, den ogillar jag. Visst kan man få klä på sin hund en tröja om den är bekväm för hunden men en del kläder (och skor) är jag övertygad om att hundarna finner otrevliga att ha på sig.

I de SBK-kretsar jag rör mig ser jag ingen onödig användning av täcken eller andra kläder, däremot en del personer som låter sina hundar frysa i kalla bilar för att de inte orkar/vill använda täcken.

Inget att tillägga :).

I den situationen tror jag att alla hundar behöver täcke och det är trist att det fortfarande finns gamla schäfergubbar som tycker att det är fjolligt :mad:.

Sen beror det på vilket pälsanlag även denna schäfer har jag själv skulle ALDRIG använda täcken på mina hundar. Dels för min hane är extremt bera pälsad Sen har han bott utomhus hela sitt liv och byggt en bra päls. Han har bott dessutom i bra isolerad koja men inge extra värme och det har både varit 20 och 30minus utan han varit frusen. Både han och min dåvarande tik låg helt ute i det fria i halmen det innebär ju att dom inte fryser för då hade dom lagt sig i en isolerad koja.

Jag tycker däremot inte det är fjolligt men ser ingen som helst användning av täcke till en hund med underull. Var det så de blev blöta tog jag in dom så de fick torka sen ut i hundgården.

Sen min gamla rottweiler på 10år kan absolut få täcke på sig om vi är ute och det är kallt och blött eller ska ligga i bilen o.s.v.

Senast ändrad:

Precis. Förr fanns inte "hundpsykologer", hundsjukgymnaster, hundmassörer och sjutton vet hur många det var som stretchade sina hundar.
Dock tror jag det är lite samma syndrom som drabbat dagens föräldrar, man "skämmer bort" sin hund med prylar och fix och trix istället för att ge dem det de egentligen vill ha och behöver - tid att umgås och aktivering.

Den ena behöver ju inte utesluta det andra- det KAN också vara så att man har mer kunskap idag ;). Innan hundmassage och sjukgymnastik kom till Sverige var det bara ett fåtal hundar som återgick till ett normal liv efter t ex diskbråck eller knäskada. Nu är antalet uppe i 85-95 %. Jag jobbar inom hund (både rehab, friskvård och försäljning) och mina kunder är verkligen inga slökorvar, deras hundar är snarare elitidrottare :laugh:. Dom som köper t ex täcken är hundägare som tävlar och tränar på hög nivå och är noga med förebyggande friskvård för att hunden ska prestera optimalt och hålla i många år..

Sen beror det på vilket pälsanlag även denna schäfer har jag själv skulle ALDRIG använda täcken på mina hundar. Dels för min hane är extremt bera pälsad Sen har han bott utomhus hela sitt liv och byggt en bra päls. Han har bott dessutom i bra isolerad koja men inge extra värme och det har både varit 20 och 30minus utan han varit frusen. Både han och min dåvarande tik låg helt ute i det fria i halmen det innebär ju att dom inte fryser för då hade dom lagt sig i en isolerad koja.

Jag tycker däremot inte det är fjolligt men ser ingen som helst användning av täcke till en hund med underull. Var det så de blev blöta tog jag in dom så de fick torka sen ut i hundgården.

Sen min gamla rottweiler på 10år kan absolut få täcke på sig om vi är ute och det är kallt och blött eller ska ligga i bilen o.s.v.

När man är på t ex skyddsträning och hunden åker in och ut i kall bil så behövs täcke för att hålla musklerna varma oavsett pälskvalitet. Det tycker iaf jag och alla hundfysioterapeuter/sjukgymnaster jag har frågat ;)

Den ena behöver ju inte utesluta det andra- det KAN också vara så att man har mer kunskap idag ;). Innan hundmassage och sjukgymnastik kom till Sverige var det bara ett fåtal hundar som återgick till ett normal liv efter t ex diskbråck eller knäskada. Nu är antalet uppe i 85-95 %. Jag jobbar inom hund (både rehab, friskvård och försäljning) och mina kunder är verkligen inga slökorvar, deras hundar är snarare elitidrottare :laugh:. Dom som köper t ex täcken är hundägare som tävlar och tränar på hög nivå och är noga med förebyggande friskvård för att hunden ska prestera optimalt och hålla i många år..

Håller verkligen med.

Våra skyddshundar får proffsmassage var 6:e vecka, det är inte för att de är nån sorts bortskämda fjollhundar utan för att vi vill att de ska hålla så länge som möjligt :)

Jag har en japansk spets och en kelpie, och har aldrig sett någon av dem frysa. Däremot har kelpien täcke på sig innan/efter hårdare träning samt i pauser från ca 10 + och neråt. Jappen kanske från 5 +.

Jag skulle aldrig komma på tanken att ta på täcke för normal utevistelse/promenad, men ska kelpien sitta/ligga stilla länge ute får han ha täcke på.

Jag tror inte "normala", för klimatet hyffsat anpassade med funktionell päls fryser, däremot är det bra ur skadesynpunkt att hålla musklerna varma mellan arbetspass som många redan påpekat.

Min JRT fryser men han har alltid haft kläder (förra ägaren började). Har iofs inte så mkt underull och inget extra fett. Så länge han busar och springer så fryser han förstås inte. Men fuktigt och kallt, då blir han frusen.

Jag har faktiskt precis skaffat ett täcke till min hund men det är just för den typen av situationer när jag måste hysta in honom i bilen direkt efter ett träningspass. Annars skulle han möjligtvis ha nytta av täcke när det är kallare än -20 grader ute men vid de sällsynta tillfällena är inte jag särskilt sugen på långpromenader ändå.

Sedan tycker jag att det är lite intressant att det blivit såna våldsamt upprörda känslor över de höjda avgifterna till bruks- och lydnadsprov när det känns som var och varannan människa har just svindyra täcken, ett par olika märkesselar, tio olika koppel och halsband samt specialbroderade tjänstetecken...

Skulle min Whippet få vara utan täcke när det regnar och är kallt ute skulle hon helt klart säga upp bekantskapen med mig och flytta.
På vintrarna går hon själv in i sadelkammaren och lägger sig framför elementet, skulle det vara stängt där letar hon upp första bästa hästtäcke och kryper in i. Som nödfall kan hon lägga sig i höet inne i boxarna. Boxern behver egentligen inte ha något täcke när han är lös. Men det finns inte så mycket underhudsfett och päls på dom heller när dom måste vara fastsatta ibland. Så självklart fryser han med när det är vinter. Men jag skulle aldrig få för mig att sätta på hundkläder tex inomhus.

Sålänge vi rör oss som vid en normal promenad har jag aldrig märkt att min hund fryser om temeraturen är över -15 grader och det såklart inte regnar/är blött/blåser kraftigt, är det kallare får vi tänka på att hålla flåset uppe så han inte fryser (har inte httat något täcke han rör sig fritt i). Vid stillestående kan han frysa redan när det nämar sig nollgradigt.

Jag tycker man ser ökad användning av täcken även på stora hundar/hundar som bör ha nog med päls, kommer aldrig ihåg att jag sett ex en labrador förr med täcke men i vinter med blidvädret vi har har jag sett flera stycken. känns lite konstigt att möta dem när det är några plussgrader och hunden har täcke när min lilla råtta inte ens fryser det minsta...

Sen är det bra om folk inte drar sig att använda täcke när det är befogat om hunden verkligen fryser, men många verkar mer gå efter när de själv fryser vilket minst sagt kan bli lite tokigt.

Nu låter alla era svar väldigt sunda, men tycker ni inte att det blivit mer frusna hundar för att nån täckestillverkare tycker så?

Eller att rottisen behöver en "cammo-väst", är vi på väg åt samma håll som i hästsammanhang, där "dyra hästar fryser" och behöver 400g täcken i plusgrader.

Jag tror inte tiken fryser, men veterinären rekommenderade täcke när temperaturen kryper neråt på grund av hennes ryggskada. Huruvida det är nonsens kan jag inte uttala mig om men tar hellre det säkra före det osäkra. Därför tänkte jag också köpa ett regntäcke till henne hon kan ha när det är kyligt/blåsigt och regnar. Om folk reagerar är det deras problem. :)

Hanen har ett täcke som aldrig används hittills, däremot tror jag faktiskt att han fryser när vi är ute och temperaturen närmar sig minus 30 som den gjorde förra vintern. Vet inte hur mycket det där korta håret verkligen värmer, dessutom är han ju så himla tunnhårig under magen. Men frågan är väl då, om han inte skulle frysa vid minus 30, kommer täcket verkligen skada honom?

Jag var otydlig, jag tycker inte att hundmassage och stretching är att "skämma bort i onödan", utan jag syftade snarare på överanvändning av täcken och andra accessoarer. Nej det ena utesluter inte det andra.

När man är på t ex skyddsträning och hunden åker in och ut i kall bil så behövs täcke för att hålla musklerna varma oavsett pälskvalitet. Det tycker iaf jag och alla hundfysioterapeuter/sjukgymnaster jag har frågat ;)

Ja absolut så kan man göra men är själv inte så lat och ser det så enkelt som att ett täcke gör allt det på vintern. För det är långt i från sanningen men helt klart bättre än ingenting.

själv som gammal idrottare är jag betydligt nogrannare än så för jag vet hur mycket det krävs att få muskler riktigt genom varma dessutom så täcken täcker inte en av dom viktigaste muskulaturerna på en skyddshund och det är nacken för den är tunn med ganska små muskler som fort blir kalla.

Så jag tar alltid en jogging tur med min hund innan varje pass omgång samt ett kampskinn så när jag har sprungit halva sträckan så kampar jag med hunden så de får värma upp musklerna i nacken också.
Sen joggar vi tillbax och kör skyddet,.

Detta är nog en stor anledning till att min rottis är fortfarande så otroligt fräsch och smidig i sin kropp och inga krämper trots sin ålder av 10år och gått som skyddshund sen 4månaders ålder.

Sen en annan sak jag varit noga med är att nästan aldrig köra skydd i vått gräs dels för skaderisken för figurant när gräset blir halt sen för hunden att det blir fel.

Detta är jag noga med just när man ska köra skyddet. För skyddet tar absolut minst tid och igentligen lättaste grenen av dom att få klart så jag avstår hellre ett skyddspass och kör lydnad istället om vädret är missunsamt.

Man kan tycka detta är överdrivet absolut men vet hur länge en sträckskada sitter i det kan ta jäkligt många månader och fel i tiden så är tävlings säsongen förstörd. Eller som för Jääkäris del vore förödande att få en sträcknings skada på min enda TJH för dagen.

Min 9-åriga Borderkorsning (Border/Labbe) har täcke på sig vid 5-10 minusgrader då hon har lätt artros i höfterna. Speciellt när vi är i stallet iom att det blir mycket "dötid" för henne när jag mockar, packar höpåsar osv.
Ska vi bara ut en snabb promenad och det är snö får hon vara utan täcke så hon kan rulla i snön vilket är en favoritsysselsättning :)

Ja absolut så kan man göra men är själv inte så lat och ser det så enkelt som att ett täcke gör allt det på vintern. För det är långt i från sanningen men helt klart bättre än ingenting.

Sen en annan sak jag varit noga med är att nästan aldrig köra skydd i vått gräs dels för skaderisken för figurant när gräset blir halt sen för hunden att det blir fel.

Detta är jag noga med just när man ska köra skyddet. För skyddet tar absolut minst tid och igentligen lättaste grenen av dom att få klart så jag avstår hellre ett skyddspass och kör lydnad istället om vädret är missunsamt.

Jag menar absolut inte att täcken ersätter uppvärmning och nervarvning, utan det är ju ett komplement.

Håller helt med dig om hala underlag, kan man inte köra inne (i ridhus el annat) får man hoppa över när det är halt (eller bara träna lugna saker som transporter m m) :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka