Övervattnad orkidé?

Lily_Sthlm

Trådstartare
Köpte för ett tag sen vad jag tror är en Cymbidium, dock inte helt säker men väldigt lik iaf om jag söker på bilder.

Den står planterad i (till skillnad från tex brudorkidéer jag har) vad som ser ut som vanlig jord.

Jag tror jag har lyckats övervattna den just därför. Vattnet rinner ju inte igenom på samma sätt som i barkblandningen de andra orkidéerna står i.
Den har fått bruna blad och vissa blad har blivit bruna i topparna.
Eller kan det vara nåt annat som är fel?

Jorden ganska fuktig och jag tycker rötterna som sticker upp ser lite mjuka ut...

Hur ska jag göra? Låta den torka upp på egen hand och hoppas på det bästa eller borde jag plantera om den i torr jord? Och ska jag då använda orkidéjord som till de övriga eller är det nåt speciellt med denna sort?

Någon som har nåt tips som kan rädda min fina växt :):bow:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
659
Senast: cassiopeja
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
999
Senast: Sleepy
·
Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 527
Senast: eyz
·
Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 789
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp