Överansträngt gaffelband

Wilfa

Trådstartare
Någon som varit med om det? Hästen svullen i bakbenen, lite mer i det ena. Inte varm, inte halt. Svullnaden gick inte ner vid rörelse. Veterinären ute i måndags, verkar som överansträngt gaffelband, alltså inget akut trauma. Rekommenderar vanlig hage och skrittas 20-30 minuter per dag samt Metacam i 2 veckor, sedan ny koll. Någon som varit med om något liknande? Hur har det gått?

Jag har haft gaffelbandsöveransträngning på en av mina hästar för typ 15 år sedan . Ena frambenet.
Det läkte utan problem men hästen släpptes på bete ett par månader då det föll sig med skadan tidsmässigt vettigt. Aldrig några problem sen.

Det man ska komma ihåg är dock att gaffelbandet är en sena och senor kan vara tråkiga och problematiska om man har otur så ta det lugnt och försiktigt .

Lite osäker utifrån din text men är det alltså båda bak veterinären tror det är ? Det låter lite smålurigt och ganska osannolikt om det är båda bak ?
Jag vet inte hur din veterinär som kommer ut till dig har möjligheter att undersöka - ultraljud eller annat eller om det är en gissning bara utifrån "vanlig" genomgång ?
Jag hade nog velat kolla den noggrannare på klinik om gaffelbanden anses vara problemet .

Tack för svaret! Jag uttryckte mig otydligt, det är bara ena bak, men han var initialt lite allmänt svullen i båda. Vi ultraljudade inte nu, utan gjorde bara "vanlig" undersökning. Eftersom veterinären gjorde bedömningen att jag upptäckt det i ett tidigt, inte så allvarligt skede, så beslutade vi att avvakta de här två första veckorna innan ultraljudsundersökning. Är det fortfarande minsta lilla tecken på något som inte är helt ok så är det klinik som gäller då.

Min har vrickat ena kotan bak med påverkan på gaffelbandsfästet. Osäkert exakt när för hon har inte varit uttalat halt eller svullen.

Avställd sedan början på december och är uppe i 10min trav/dag och typ 2 min galopp rakt fram på hårt underlag. Har fått metacam, kortison lokalt och tre omgångar shockwave, ska göra ny rörelsekontroll och ultraljud i mitten av april = det är ganska långdraget.

Min har vrickat ena kotan bak med påverkan på gaffelbandsfästet. Osäkert exakt när för hon har inte varit uttalat halt eller svullen.

Avställd sedan början på december och är uppe i 10min trav/dag och typ 2 min galopp rakt fram på hårt underlag. Har fått metacam, kortison lokalt och tre omgångar shockwave, ska göra ny rörelsekontroll och ultraljud i mitten av april = det är ganska långdraget.
Usch, vad tråkigt! Lurigt det där när de inte visar hälta, värme, svullnad, så svårt att förstå att något ev är fel då.

Jag har haft gaffelbandsöveransträngning på en av mina hästar för typ 15 år sedan . Ena frambenet.
Det läkte utan problem men hästen släpptes på bete ett par månader då det föll sig med skadan tidsmässigt vettigt. Aldrig några problem sen.

Det man ska komma ihåg är dock att gaffelbandet är en sena och senor kan vara tråkiga och problematiska om man har otur så ta det lugnt och försiktigt .

Lite osäker utifrån din text men är det alltså båda bak veterinären tror det är ? Det låter lite smålurigt och ganska osannolikt om det är båda bak ?
Jag vet inte hur din veterinär som kommer ut till dig har möjligheter att undersöka - ultraljud eller annat eller om det är en gissning bara utifrån "vanlig" genomgång ?
Jag hade nog velat kolla den noggrannare på klinik om gaffelbanden anses vara problemet .
Lite ot, men måste påpeka att gaffelbandet faktiskt inte är en sena.
Gaffelbandet är en omvandlad muskel och klassas som ett ligament.

@Toxid intressant men så är det säkert du har ju bättre detalj insikt än jag utifrån din Fd hästs tråkiga resa :(
Jag tror många fortfarande tror att gaffelbandet är en sena , vilket även jag själv som sagt klassat den som .
Agria även de , verkar tycka att gaffelbandet är en sena om man läser deras sida om senskador...
Hästsverige.se och många övriga verkar också tycka att det är en sena .

Så mitt svar är som jag hoppas är tydligt inte för att starta en lång debatt om detta och om ngn har fel/rätt , utan bara att många inkl mig själv verkar leva i tron att det är en sena. Men skit samma egentligen för min del - svaret ang läkning/process/prognos osv står kvar vare sig det är en sena eller ligament . Bägge är allvarliga skador som är svåra och kan ta lång tid osv.

Senast ändrad:
Kan det inte vara för att senskador och ligamentskador delvis hanteras likadant som förväxling uppstår? Här känns det sådär, svullnaden har gått ner jättemycket, men det är fortfarande lite kvar. Och vi är halvvägs genom metacam-kuren....

Från wikipedia:
Sena (latin tendo) är ett segt band av fibrös bindväv som förbinder skelettmuskler med, vanligen, skelettets ben.

De flesta senor har ett runt tvärsnitt. Platta senor kallas aponeuroser eller senhinnor, till exempel palmaraponeurosen(aponeurosis palmaris). Somliga senor är så korta att de knappt går att skönja och man talar då om en muskel med ett "köttigt fäste", något som inte ska tolkas bokstavligt. Andra senor kan vara mycket långa, till exempel består många av handens muskler av en muskel proximaltunderarmen varifrån långa senor genom karpaltunneln löper ut i handen och fingrarna. En av de största senorna i människans kropp är akillessenan som löper ned i hälen.

Ligament liknar senor, men förbinder istället två ben. Senornas uppgift är att stå emot anspänningen från musklernas kontraktion. En kombination av muskler och senor kan, typiskt nog, alltså bara uppta dragkrafter.

Nu är vi på banan igen! Visade sig vara en skada mitt på gaffelbandet, som tur är satt det inte vid ett fäste. Har läkt snabbt och bra, och nu har vi fått börja trava igen. Än så länge bara ett par minuter, men det är så roligt att vara på gång igen!

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
683
Senast: tara
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 797
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 568
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 654
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar