Annastefanac
Trådstartare
Har lite funderingar jag hoppas kan få respons och erfarenhet kring. Jag är dressyrintresserad och har kollat lite på det "spanska halvblodet" Andalusier P.R.E Till min egna fakta och sökning tycker jag deras gångarter är väldigt lika kallblodstravaren. Framförallt traven. Många har jag sett briljadera. Och tycker deras gångarter är för trippiga. Sen är det ju överpriser dem säljes för här. Har kollat upp några hittar inte ens vilka föräldrarna är eller meriter på föräldrarna kan ju vara vad som helst?! Mammans bror som är pappan osv. Vet att priserna därnere är offentligt mycket billigare och jag har även läst hur många som skickas till slakt för uppfödarna inte har råd eller får sålt hästarna. Har även hört pre hästar utan stam som verkar bli sålda för hur mycket som helst bara dem har stämpeln i arslet. Dessa hästar jag tittar på har varit 5 år hingstar. Varför kastreras inte dessa hästar i Spanien? Är det för att vi här i Sverige är korkade? Och betalar vad som helst för att det är en pre men har ingen aning om vad vi egentligen köper? En häst för 70 k 5 år inriden några månader i Sverige och hingst utan kända föräldrar är för mig ett ????. Varför betalar man ett sånt pris? Den är garanterat köpt för mindre än halva priset i Spanien och ett jäkla påslag när den kommit hit Jag är fullt medveten om att meriterande hästar kostar. Men just dessa jag har tittat på får mig att undra?! Vad betalar man för en stämpel och en vanlig häst från Spanien?!