P-spruta till hankatt

Nussikan

Trådstartare
Imon ska min lilla kille in och få en sk p-spruta, någon som har erfarenhet av det? Bra/dåligt? Har det fungerat? Hur länge har det suttit i? Tacksam för svar.

Sv: P-spruta till hankatt

Jag gav en hane p-spruta för att få honom hanterbar. Han exploderade och blev helt vansinnigt aggressiv, p-sprutan lugnade ner honom omedelbart. Sedan kastrerades han.

Han tappade hår i nacken där de hade satt spruta, det är en ganska vanlig biverkning så är det en utställningskatt skulle jag be att veterinären sätter sprutan på insidan av ett ben eller någon annanstans där det inte syns så väl.

Tack, det ska jag tänka på, han ska ställas ut om en månad i Kungälv och det hade ju vart tråkigt att komma med en skallig katt ;)

Kastrerade du innan sprutan slutat verka? Hur snabbt började den verka? Fick man bort allt "hankatts-beteende"?

jag har en kompis som har en OCI-hane som får P-spruta. Enligt henne funkar det ypperligt, han strilar inte eller så. Han skall kastreras efter att ha parat en eller två gånger, de väntar in den unga katthonan som de skaffade som fru åt honom.

Tack för ditt svar :) Jag har lite samma problem, min hane strilar inte men han har börjat skrika och vara på dom två smådamerna och dom ska inte paras förrän till våren så det känns snällast mot både dom och honom (och oss...) att ge honom något lugnande ;)

Jag är lite oroad för p-spruta. En del otäcka biverkningar har rapporterats. Kala fläcken på insprutningsstället den lindrigaste. Otäcka bölder har också förekommit. Biverkning eventuellt pga lösningsmedlet...

(Vår hane klarade sig dock med kal fläck, i övrigt tycks sprutan fungerat bra i flera månader, precis som avsett).

Därför tror jag att vanliga p-piller är säkrare. Mindre risk för grava biverkningar.

En del finska uppfödare har använt antihistamin-medel (de används ju även hos människor som milt lugnande). Enligt uppgift med bra resultat.

Tack, det ska jag tänka på, han ska ställas ut om en månad i Kungälv och det hade ju vart tråkigt att komma med en skallig katt ;)

Kastrerade du innan sprutan slutat verka? Hur snabbt började den verka? Fick man bort allt "hankatts-beteende"?

Ja, jag kastrerade innan sprutan hade slutat verka. Ingen idé att hålla en sådan hane fertil, det är ju inget man vill avla på.

Sprutan började verka omedelbart skulle jag påstå. Omedelbart var det säkert inte men väldigt snabbt iaf. Strila gjorde han inte före sprutan så på den punkten kan jag inte säga något, särskilt rastlös var han inte heller. Han var en ganska "ohanig" hane fram tills han slog om (vid 3 års ålder) och blev aggressiv men aggressiviteten försvann. Han är dock fortfarande, som kastrat, väldigt dominant och tolererar inte vad som helst så i hans fall handlar det nog mycket om det medfödda temperamentet också.

Ja var han aggresiv så förstår jag att du kastrerade honom, det är ju som sagt inget man vill föra vidare. Hoppas det hjälper min "lilla" kille lika bra så han slipper vara så frustrerad.

Nu har han fått sin spruta, på insidan av låret. Veterinären sa att dom kunde få sämre pälskvalitet och det hoppas jag verkligen inte, han har inte så mycket att ta av som det är... Hon sa även att det kunde ta två veckor innan den började hjälpa, det hoppas jag inte heller... :smirk:

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
583
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
196
Senast: MJLee
·
Katthälsa När jag googlar står det att man kan/bör kastrera hankatter redan vid 4 månaders ålder? Det låter VÄLDIGT tidigt, de växer ju mycket...
2
Svar
24
· Visningar
2 238
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024