Överviktig katt som äter lite - HJÄLP!

Anna Lilja

Trådstartare
Katten Sotis är en trind herre i sina bästa år. Vi är så glada för honom och vill hans bästa. Vi hoppas därför att ni kan hjälpa oss med våran gullgris som bara blir tjockare och tjockare!

Sotis är från början en vild utekatt av rasen bondkatt som adopterat mina föräldrar. Numera älskar han att vara inne och ligger hellst på sin favorit plats, en fotölj. Sotis är cirka 6 år gammal och kastrerad för 2 år sedan. När Sotis var yngre och okastrerad var han ofta ute på "rövarstråt" och normalviktig. Han kunde tom bli riktigt smal, nästan mager på sommaren och la på sig på vintern, säkert för att klara kylan. Sotis är fortfarande ute på natten eftersom han inte är 100% rumsren. Sotis får mat två gånger om dagen. Tidigare fick han Royal Canins dietmat och numera får han Coop Optimal Balance. Sotis har successivt gått upp i vikt sen han blev kastrerad och i samband med det mindre benägen att röra på sig. Sotis väger nu 6,4 kilo vilket är alldeles för mycket. Han har nästan lite hängig mage så tjock är han. Han får mat två gånger om dagen, ca 75% av ett dl mått på morgon och samma på kväll av dietmaten Coop Optimal Balance. Till detta en skål med hälften vatten och hälften mellanmjölk. Vi ser honom aldrig jaga men han måste ju få i sig mer mat än vad vi ger honom. Hur sjutton ska vi få honom att gå ner i vikt? Han har aldrig lekt och det går inte att få honom till det heller. Han får inte en massa godis men när vi äter räkor så får han det vilket är absoluta favoriten! Snälla, tips för att få Sotis att gå ner i vikt!! Tack på förhand!

Sv: Överviktig katt som äter lite - HJÄLP!

Han får alltså ca 1,5 dl torrfoder om dagen? Det tycker jag låter mycket för en överviktig katt. Märker ni att han går upp i vikt kan ni ju helt enkelt minska fodergivan. Börja väga maten. En överviktig katt behöver någonstans mellan 40 och 60 g torrfoder/dag (beroende på fodrets energitäthet och vad kattens idealvikt beräknas ligga på).

Något man uppmärksammat de senaste åren är att kolhydratfattig mat är det som är effektivast för att få ner katter i vikt. Torrfoder innehåller mycket kolhydrater med undantag för Hill's nya sort m/d. Det kan alltså även vara en variant att byta till m/d eller att helt enkelt byta till burkmat (som ofta är kolhydratfattigt) tex. MJAU som du hittar i vanliga livsmedelsaffärer. Ger man burkmat ska man då INTE ge katten de där 400 grammen per dag som det kan stå på burken utan för en kastrat räcker 150-200 g/dag gott och väl.

Hills m/d är kanon, köper du det hos veterinären kan du ju höra där hur mycket dom tycker att han ska ha per dygn, men som Sol skriver så låter 1,5 dl/ dag ganska mycket, det finns ju även utfodringstabell på foderpåsen.

Tack snälla! Han får precis så mycket som det står på förpackningen att han ska ha enligt sin vikt men ni tycker ändå att det låter mycket då? :confused::confused::confused:

Ja 1,5 dl låter mycket för en överviktig katt. Kolla upp hur mycket det står att han skulle behöva med m/d.

Hej!
Nu har jag kollat på förpackningen. Så här står det:
Kattens vikt: Mängd i gram: Mängd i dl:
3-4 kg 60 gram 1 dl
4-5 kg 80 gram 1 1/2 dl
5-6 kg 110 gram 2 dl

Eftersom Sotis väger 6,4 kilo (och har under en längre tid vägt över 5 kg) så har vi givit honom 2 dl (knappt) och eftersom han bara har gått upp i vikt så har vi minskat till 1 1/2 dl. Men ni menar att han bara ska få 1 dl om dagen? Hur fort kan vi minska ner till det? Hur mycket tror ni att det påverkar att han får mjölk, dvs han får en skål med hälften mellanmjölk och hälften vatten 2 ggr om dagen. Tusen tack på förhand! :banana:

Varför får han mjölk i vattnet? Mjölk är mat och inte vätska för katter så det kan säkert bidra. Ta bort mjölken och minska ner till 1 dl om dagen och se om det hjälper. Prova annars med ett annat foder.

Hej!
Nu har jag kollat på förpackningen. Så här står det:
Kattens vikt: Mängd i gram: Mängd i dl:
3-4 kg 60 gram 1 dl
4-5 kg 80 gram 1 1/2 dl
5-6 kg 110 gram 2 dl

Eftersom Sotis väger 6,4 kilo (och har under en längre tid vägt över 5 kg) så har vi givit honom 2 dl (knappt) och eftersom han bara har gått upp i vikt så har vi minskat till 1 1/2 dl. Men ni menar att han bara ska få 1 dl om dagen? Hur fort kan vi minska ner till det? Hur mycket tror ni att det påverkar att han får mjölk, dvs han får en skål med hälften mellanmjölk och hälften vatten 2 ggr om dagen. Tusen tack på förhand! :banana:

Man ska utfodra en överviktig katt efter sin idealvikt, inte efter vikten den ligger på. Ibland får man dra ner mängden mat mer än så. Varje katt är en individ och man kan inte räkna med att de generella rekommendationerna passar alla katter.

Liknande trådar

Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej! Jag har två katthonor, okastrerade (hittills) på 7 månader samt 5 månader, innekatter. Den äldsta katten har blivit väldigt tjock...
Svar
8
· Visningar
1 341
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama