M

moonlightgarden

vill ha hjälp med en liten dam som speedar på som fan vid hinder och desutom hoppar av för tidigt och landar lite småt för tidigt oxå å lite då och då tar i bommen eftersom att hon gör så

Travbom och galoppbom framför hindret. Sedan mkt markarbete för att få henne att lyssna.

Studs räcker med 2.

Cavaletti och små hinder på böjt spår.

Testa också att ställa upp 2 små hinder med ca 20 meters mellanrum och gör halt efter första. liten volt och så sedan på nästa.

Men som sagt mycket övningar där du får hästen att lyssna på dig.

Hoppas jag hjälpt lite och lycka till. :)
(kommer tycärr inte ihåg några avstånd... Sorry)

bra tips men måste ändå kommentera lite, hoppas att du inte misstycker :o
STUDS= skall aldrig vara färre än tre för om du har endast två studshinder på rad så kan det uppfattas som längdhinder.

Nej misstycker inte alls. :D

Jag har väldigt låga studs och lite på böjt spår. Fungerar utmärkt som lösgörande på min dam.

Och det sliter inte på hästarna (har jag fått höra iallafall)

Tänkte mig inte för när jag skrev 2 studs. Du har helt rätt. Inte mindre än 3. Skäms på mig :o

Rid mycket bomövningar med tempoväxlingar och rid det tills hästen lugnar ner sig. Sen kan du ha tre-fyra bommar sen några travsteg och ett hinder. Och efter hindret ska du få ner hästen i trav så snabbt som möjligt. Det finns massor av olika övningar att göra om du tänker till. Men hoppa inte kombinationer, det kan bli farligt om du inte har kontroll.

hon är lung på bommar och när hon travar mot ett hinder det är när man ska ta det i galopp som hon gasar på, har nog en hel del med att hon kommer från ridskola som tvingade henne över hinder med sporrar å spö (hon fick aldrig lära sig någonting om bommar och hinder innan hon kom dit å dom bara körde på med henne, så jag personligen anser att jag har kommit en lång väg med henne reddan...)

Gör en bana på max 3-4 hinder och sakta av till skritt efter varje hinder fast tänk ändå "banhoppning". Räcker med skritt i tre-fyra steg och sedan galopp igen. Fungerar bra på min häst när han ångar upp sig.

Travbom och galoppbom framför hindret. Sedan mkt markarbete för att få henne att lyssna.

- - -

Markarbete hjälper oftast inte på hästar som drar vid hoppningen. Vid markarbete kan man ha världens lugnaste och lydigaste häst, men när det blir hoppning blir det en helt annan häst.
Det enda som hjälper är att träna lydnad när man hoppar.

sett fram 2 hinder på raklinje, se till att dom står tillräkligt långt i frånvarandra så du kan göra halt i mellan och så övar du på att göra halt innan efter och i mellan, och när hon hon börjar dra gör halt med en gång så hon förstår att hon inte får springa mot hindrerna.

Jag avråder dej i från att använda bomman framför och efter hindrerna eftersom hon kan missa dom och gåomkull på dom avråder även i från att hoppa stutts och hinder med få galoppsprång då avståndet ej stämer om hon kommer in med stor galopp och ni kan störta in i andra hindret.

Hoppas jag kunde hjälpa.

håller med om det, hon är hur lung och lydig som helst (oftast) vid markarbete trots att det finns en hel del som hon inte "förstår" än...

nja, störta in e bland dom sista saker hon kommer att lyckas meed på ett tag landa i med bakbenen däremot kommer hon att kunna göra eftersom att hon inte kollar på hindret ordentligt på hindret utan kastar sig över det med en marginal på ett galopsprång eller lite till.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
112
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Någon mer här som har haft eller har det? https://www.1177.se/Dalarna/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/ Hur...
Svar
3
· Visningar
738
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Hiss och diss del 5
  • Sodastream

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar