Över bommen i transporten...

S

sara81johansson

Hej!

Undrar om nån har några bra tips för att få hästen att sluta gå över bommen i transporten, han får panik och skadar sig men gör det ändå om och om igen. Kka tillägga att han är hingst, född -04 och 168 cm... ingen plutt längre.
Tips??

Sv: Över bommen i transporten...

Hmm.. du får träna o träna.. o åter träna.. In o ut åk en kort sväng o ta ut honom innan han hinner hoppa över.. han ska lära sig o gå på snällt o inte få panik.. o gå av snällt.. o det e bara träning som gäller.. han måste vänja sig.. Det e mitt tips.. Lycka till...

Glamoroza ox skrev:
Du kanske har för långt grimskaft!?!?
Kort grimskaft bundet i bommen + tvärnit = rejäl nackskada i bästa fall.

Kort grimskaft bundet i golvet vid framväggen + dikeskörning och volt = bruten nacke i värsta fall.

Om jag nödvändigtvis måste binda hästen i transporten (kör helst med lösa hästar) så gör jag det uppe i taket vid framväggen. Då riskerar man att den går över bommen, men av två onda ting...

Till trådskaparen: träning är nog det enda som gäller. Metod? Vad som helst bara det fungerar.

Lycka till!

Carina på Silver Arabians

Hej!! Min häst har gjort det 3 ggr!:mad: Jobbit och läskigt:eek: Men vi har bommen högst upp och binder henne kort + att man kan ha en halsring på dom och binda i.. För runt halsen har dom inte så mkt kraft som i huvudet. Min häst står ju och studsar i transporten och hoppar över bommen titt som tätt.. Så min western tränare sa till mig att binda hästen vid ett träd och låta den stå där länge tills den står lugnt utan att sparka eller riva... Det är oxå en träning att få den att stå bunden utan några problem..:D Lycka till:d

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 017
Hundträning Hjälper ett ungt par som har en tvåårig fralla, hane. Paret har precis skaffat sitt första barn. För "säkerhets skull" fick inte hunden...
Svar
9
· Visningar
1 482
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama