P.R.E-partbred

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare bergsanka
  • Startdatum Startdatum
B

bergsanka

Har på senare tid blivit mycket intresserad av de sk PRE partbredshästarna som är PRE/hbl eller PRE/fbl och tänkte därför kasta ut en lina till de som föder upp eller äger/tävlar en korsning.

Är själv mest intresserad av fälttävlan och tänkte höra med de som har erfarenhet av dem om de lämpar sig väl för det - i synnerhet de med hälften fullblod? Hur är tempramentet, arbetsvilligheten, hopptekniken, framåtandan?

Vad gäller avelsbiten så undrar jag om någon har exempel på en lättare modell av hingst som kan passa på t ex halvblod av normal/ngt rejäl typ? Har sett ett fåtal lite ädlare varianter av PRE-hingstar men utbudet är inte så värst stort i mina ögon (som inte är 110 % insatt i rasen)
Har också sett en tendens till att korsningarna blir höga, ofta >170 cm i manke - är det tillfällighet eller någorlunda regel?

Efter det jag har läst om PRE så verkar det vara en mycket trevlig ras som ger bra ridbarhet, temprament och uttrycksfull gång. Får känslan av att det (på pappret) kan bli ett intressant inslag till t ex hbl som ofta har trevlig men inte så uttrycksfull gång eller till fbl där man vill förbättra ridbarhet/gångarter.

Tacksam för svar!

Sv: P.R.E-partbred

Här kan du se lite korsningar: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=923712

Det finns flera hingstar som är lättare i typen utan att vara 170cm. Hurvida korsningarna blir stora antar jag beror på deras gener som med alla nadra hästar. Min korsning kommer bli stor men det beror väl gissningsvis på att hon har en morfar som ofta lämnar stort som hon ärvt storleken av.

För den delen såg jag ett mycket fint partbreed föl ute på annons som jag skulle köpa direkt om jag hade pengarna....

Nja fast så stort lämna han väl inte.. 0.9 i mankhöjds index är ju knappt över medel och morsan är ju inte stor... Knappa 157cm över världshavet.. Nu har hon visserligen säkert sjunkit ihop lite med åldern men hon lär ju inte varit många cm över 160..

;)

(snart kommer halv syskon!!)

Jag har en fbl/pre korsning på 2år som är egen uppfödning. Både hennes mor å far är 161cm så hon borde bli runt 160, hennes 2helbröder är ca 160.

Mitt sto är väldigt trevlig, lättlärd och rör sig bra. Har inte löshoppat än så hopptekninken vet jag inte just nu, men ska försöka mig på att löshoppa snart.
Tycker de e en jätte trevlig korsning. Kommer säkerligen göra en sådan igen med hennes mamma, fast då tror jag att jag ska prova en annan hingst.

det visste jag inte, dock kan jag plätt lätt räkna upp 5 hästar som är över 170 cm och inte har några stora föräldrar i stammen som har bernstein i första el andra led. Tex min dams ena halvbror som visst nu vid fyra är 173cm eller något sånt.

Jag har en fbl/pre korsning på 2år som är egen uppfödning. Både hennes mor å far är 161cm så hon borde bli runt 160, hennes 2helbröder är ca 160.

Mitt sto är väldigt trevlig, lättlärd och rör sig bra. Har inte löshoppat än så hopptekninken vet jag inte just nu, men ska försöka mig på att löshoppa snart.
Tycker de e en jätte trevlig korsning. Kommer säkerligen göra en sådan igen med hennes mamma, fast då tror jag att jag ska prova en annan hingst.

Kul att höra om ännu fler lyckade korsningar : ) Vet du hur hennes bröder är? Har du fött upp dem med?

Förresten. Är det någon som har avkommor eller har betäckt med Bonic II (168 cm) eller Tendencioso IV (164 cm)? Har iof sett en hel del prata om sina Tendenciosoavk så han verkar användas mycket, men hur bli de i storlek och temp? Fungerar han på lite skarpare ston?

Samma frågor gäller även Bonic II, läste på ägarens sida att han var alert och hade mycket temperament - risk för överslag hos avkomman om man har ett lite väl egensinnigt sto?

Väntar ett Tendencious föl inom ett par veckor, modern är samma som Salasolens.

Återkommer med bilder och intryck!

det visste jag inte, dock kan jag plätt lätt räkna upp 5 hästar som är över 170 cm och inte har några stora föräldrar i stammen som har bernstein i första el andra led. Tex min dams ena halvbror som visst nu vid fyra är 173cm eller något sånt.

Tror aldrig jag träffat en Bernstein på mer än 165-167cm, men då kan vi åtminstone konstatera att han lämnat väldigt ojämnt.
Vilken halvbror menar du? den e; Zagal?

Verkar som om hbl/pre:erna blir större än ren PRE eller ren hbl som TS skrev i sitt första inlägg, intressant

vad bra för min del, hoppas min inte blir större än så. Japp jag menar den efter zagal. Jemeni har på buke har en halvblod/pre som ser fin ut och är rätt liten. Har dock oxå tänkt på att korsningarna ofta verkar bli stora. Skumt.

Det stämmer att min inte är så stor ca 153cm men hon växer nog lite till hennes mamma växte till hon var 7 så vi har ett par år till. Storleken kommer nog från mammas sida mamma är 158cm mormor 152cm. Medan pappa Fandanguillo är 163cm.

men storleken har inte alltid någon betydelse...
(jag är 171cm och känner mig absolut inte stor)
tvling3.jpg

DSC_6897.jpg

Jag har ett underbart stoföl efter Tendencioso ue D-Day. Du kan hitta bilder på en del föl på deras hemsida.

Det stämmer att min inte är så stor ca 153cm men hon växer nog lite till hennes mamma växte till hon var 7 så vi har ett par år till. Storleken kommer nog från mammas sida mamma är 158cm mormor 152cm. Medan pappa Fandanguillo är 163cm.

men storleken har inte alltid någon betydelse...
(jag är 171cm och känner mig absolut inte stor)

Din lilla häst ser superfin ut, verkar hoppa helt fantastiskt! Tävlas hon något i hoppning? :)

Hej

Vi har en liten hingst (f 090401) som är e. Zagal (PRE) u. Blue J (Fbl).

Än så länge är det ju svårt att se hur bra han blir som vuxen.
Han borde bli ca 160cm.
Ska ta nya bilder i helgen, på denna bilden är han bara ett par veckor gammal.

Hon är bara riden sedan i november så ännu har vi bara vågat oss ut på dressyrbanorna men vem vet det kanske blir någon pay and ride i hoppning i sommar.

Kul att höra om ännu fler lyckade korsningar : ) Vet du hur hennes bröder är? Har du fött upp dem med?

Jag är inte uppfödare till hennes helbröder men när jag tog över stoet så hadejag med föl nr2 hem och hade hand om honom tills han var 6månader så jag stog ju för hantering och så.
Å föl nr 1 fanns på mitt fd jobb, så har haft kontakt me alla, med föl nr 1 tills han var 2,5 år ungefär.

Alla 3 hästarna är super trevliga att hantera, vet inte hur dom andra 2 är att rida, men verkar som dom e bra iaf. Dom är ju fortfarande unge 3 resp. 4år.
Min är iaf helt underbar att greja med, lättlärd till tusen.

Dom är efter Diestro han e ju ganska liten å grov.
Nästa gång funderar jag på Bonic II faktiskt.

Funderar även på att betäcka mitt 2års sto som 3 el 4åring men pre. blir ju typ 75%pre då.

Liknande trådar

Avel Hispanoaraben är i mina ögon den ultimata rasen och jag är väldigt intresserad av att köpa en någon gång i framtiden. Men de få jag...
Svar
8
· Visningar
2 247
Avel Jag har precis köpt en 3 årig P.R.E korsning där pappa är godkänd P.R.E hingst och mamma är hbl med gröna papper. Den är reggad som...
Svar
3
· Visningar
1 328
Senast: Görel
·
Avel Vilken hingst tror ni skulle passa bäst på detta sto? Hingstarna jag funderar över är Magini Aerline Chirlon Dirco Silla är...
Svar
3
· Visningar
766
Senast: rebeckasff
·
Avel Hög tid att bestämma sej för vilken hingst man ska välja för årets betäckning. Jag är ju inne på att ta en PRE-hingst till mitt sto men...
Svar
13
· Visningar
2 108
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa hagbootsen?
  • Stora shoppingtråden III