Ouppfostrad travare

anonym.123

Trådstartare
Hej!
Jag är helt ny med detta, så jag vet inte riktigt om jag gjort rätt med trådarna och allt, så jag ber om ursäkt om det har hamnat fel.
Men det är iallafall så att jag nyligen har blivit medryttare på en gammal travare. Det är en jättetrevlig häst egentligen, men han beter sig hemskt illa ibland och det är inte alltid särskilt roligt att rida/hantera honom.
För det första är han väldigt irriterande i stallgången, då han nafsar efter grimskaften hela tiden, och hur man än flyttar på dem nafsar han antingen efter dem eller i luften. Vi misstänker att det är något tix han har, för vi kommer inte på någon annan anledning. Tips?
Och sedan är han jättesvårt att leda. Han blir skrämd för allting, och ibland får man bara ryck. Han blir liksom läskig att leda för att man aldrig vet när han ska hoppa till eller bita en. Och sen kommer man till uppsittning. Han nafsar och vägrar stå still ibland, och ibland sköter han sig ganska bra. Och när man väl rider blir han också rädd för allting. Suck...
Jag vill verkligen vara medryttare på honom då han kan vara en jättehärlig häst, men jag lyckas inte få det att fungera just nu.
Tack på förhand!

Gör han likadant med ägaren? Om det är en gammal häst skulle jag inte bry mig om om han ticsade med grimskaftet. En del blir bara värre om man reagerar på sådant. Jag tänker att han har märkt att du hoppar till och försöker skrämma dig.

Gör han likadant med ägaren? Om det är en gammal häst skulle jag inte bry mig om om han ticsade med grimskaftet. En del blir bara värre om man reagerar på sådant. Jag tänker att han har märkt att du hoppar till och försöker skrämma dig.

Ja, det gör han. Grejen är att han kommer såpass nära mig när jag till exempel ryktar honom, att det hänt att han nafsat till mig också vilket inte är särskilt kul. Sen vet jag att han förstår att han inte ska hålla på, för säger jag till slutar han en stund men börjar sedan igen.

Maken köpte sig en ridskolepensionär. Han hade ridit henne där i många år och var van vid hennes fasoner. Hon högg efter folk när dom höll på med sadeln. Han sket i henne fullständigt. Någon gång nöp hon mig i jackan och jag röt ju till. Då började hon vifta med bakbenen. Småkicka bakåt liksom. Så det var bättre att ignorera. Efter några år här så kom det bara några irriterade kast med huvudet. Så mitt råd är att ha tjock jacka så slutar han nog till slut.

Finns ju mängder med trevliga travare att vara medryttare på? Varför fortsätta på en jobbig häst? Travare brukar överlag vara oerhört trevliga just att hantera :)

Min grejade jätte mycket i början när jag tog hem honom(en fd travare,men han bet aldrig), hur länge har ägaren haft hästen? När slutade den på travet? :)
Hur mycket går hästen?=)

Finns ju mängder med trevliga travare att vara medryttare på? Varför fortsätta på en jobbig häst? Travare brukar överlag vara oerhört trevliga just att hantera :)

Har tänkt samma tanke faktiskt, men kommer alltid fram till att det är honom jag egentligen vill vara medryttare på eftersom han lär mig mycket och kan vara väldigt härlig när han väl vill. (Även om han är tråkig att ha och göra med när det gäller vissa saker)
Dessutom bor jag lite långt ifrån allt, så det finns inte så mycket andra möjligheter.

Min grejade jätte mycket i början när jag tog hem honom(en fd travare,men han bet aldrig), hur länge har ägaren haft hästen? När slutade den på travet? :)
Hur mycket går hästen?=)

Ägaren fick honom när han var 10 år (8 år sedan) och han var då bara riden utan att kunna något liksom. Vet inte exakt när han slutade på travet, men är ganska säker på att det var där i krokarna.
Det tråkiga är att ägaren bor ca 2 timmar bort från stallet, och kommer bara och rider honom varannan/var tredje helg numera, och så har det varit de senaste åren. (Hon har sommarstuga här, vet dock inte varför hon valde att ha hästen så långt bort, men antar att hon inte hade något annat val.)
Därför är han inte särskilt igångsatt, men nu rider jag honom 3 gånger i veckan, och de gånger hon rider blir det ju 5 gånger totalt.

Hej!
Jag är helt ny med detta, så jag vet inte riktigt om jag gjort rätt med trådarna och allt, så jag ber om ursäkt om det har hamnat fel.
Men det är iallafall så att jag nyligen har blivit medryttare på en gammal travare. Det är en jättetrevlig häst egentligen, men han beter sig hemskt illa ibland och det är inte alltid särskilt roligt att rida/hantera honom.
För det första är han väldigt irriterande i stallgången, då han nafsar efter grimskaften hela tiden, och hur man än flyttar på dem nafsar han antingen efter dem eller i luften. Vi misstänker att det är något tix han har, för vi kommer inte på någon annan anledning. Tips?
Och sedan är han jättesvårt att leda. Han blir skrämd för allting, och ibland får man bara ryck. Han blir liksom läskig att leda för att man aldrig vet när han ska hoppa till eller bita en. Och sen kommer man till uppsittning. Han nafsar och vägrar stå still ibland, och ibland sköter han sig ganska bra. Och när man väl rider blir han också rädd för allting. Suck...
Jag vill verkligen vara medryttare på honom då han kan vara en jättehärlig häst, men jag lyckas inte få det att fungera just nu.
Tack på förhand!

Vem sköter den när varken du eller ägaren är där? Om nu ägaren inte kommer ut så ofta borde det väl finnas fler personer i stallet som hanterar hästen - har de samma problem med att den far runt i grimskaftet, etc?

Det låter som den står och samlar på sig energi som pyser ut i dumheter. Gå i snällt i snöre är ändå rätt basic. Om det finns fler personer så be någon vara med för att komma med tips. Led med träns om den inte beter sig med grimma.

Att de står och fipplar lite i stallgången brukar jag inte bry mig om så länge det inte är riktat emot mig (nafs/bett) eller blir väldigt störande (sparkar i golvet/hoppar runt). Det brukar lugna ned sig med vana och rutin. Ge den ett hönät att pilla med?

Stessig och nervös vid ridning - har du någon som kan vara med och hjälpa dig när du rider?
* Den kanske behöver pysa ur energi - ut i skogen i rask trav någon timme, gasa på.
* Den kanske behöver mer ryttarstöd - finns tränare i närheten?
* Är den fräsch - en gammal travare kan en del problem i kroppen.

Min erfarenhet av travare är att de är rätt coola i huvudet. Särskilt om den gått löp och varit ute och tävlat. Såna brukar vara människovärldsvana. :)

Men generellt - gör det lätt att göra rätt. Bråka inte i onödan, men säg till den om den bits och verkligen om den bara far på dig när du leder... sådant är farligt!

Jag skulle "börja om" med hästen. Jag skulle jobba mycket från marken. Inhägnad del av hagen, leda honom runt och stanna, rygga, flytta, fram i trav ner i skritt, se till att han lyssnar på dig, ser dig vill följa dig. Belöna (med röst och smek, inte godis eftersom han använder sin mun mycket) när han taggar ner och lyssnar.
Känns som han har överskottsenerig samtidigt som han inte litar på sin människa.

Har du tid att börja med att kontrollera att han lyssnar på dig innan du sätter dig upp och rider så skulle jag lägga lite energi på det varje gång.
Ang naffsandet och hoppandet så skulle jag bara strunta i det helt om det sker i luften. Belöna när han uppför sig.

Står det andra hästar i stallet? Någon annan som är där och rider? Han kanske behöver en trygg kompis med sig i början tills han litar mer på dig??

Vem sköter den när varken du eller ägaren är där? Om nu ägaren inte kommer ut så ofta borde det väl finnas fler personer i stallet som hanterar hästen - har de samma problem med att den far runt i grimskaftet, etc?

Det låter som den står och samlar på sig energi som pyser ut i dumheter. Gå i snällt i snöre är ändå rätt basic. Om det finns fler personer så be någon vara med för att komma med tips. Led med träns om den inte beter sig med grimma.

Att de står och fipplar lite i stallgången brukar jag inte bry mig om så länge det inte är riktat emot mig (nafs/bett) eller blir väldigt störande (sparkar i golvet/hoppar runt). Det brukar lugna ned sig med vana och rutin. Ge den ett hönät att pilla med?

Stessig och nervös vid ridning - har du någon som kan vara med och hjälpa dig när du rider?
* Den kanske behöver pysa ur energi - ut i skogen i rask trav någon timme, gasa på.
* Den kanske behöver mer ryttarstöd - finns tränare i närheten?
* Är den fräsch - en gammal travare kan en del problem i kroppen.

Min erfarenhet av travare är att de är rätt coola i huvudet. Särskilt om den gått löp och varit ute och tävlat. Såna brukar vara människovärldsvana. :)

Men generellt - gör det lätt att göra rätt. Bråka inte i onödan, men säg till den om den bits och verkligen om den bara far på dig när du leder... sådant är farligt!

Tack så mycket för ditt svar!
När ägaren inte är här är det stallets ägare som tar hand om honom, men han går på lösdrift så hon tar i princip bara in honom ibland. Jag vet att han sköter sig bättre med henne än med mig och ägaren, men han är samtidigt enklast att leda i grimma.

Jag har pratat med ägaren, och han är tydligen fräsch, bortsett från att han har lite öm rygg, men det är det enda.
Det är när man leder honom in träns som han krånglar. Han knuffar till och nafsar, och är allmänt otrevlig att leda.

Och tack för tipsen med ridningen! Jag har tänkt på det ett tag och ska verkligen försöka komma ut med honom så fått underlaget blir bättre och jag lärt mig någon runda. (:

Jag skulle "börja om" med hästen. Jag skulle jobba mycket från marken. Inhägnad del av hagen, leda honom runt och stanna, rygga, flytta, fram i trav ner i skritt, se till att han lyssnar på dig, ser dig vill följa dig. Belöna (med röst och smek, inte godis eftersom han använder sin mun mycket) när han taggar ner och lyssnar.
Känns som han har överskottsenerig samtidigt som han inte litar på sin människa.

Har du tid att börja med att kontrollera att han lyssnar på dig innan du sätter dig upp och rider så skulle jag lägga lite energi på det varje gång.
Ang naffsandet och hoppandet så skulle jag bara strunta i det helt om det sker i luften. Belöna när han uppför sig.

Står det andra hästar i stallet? Någon annan som är där och rider? Han kanske behöver en trygg kompis med sig i början tills han litar mer på dig??

Min plan är att göra det till viss del, men enligt ägaren är han jättesvårt från marken, och dessutom är jag inte heller särskilt van med det, så jag ska försöka ta hjälp av henne i början när det gäller arbete från marken.

Och angående uppsittningen så försöker jag se till att han alltid står still, men att han håller på med huvudet verkar inte gå att påverka sådär jättemycket. Dock vet jag att han inte behöver en kompis, för han bryr sig inte om dem ett dugg. Om inget annat blir han smått irriterad. Knashäst xD

Är hästen öm i ryggen ska han till veterinär. En sådan häst ska självklart inte ridas. Självklart gör han allt för att slippa. Det gör ju ont på honom!

Okej, det var INTE så jag menade. Han är kollad och ser fin ut i hela kroppen, det kommer tydligen bara när det är kallt och han får inte ont av det. Därför använder vi ländtäcke. Jag har kollat det med ägaren och hon har förklarat.

Säger samma som innan. Han blir lite öm när det är kallt, men han har inte ont och det är inte därför han håller på. Det har jag kollat upp med ägaren, och en veterinär har också kollat det.
Om jag är öm så har jag ont, tycker du säger emot dig själv här och uppriktigt får jag dålig smak i munnen av att du ska uppfostra någon annan häst när du själv inte verkar kunna så mycket eller vet varför den uppför sig som den gör. Av vad jag läser får jag intrycket att det inte handlar om tjafs utan kan vara obehag.

Okej, det var INTE så jag menade. Han är kollad och ser fin ut i hela kroppen, det kommer tydligen bara när det är kallt och han får inte ont av det. Därför använder vi ländtäcke. Jag har kollat det med ägaren och hon har förklarat.
Om han är öm i ryggen så har han ont oavsett vad orsaken till att han får ont är. Allt annat är bara bortförklaringar. Han protesterar ju dessutom när han tror att ridning är på gång, hur tydlig ska han behöva vara? Att sitta och rida på en häst som visar att det gör ont är elakt.

Okej. Nu ska jag förtydliga. Jag har pratat med ägaren, och såhär är det:

Hästen HAR varit öm i ryggen, men är inte det längre. Det har kollats upp av veterinär, och hästens sadel passar bra.
Jag förstår varför jag fått all kritik, men jag måste bara säga det att jag aldrig skulle rida en häst som jag vet/misstänker har ont. Jag visste att han var lite öm, men jag visste också att han inte hade ont av det.

Och jag personligen tycker inte att det är okej att säga till någon som man inte känner att denne inte har koll. Nej, jag har inte perfekt koll på allting, men jag vet mycket väl att man inte bör rida en häst som har ONT. Jag bryr mig jättemycket om denna hästen, och skulle aldrig medvetet göra något för att skada honom.
Och det ni inte vet är att jag har avvaktat från att rida honom, och testat massa olika saker för att se vad som är problemet. Det har inte varit ryggen, han har inte haft ont, och det beror inte på att jag inte kan exakt allting. Utan det är så att han inte litar på mig till 100% än, vilket är förståeligt eftersom vi inte lärt känna varandra helt än. Nu börjar han lite på mig, och han beter sig sjukt mycket bättre nu. Han är en osäker häst, och behöver lita på mig för att kunna visa sin fulla potential.

Tack för alla tips förövrigt, även om det spårade lite mot slutet.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 846
Senast: Bonica
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har nyligen blivit medryttare på en häst, det är en 6 årig newforest ponny. Hon är sent tagen och grundutbildad. Hon står på en...
Svar
11
· Visningar
1 381
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama