Otam löphona -kastrera?

Haukur

Trådstartare
*suck* Monstret har börjat prata mer än vanligt, ropar högt på pojkarna och kräver att dom ska tvätta henne. Börjar misstänka att hon planerar att börja löpa.

Problemet är dock att hon fortfarande inte är tam (kommer hon någonsin bli?), iaf inte så tam så hon kan hanteras utan problem.
Hur ska jag göra med kastreringen? Hon SKA kastreras, det är mest en tidsfråga. Ska jag kastrera henne nu, otam å hemsk, eller ska jag vänta tills jag möjligtvis fått henne handtam?
Det är ju inga direkta problem att fånga henne, ta henne till vet, söva henne och ta bort d jag inte vill ha kvar, problemet kommer ju efteråt.. Dels stressen och om den påverkar läkningen negativt men framförallt att jag inte kan övervaka henne som med en tam katt. Visst, jag kan hålla koll på henne "på avstånd" men jag kan inte a i henne och kolla såret och frågan är hur man ska göra om man måste ta stygn å greja.

Alternativ två är att vänta ut henne. Men frågan är om hon planerar bli tam, hon har ju trots allt bott här i 7 månader och verkar inte speciellt intresserad av att hanteras annat än att bli lite klappad om hon har möjlighet att fly.. Sen är ju frågan om hon möjligtvis lugnar sig och blir mer tillmötesgående om hon väl kastreras. Förhoppningsvis löper hon väl inte så mycket under vinterhalvåret (önsketänkande) och isf skulle jag kanske kunna vänta till våren å se om hon är tamare då.

Hon är ju strikt innekatt och träffar bara mina kastrater så risken att det blir kattungar finns inte..

Sv: Otam löphona -kastrera?

Sen har jag en fundering till. När hon väl ska till vet för kastrering, om det är nu eller om ett halvår. Kan man vaccinera henne samtidigt då eller är det dumt? Hon är ju inte ens grundvaccinerad och jag vill ju få det gjort samtidigt som jag vill släpa med henne till vet så få gånger som möjligt, det är trots allt en hel del meck för att fånga henne. Allra helst skulle jag vilja ha henne avmaskad i samma veva också. Hon är avmaskad en gång sen jag tog hit henne men det var ett helvete att få i henne maskmedel och det vore skönt att ha d gjort en gång för alla lixom...

Åk nu, kastrera, vaccinera och fixa allt samtidigt.

Som kastrat blir hon förhoppningsvis lite mindre försvarsbenägen, det finns ju naturliga orsaker till att en fertil hona är lite misstänksam.

Precis det svaret jag hoppats på! Du tror inte det är nån risk för komplikationer då iom att hon är så lättstressad?

Min gissning är att hon blir lugnare av en kastrering det blev vår katt tjej i alla fall. att åka till vet är alltid ett stressmoment i sig men det du som ägare kan göra är ju att ta det så lungt du kan för att underlätta för henne men är hon lite vild kan det ju va svårt men bara att göra det så gott du kan.

men det du som ägare kan göra är ju att ta det så lungt du kan för att underlätta för henne men är hon lite vild kan det ju va svårt men bara att göra det så gott du kan.

*host* Hon är inte "lite vild" hon är en vildkatt boendes i lägenhet;) Jag tror faktiskt att hon skiter högaktningsfullt i hur jag beter mig för hon finner ingen som helst trygghet i mig, speciellt inte när hon är fångad. :(

Men det blir nog till att kastrera henne nu i höst, det får vänta till nästa månad dock för jag ska på semester och greja lite och jag vill ha det så lugnt som möjligt för henne när det väl är dags.

Tack för svaren!

Jag har också en "vildkatt". De gånger jag fått klappa henne kan jag räkna på ena handen =/

Hon är kastrerad och ID-märkt. Det jobbiga är ju att få in sånna vildingar i transportburen... När vi skulle flytta nu så trängde vi in henne i ett hörn och hon gick faktiskt in i buren då, men det känns ju inte kul att behöva göra så. En annan gång fick vi använda en handduk...

Få in henne i buren är inga jätteproblem, jag har varit tvungen att ta med henne ett par gånger när jag åkt hemhem för att hälsa på mina föräldrar så det har jag fått in snitsen på.

Det som oroar mig lite är hur man gör när hon kommer till veterinären. JAG törs inte stoppa in händerna i buren till henne för då vet jag att dom kommer ut blodiga och jag kan ju inte begära att veterinären ska göra det... Hur gör man när man väl är hos vet lixom?

ta av taket på buren kanske? eller använd skyddshandskar..

varför är hon så vild efter 7 mnd inomhus? :confused:

varför är hon så vild efter 7 mnd inomhus? :confused:

Vild å vild, hon är rätt lugn så länge man inte försöker fånga henne eller hålla fast henne. Hon är född vildkatt och verkar inte ha sådär jättemånga planer på att bli en knäkatt vilket jag accepterat då jag redan har två sånna;)

Får man fråga hur katten kan tänkas må?
Jag kan inget om katter, men min spontana tanke är att hon måste känna sig rätt stressad av att bo i en lägenhet.
Eller funkar det fint så länge hon får vara ifred?

Kastration låter som ett bra grepp, tycker jag.

Hon mår jättebra, äter, sover, leker osv. Så länge man inte försöker fånga henne så beter hon sig som vilken annan katt som helst. Jag har två katter till och dom tar hand om henne och hon älskar uppvaktningen.

Inte ser väl den här lilla primadonnan ut att må så dåligt?;):
DSC_0407.jpg

SpotlekermedSiri.jpg

PICT0003.jpg

PICT0013.jpg

En sköldpadda med vitt! Vår vilding är en svartsköldpadda.

jag har också en liten primadonna hemma som varit mer vild än tam. Hon är väldigt människoskygg ännu och kommer endast fram till vissa personer hon känner väl och vet att dom inte ska hitta på nå hyss.

Dock gick det absolut inte att ha henne i lägenhet eller inomhus alls. Hon var svinstressad trots att det fanns gott om utrymme (vi bor i ett stort hus). Så all sin fritid gick åt att komma ut.

Vi kastrerade henne sen och fick bli utekatt. Hon förändrades inte efter kastreringen alls utan hon kommer troligen alltid vara lika "vild".
Eller ja..vild och vild. Hon är inte en människokär katt som gillar bli ompysslad (ifall hon inte själv ber om det). Det är mer en väldigt självständig katt som lever sitt egna lilla liv med sina egna regler.
Men det accepterar vi. :)

Hon är våran bebis ändå!

kalas:D

Jag såg framför mig en galen katt som satt och tryckte under ett badkar ungefär:D

kalas:D

Jag såg framför mig en galen katt som satt och tryckte under ett badkar ungefär:D

Hon var så i början när jag hade fått hem henne, det fanns lixom inget liv i katten, hon satt bara å tröck i ett hörn med tom, skräckslagen blick. Men sen släppte jag ut henne till mina pojkar å jäklar vad katten levde upp:D Nu bossar hon över sina undersåtar med järnhand:o

Jag tog den här lilla fisan när hon bara var en liten kattunge så sen dess har hon inte fått välja att vara ute, och har heller inte gjort några försök att rymma. Tror dock att om hon skulle komma ut så skulle hon aldrig komma tillbaka igen:crazy:

Min ena stallkatt är lite halvvild, väldigt skygg. Men hon låter sig iaf klappas och lyftas av mig (även om det är liten läskigt) och hon har skött sig utmärk hos veterinären trots att hon varit väldigt rädd. Tror jag är lyckligt lottad med ovanligt snälla katter! :bow:

Hur som helst tycker jag du ska försöka kastrera henne, det kan ju hända hon blir lugnare då. Lilla honan som jag berättade om ovan är steriliserad (el kastrerad? minns inte vilket som är vilket..) och såret läkte väldigt fint. behövde inte ta stygn heller, dom använder helst såna som försviner av sig själv. :)

Min katt är världens snällaste och fäller inte ens ut klorna när hon busar, men hos veterinären... Ujuj... Hon lyckades sätta tänder och klor i både en och två personer när hon skulle kastreras, jag skämdes lite :o , men de sa att de var vana och varit med om mycket värre.

Så lämna in katten och känn lugnet, de fixar det där. :)

Liknande trådar

F
Övr. Katt Vi har sedan tidigare fem katter, 7, 9, 12, 13 och 18 år gamla, alla vaccinerade, kastrerade, försäkrade osv. De går ut som de vill...
Svar
13
· Visningar
2 300
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 175
Senast: Amha
·
Katthälsa Vågar man kastrera en 12 år gammal honkatt och vad är riskerna med detta? Ägaren hade ingen kunskap om honkatter och kastrering när...
Svar
6
· Visningar
9 763
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Ta nu den här tråden med en nypa salt, det är ingenting jag planerar göra i verkligheten. Det är bara roligt att tänka sig tanken ;)...
Svar
16
· Visningar
4 246
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama