Överviktig men hungrig?

J

Jullan

Som en del här säkert redan vet så är min fjording lite överviktig. När han kom hit för ca 1 månad sedan så släpptes han på bete och fick hö 2 ggr om dagen. Nu har gräset börjat växa ordentligt här så jag tycker att han borde bli mätt på det. Han går och äter jämt och ständigt men ändå hör jag att hans mage kurrar då jag ryktar honom. Han är lite överviktig så jag tänkte att enbart gräs (ca 2 ha) borde räcka, annars borde han ju gå upp i vikt. Han delar hage med en liten minishettis med (som inte här problem med att bara äta gräs). Frojdingen äter bara gräs + att han har saltsten och vatten då... hur ska jag göra? Han rids kanske 4-5 ggr/vecka men har dålig kondis pga övervikten. Jag vill ju inte att han ska bli tjockare men han ska ju inte behöva gå hungrig heller!:confused:

Sv: Överviktig men hungrig?

Hästars magar SKA kurra!:D
Det betyder inte att de är hungriga, utan att allt är som det ska därinne. Blir det helt tyst är det läge att ringa veterinären...:crazy:

En hungrig häst blir stressad och grinig, hetsäter när den väl får mat, kanske börjar gnaga på inredningen och kan så småningom utveckla vävning eller krubbitande.

Hästar blir inte heller 'mätta i magen' på samma sätt som vi blir, utan de är mer styrda av att få sitt tuggbehov tillfredsställt. Därför är det viktigt att man ger tillräckligt av grovfodret som tar lååång tid att äta, och att varje högiva ger minst en timmes tuggtid. DET gör att hästen känner sig mätt och belåten.

De saknar nämligen de sträckreceptorer (fint ord!:D ) i magsäcken som gör att magen känns full, som den gör på oss människor. Därför kan hästar äta ihjäl sig på lättuggat foder som kraftfoder. De känner helt enkelt inte att magsäcken blir full.

Så betar din häst hela dagarna och dessutom är överviktig så är den garanterat inte hungrig!

Fjordingar ÄR alltid hungriga.. :angel:
Den klarar sig säkert alldeles utmärkt, och lite till, på bara gräs. :D

Tack så jättemycket för svaren. jag har gåt och varit SÅ orolig för honom... så himla skönt lugnande det här kändes, nu slipper jag tänka på det mer.:D När vet man att betet inte räcker längre liksom? Eller tror ni att det betet räcker hela sommaren?:confused:

När hästen börjar tappa hullet så räcker inte betet näringsmässigt längre.

Mättnadsmässigt så räcker det så länge det finns strån att beta.

Om du har 2ha bete till en fjording och en minishettis så räcker det garanterat till dem båda hela sommaren och lite till (i alla fall om det är bra gräsväxt).
Vi har 4ha till tre stora mkt hungriga hästar :D och de brukar få beta 4-5månader. ;)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
831
Senast: Kristall10
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur