Oseriös köpare?

Z

zuzzen

Vad ska man göra?? Beslutade mig att sälja min egen uppfödning p ga ändarde familjeförhållanden (separation) och har under stor ångest lyckats hitta köpare som kändes bra och trevliga. De kom och filmade, vi hyrde ridhus och löshoppade. De gav besked efter 2 veckor och sa att de ville köpa hästen om han gick igenom veterinärbesiktning, de begärde klinik. Priset har stått i annonsen hela tiden, samt "ej prutbart"..så det har aldrig varit diskussion runt detta. Tog en halv dag tjänstledigt, veterinärbesiktade utan anmärkning (faktura på minst 1500 kr dimper ner förmodar jag) och ringde köparen för att höra när lastbilen skulle komma.
Då började hon pruta och sa att hon bara hade en viss summa (5000 under satt pris) samt att lastbilen faktiskt kostar 2500. Det brukar ju finnas en viss prutmån, ansåg hon.
Jag blev chockad, arg och besviken.

Hästen är redan ute på väldigt lågt pris,värd mkt mer enligt veterinären, men jag kände att ett gott hem var viktigare MEN samtidigt har jag satt en undre gräns..och hon prutade ändå.
Hon ville fundera.

Dockkommer jag få en fin veterinärfaktura och en häst som inte är såld. Tack. Tycker faktiskt inte att man gör så?

Sv: Oseriös köpare?

Det är ruttet gjort.

MEN det som finns att lära är: skriv ALLTID kontrakt och ta ALLTID handpenning innan affären glider iväg i utläggspengar.

När köparen säger; ja, jag vill ha hästen, DÅ gäller det att skicka iväg kontraktet där det står angivet vilken handpeng som ska vara inbetald till vilket konto och senast betalningsdatum.

Förslagsvis bekostar köparen veterinärbesiktningen om hästen är UA, säljaren om hästen har anmärkning.

Men det viktiga; var fullt överens och sätt ALLA detaljer på kontrakt. Pris, leverans, besiktning, betalning - ALLT.

Berätta för spekulanten att du kommer att lägga ut hästen till försäljning igen, nu har du ju dessutom ett besiktningsprotokoll som är UA, vilket gör att annan spekulant får väldigt lätt att bestämma sig fort.

Nej man gör inte så, rent moraliskt.Men jag har upptäckt att hästmänniskor sällan har moral.

Otack är världens lön.....:(

Himla dålig stil, har man sagt att man köper hästen om den
går igenom vet bes så är den ju i praktiken såld.
Självklart kan man pröva att pruta, frågan är fri.
Men det gör man i ett tidigare skede,
inte när affären är så gott som avklarad.
Förstår om du är besviken... det tar ju en del av glädjen
över att ha funnit de "rätta" köparna.

Hoppas det ordnar sig iaf!!

/J.

Jag har gjort samma misstag som du. Köparen ville inte betala satta pris och vet besiktningen var klar. Hädanefter så ska jag alltid skriva kontrakt innan köpet går igenom och vet bes görs. Fast muntligt avtal gäller egentligen. Svårt att driva igenom bara. Sätt ut en ny annons direkt är mitt förslag //C

Det är nog som Chrysler skriver...

Det bästa är att ta handpenning och skriva kontrakt så fort en köpare bestämt sig.

Lägg ut en ny annons och nu har du dessutom veterinärbesiktningen att använda som försäljningsargument.

Hej,

Jo, jag brukar ALLTID skriva kontrakt och be om handpenning..men missade det helt pga turbulens hemma. Blev bara så glad att äntligen hittat en köpare som var trevlig och som det kändes bra med. Hon lovade att ringa tillbaka igår och ge definitivt besked men hörde aldrig något. Så nu är annonsen uppe igen och jag har skrivit ett mail där jag begär att hon betalar veterinärbesiktningen åtminstone.

Det är helt otroligt vad det finns för folk!
Min kompis hade sin ponny ute på annons, då ringer en familj och frågar lite om ponnyn och undrar om de kan komma och provrida osv.
Men det är bara det att familjen försöker, innan de ens kollat på ponnyn pruta ned priset med 80.000! :crazy:

Hej,

Jo, jag brukar ALLTID skriva kontrakt och be om handpenning..men missade det helt pga turbulens hemma. Blev bara så glad att äntligen hittat en köpare som var trevlig och som det kändes bra med. Hon lovade att ringa tillbaka igår och ge definitivt besked men hörde aldrig något. Så nu är annonsen uppe igen och jag har skrivit ett mail där jag begär att hon betalar veterinärbesiktningen åtminstone.

Din situation är hemskt tråkig. Åker jag och tittar på häst så åker jag hem och funderar. Hör sen av mig samma kväll eller dagen efter. Vill jag diskutera priser så görs det vid samma tillfälle som jag lämnar besked. Säger man inget om priset och en vet. undersökning görs för att köpet ska gå igenom så har man ju accepterat det priset som angetts i annons.

Visst är det trist. Jag kan maila på hästar och titta på dem om de är LITE dyrare än min budget, typ 5000, vilket man kan skrapa ihop om man verkligen vill ha hästen. Hon kollade på hästen i slutet av Juli, vi bokade manege, löshoppade m m..gav besked att hon ville ha dem två veckor efter om den gick igenom. Bad om nummer till hästlastbil m m (jag hade skickat en förut i lastbil uppåt som jag var nöjd med) och kollade kostnad för detta. HUr kan man ens med att gå så långt och sedan säga att det fattas 5000 kr, för hon hade inte heller räknat med att dessutom ska betala 2500 kr för lastbilen.
Hade hon räknat med att jag skulle köra 100 mil med transport gratis?

Nog om detta. Bara så JÄKLA oseriöst. Tagit massa tid och mental ork senaste veckorna att försöka fixa och förbereda sig. Är ju med stor sorg i hjärtat man säljer sin uppfödning och vän...

Visst är det trist. Jag kan maila på hästar och titta på dem om de är LITE dyrare än min budget, typ 5000, vilket man kan skrapa ihop om man verkligen vill ha hästen. Hon kollade på hästen i slutet av Juli, vi bokade manege, löshoppade m m..gav besked att hon ville ha dem två veckor efter om den gick igenom. Bad om nummer till hästlastbil m m (jag hade skickat en förut i lastbil uppåt som jag var nöjd med) och kollade kostnad för detta. HUr kan man ens med att gå så långt och sedan säga att det fattas 5000 kr, för hon hade inte heller räknat med att dessutom ska betala 2500 kr för lastbilen.
Hade hon räknat med att jag skulle köra 100 mil med transport gratis?

Nog om detta. Bara så JÄKLA oseriöst. Tagit massa tid och mental ork senaste veckorna att försöka fixa och förbereda sig. Är ju med stor sorg i hjärtat man säljer sin uppfödning och vän...

Fast en hast ar ju ALDRIG sald forran hasten lamnat gardsplanen och ALLA pengar ar betalda!!! Sedan ar det ju en helt annan diskussion moraliskt och eiskt HUR man som Saljare RESPEKTIVE kopare beter sig!!!

Senast ändrad av en moderator:

När jag köpte häst sist betalade vi hela summan innan vetbesiktniing och det stod i kontraktet att köpet endast skulle genomföras om hästen gick igenom, pengarna skulle då betalas tillbaks.

ganska enkelt tycker jag, och så kommer jag nog göra i framtiden med, då vet man att det är svårare för personen att komma undan, dessutom skulle jag skriva vetbesiktningen på köparen om det inte är en vanlig besiktning utan röntgen osv.

Jag förstår faktiskt inte varför du betalar vetrinärundersökningen. Det är väl inte ditt problem om hon vill köpa hästen och hon inte kan försäkra den.

Hörde om en tjej som sålde en häst till "en bra och trevlig människa" skulle ha hästen till sin man babbel, babbel. Hon fick hästen till ett bra pris och efter ett par veckor ringde säljaren då var det en hästhandlare och hon hade redan sålt vidare hästen... med bra vinst antar jag... Har du en bra häst varför ska du dumpa marknaden ?

Vad ska man göra?? Beslutade mig att sälja min egen uppfödning p ga ändarde familjeförhållanden (separation) och har under stor ångest lyckats hitta köpare som kändes bra och trevliga. De kom och filmade, vi hyrde ridhus och löshoppade. De gav besked efter 2 veckor och sa att de ville köpa hästen om han gick igenom veterinärbesiktning, de begärde klinik. Priset har stått i annonsen hela tiden, samt "ej prutbart"..så det har aldrig varit diskussion runt detta. Tog en halv dag tjänstledigt, veterinärbesiktade utan anmärkning (faktura på minst 1500 kr dimper ner förmodar jag) och ringde köparen för att höra när lastbilen skulle komma.
Då började hon pruta och sa att hon bara hade en viss summa (5000 under satt pris) samt att lastbilen faktiskt kostar 2500. Det brukar ju finnas en viss prutmån, ansåg hon.
Jag blev chockad, arg och besviken.

Hästen är redan ute på väldigt lågt pris,värd mkt mer enligt veterinären, men jag kände att ett gott hem var viktigare MEN samtidigt har jag satt en undre gräns..och hon prutade ändå.
Hon ville fundera.

Dockkommer jag få en fin veterinärfaktura och en häst som inte är såld. Tack. Tycker faktiskt inte att man gör så?

Ja, det är ju inte snällt när man från början klargjort att prutmån inte finns OCH hästen är besiktigad och klar.

Fast det här med att pruta tycker jag annars att många försäljare tar allt för allvarligt. Både säljare och köpare vill väl ha så mycket pengar som möjligt på det egna bankkontot. Så det hör till sakens natur att säljare inte vill pruta och köpare vill det. OCH att man säger att det här är absolut min smärtgräns i förhandlingen. Sedan behöver det inte alls vara sant. Det kan mycket väl finnas pengar och din köpare bider sin tid, för att se om du viker.

Så is i magen och sätt ut ny annons så att köparen ser den. Med texten "Besiktigad UA, prutat och klart". Då kanske det blir fart på köparen. Sedan finns ju även möjligheten att priset marknadsmässigt är för högt och att köparen under tiden hittat en annan intressant häst som de funderar över. Så det är ett spel.

Hälsning Maja

Jag tycker att det är ok att diskutera priset, så funkar det ju idag. Men jag tycker att det är fruktansvärt fult att göra det efter att man kommit överens. Om hon inte hade de pengarna som du begärde så tycker jag att hon skulle ha diskuterat det innan. Då hade du inte behövt hyra ridhus eller betala vet räkning.
Jag har prutat på alla mina hästar som jag köpt, men jag har också fått prutat själv på de jag har sålt också. Men det har alltid varit reko disusioner.
Hoppas verkligen att det går bra för dig och att du hittar en seriös köpare till din häst.

Jag förstår mig inte på folk.. 5000 kronor är bara småpengar mot vad hästen kommer kosta dom medan dom äger hästen. Om dom inte har råd att betala det har dom nog inte råd att ha hästen heller. Jag tror inte dom är seriöst intresserade, isf hade dom betalt det priset. Priset för hämtningen av hästen är ju knappast dina problem.. Annonsera ut hästen igen och skriv att den är vet.bes.

jag har lärt mig att folk ändrar sig hipp som happ och där står man med extra kostnader. Så i fortsättningen bokar jag ingen veterinärbesiktning innan jag har handpenning i handen. Då har jag i alla fall den att täcka extra kostnader som uppstår som man inte räknat med i och med att köparen drar sig ur.

Ännu bättre är att låta köparen ta hand om hela besiktningsbiten. Beställa, betala etc. Jag kör dit hästen åt dem.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka