Överrörliga leder?

Fibusen

Trådstartare
Haft equiterapeuten (stavning?) ute i dag för jag ville kolla över min 3-åring som nu blivit riden ett tag så det inte var några konstigheter. Hon klämde igenom hela hästen och sa att han har överrörliga leder,att det var vanligt på unghästar att dom är lite mer rörliga än på äldre,så det kunde så klart bli bli bättre,men hon tyckte endå att det var lite lite mer än en "vanlig" unghäst.

Jag har ju hört uttrycket innan flertal gånger men aldrig riktigt reflekterat över VAD det innebär,vilket jag inte gjorde nu direkt heller,förrens jag kom hem och stog i duschen och funderade...

Såå,vad är det igentligen? Bör jag tänka på något när jag rider? Kan jag göra något extra? Har ett svagt minne av att överrörliga leder kan vara ökad risk för tex artros??? Om det stämmer,kan man förebygga det genom att ge tex glucosamin redan nu? Eller ska man rida på som vanligt för att se vad som händer i princip?

Sv: Överrörliga leder?

Jag hade överrörliga leder som barn, det innebar att jag hade mindre kontroll på lederna, vrickade mig ofta osv. Jag antar att om man låter lederna flamsa runt så, så finns säkert risk för skador och förslitningar. Jag fick order av doktorn att träna upp musklerna kring lederna ordentligt.

Min unghäst har drabbats av inflammation i has och bakknä pga överrörliga/instabila leder, i hans fall pga för dåligt med muskelmassa/styrka kring lederna.

Så, jag skulle nog se till att ta hjälp av tränare att muskla upp hästen på ett bra sätt.

Vi rider just nu typ enbart i skogen,känns lite väl att ta ut tränare på en 3-åring? Nästa år kanske det är mer aktuellt... Däremot så sa hon att det var toppenbra om jag red mycket i skogen,men vika av från stigarna och gå över stock och sten så han verkligen får lyfta på fötterna.

Nu är han som sagt bara tre och som hon sa så är ju alltid dom mer rörligare i lederna än färdiga hästar,så i själva verket så kanske det inte handlar om så mycket alls igentlgen utöver det vanliga,hon sa ju även att han bara är lite lite mer överrörlig än normalt,men man vill ju iallafall kunna förhindra framtida skador om det går.

Kan det hjälpa att linda benen vid ridning för att få mer stöd där iallafall,eller förvärrar det bara iom att det kanske inte byggs lika mycket muskler då?

Alltså, nu blev ju min unghäst dålig, men då var det ridförbud, bara arbeta från marken och bygga muskler.
Personligen hade jag inte klarat det utan min tränare, hon har givit oss övningar och träningsplan samt att vi tränat för henne var 4:e vecka.
En duktig tränare kan man aldrig börja med för tidigt, man kanske inte tar ut dem så ofta bara.

Det som är så bra med tränare är att de kan se hur hästen rör sig, dess svagheter och hur man bäst bygger upp hästen. Jag skulle vara vilse utan min tränare iaf.

På människor med överrörliga leder så gäller att aldrig stretcha eller överröra leder med mening som man gör vid t.ex gymnastik, balett, barr, vissa kampsporter och övriga sådana sporter där man tänjer för att öka rörligheten. Man vill inte heller att barn spelar fotboll med alla de tvära kast som det innebär eftersom det sliter extremt mycket på knänas ledband och det kanske man kan översätta till gymkhana och vissa westerngrenar hos häst. Detta eftersom det kan skada leden och vill det sig illa så kan leden luxera. Att bygga muskler runt lederna och på så sätt stärka lederna är jätteviktigt eftersom leden då blir mer skyddad för stukningar och den tål då mer belastning.

Man ska inte använda skydd och dylikt i onödan men man ska verkligen vara noga med att linda ordentligt om en stukning ändå skulle hända (hos människa, på häst får man väl tänka bandage+vila i mindre platt hage) så att det får läka ifred och då också tänka på att det kan ta längre tid än hos "snitt individen" innan stukningen läker. Man ska inte använda skydd i onödan eftersom man då dels kan röra sig mer innan det tar emot och då kan skadan redan vara skedd och dels gör det att musklerna istället förtvinar. Däremot kan det ibland vara lämpligt att använda skydd just vid träning för att skydda en utsatt led. På en häst kan det ju då innebära att man använder skydd för att förhindra att kotan stukas men på samma gång vet man ju egentligen inte om ett vanligt skydd ger så mycket skydd egentligen eftersom hästen är så tung och det är så stor belastning på lederna om en snedbelastning väl är ett faktum. Jag tror iallafall inte att det är farligt att använda en vanlig stryk kappa, senskydd, heltäckande skydd eller att man lindar just vid ridning men man bör inte använda skydd i hagen eller ha hästen lindad en större del av dygnet.

Jag hade nog inte gett mig ut rakt ut i terrängen innan ordentlig styrka finns hos hästen just eftersom risken för att hästen trampar fel är större då. Jag hade istället hållt mig på vanliga skogsstigar i början tills musklerna finns där och sedan successivt ökat underlagets svårighet. Lyfta på benen kan man ju träna ändå genom att lägga ut pinnar på lagom avstånd utan att det för den sakens skull riskera att det finns hala stenar eller så under som de kan halka på. Jag tänker att en vanlig skogsstig erbjuder tillräckligt med varierat underlag ändå med diverse rötter och stenar utan att det ligger pinnar och ris hur som helst så så att hästen inte ser var den sätter hovarna. Har man däremot preparerade vägar genom skogen så kan man ju gå vid sidan om stigen men ändå inte i den värsta eländiga terrängen direkt.

Tänk skynda långsamt och ge hästen extra tid både vid träning och för återhämtning och vila mot en "normalrörlig" häst så minskar du riskerna en del. Iallafall tänker man så vad gäller människa och mycket går ju säkert att översätta rakt av för led som led och överrörlighet som överrörlighet.

Tack så mycket för tips!

Vanliga ridvändan har 50/50 grus och sandväg. Sista biten går vi dock rakt igenom skogen över stock och sten.

Jag får hålla tummarna att detta är något som inte kommer påverka oss särskillt mycket i framtiden helt enkelt,samt ev diskutera med veterinär/tränare hur vi ska förebygga detta.

Jag hade kollat med min veterinär om det verkligen stämmer, innan jag hade ändrat något i träning eller vidtagit några åtgärder. :-)

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 820
Senast: yamyam
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 175
Senast: lillamy73
·
Islandshäst Har köpt en unghäst, hon blir 4 år nu i maj. Har haft henne sedan nyår, så lite drygt 3 månader. Hon skall skickas på inridning och...
Svar
9
· Visningar
1 445
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10