Var så goda att skriva och diskutera, men INGA påhopp och personangrepp mot enskilda personer. Då försvinner HELA tråden!!!
Då skall jag göra ett försök att tycka till här!
OK att använda linor vid lastning, om man måste! T ex när det gäller okänd hästar, brådska etc. Däremot är det något fel, om man inte får in sin egen häst i lugn och ro, utan linor eller andra prylar.
Det är OK att ha hästen barfota. Hovarna mår så mycket bättre. En hästmänniska kollar givetvis sin hästs hovar kontinuerligt och vid behov samt hur den reagerar under arbete.
Rida med tappsko är OK, men bara hem från turen när skon ramlade av. Gå själv med bara en sko på grusväg!
Dom nya "gummigaloscherna" är suveräna att ha som reserv och fr a som komplement under arbete, om hästen går barfota annars.
"Våldsamma metoder" är inte OK. Varken i hagar, under inkörning/inridning eller annars.
Det är INTE OK att driva sin vilja igenom med våld. Det finns andra sätt.
Nu ger jag mig ut på hal is?
IngelaH skriver: "Jag tycker inte att det är ok att använda rent våldsamma metoder till att ex hålla hästar innanför stängel. Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen, för att ge den en läxa, eller om man virar in ståltråd på nackstycket på grimman på shettisen för "att inget annat håller hästen innanför staketet, den har ju så tjock päls och känner inget annat" eller om någon skulle få för sig att på annat sätt "i bestraffningsform" ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för. Om det nu inte är tillåtet att använda elektriska påfösare när man ska föra djur till slakt, så ska väl inte elektricitet i bestraffningssyfte, skrämma hästarna till att hålla sig inne i hagen."
Jag antar du syftar på det som en tjej skrev för några (många?) månader sedan, där hon berättade att hon gjort, ungefär det du beskriver här. Uppriktigt sagt, förstår jag inte varför man blev så upprörda.
För det första, vad tror man att elstängsel gör, egentligen?
Jo, för att klargöra det, så ger ett aggregat ut likspänningspulser på några tusen volt mot jord, vilka vi sett till att vidarebefodra till stängseltrådarna/repen/banden. Vad som händer när hästen kommer emot/nosar på eltråden, är att den får en riktigt ordentlig stöt. Enormt obehagligt! Fråga mig som åkt på dom själv. :smirk:
Det är ju just detta vi vill, eller hur????? Att hästen skall få en stöt eller två, för att därefter respektera alla trådar som spärrar av hagar, vägar osv, så att vi skall slippa ha taggtråd, höga plank eller murar etc. Eller ännu värre, hästen inspärrad i box dygnet runt.
Motsvarande resonemang för jag, när det gäller: "Det gäller vare sig om man står vid hagen och väntar till hästen lutar sig mot staketet och precis då slår på strömmen". Vari ligger felet? Detta förfarande blir ju exakt detsamma, som vad el-aggregatet normalt gör. Det ligger ju vanligen ingen konstan spänning på eltrådarna, utan strömmen "pulsas" ju ut. Ibland kan en häst råka gå emot tråden utan att få en stöt, eftersom den gjorde det mellan pulserna.
Försök stänga in en häst med bara trådarna utan att ge den en stöt, så får ni se, hur effektivt ett sådant stängsel är.
I IngelasH:s exempel ovan, var hästens päls tydligen av den kalibern, att den isolerade mot elen. För att ändå få den önskade effekten, lade tjejen in en ledare från grimma till hästens hud, så när hästen gick emot tråden med grimman, fick den sin stöt trots pälsen. (Så tror jag det var).
Måste säga, att jag har mycket svårt att bli upprörd häröver.
Du skriver ovan: "ska tala om för hästen att ström ska man akta sig för". Jamen, det är ju PRECIS det vi vill att den skall göra!
Dvs, akta sig för eltrådar för att det kan vara el "som slåss" där!
Hur våldsamt det är, att lära en häst vad elstängsel innebär, kan nog bli en lång tråd. Själv anser jag att "detta våld", som inträffar ett par tre gånger under en hästs liv, är att föredra framför alternativen.
Observera, att jag inte talar om upprepade el-chocker eller "att ge den en läxa" eller att använda det "i bestraffningsform" osv. "elektriska påfösare" hamnar nog i den gruppen och har inget med elstängsel att göra.
En del el-teknik blev det i detta inlägg, men jag hoppas att det blev förståeligt iaf.
Nu återstår att se om vi kan hålla den här tråden saklig och trevlig!
LIA