osb skiva i stall??

Sv: osb skiva i stall??

Till vad i stallet?
I sadelkammaren? Boxarna? Dela av foderutrymme eller liknande?

Svarar som Nelle, var hade du tänkt att skivorna ska sitta?

Jag har OSB-skivor på väggarna i mitt foderutrymme.
Där tycker jag att de funkar bra. De gick snabbt att sätta upp och var inte fantastiskt dyra.
Ett stall jag besökte hade OSB i sadelkammaren. Den var målad i en ljus blå färg och strukturen på skivorna gjorde att färgen såg melerad ut, det var riktigt fint!

Jag hade inte velat ha dem på väggarna i stallet, iallafall inte där hästarna vistas.
Sargen i ett ridhus som jag ofta har varit i är av OSB. Det blev ett stort hål med vassa kanter efter en välriktad spark (bara ren tur att hästen inte blev skadad när hoven gick igenom!). Hästen behövde inte anstränga sig för att sparka igenom.
Visserligen var det bara enkla skivor, kanske att hållfastheten blivit bättre om de varit dubbla eller om något annat fast material funnits bakom?
Kanske att de kan sitta i taket? Taket utsätt ju inte för samma påfrestningar som en vägg. Eftersom de inte är så tunga så borde de vara ganska lätta att få på plats.

Ytan på skivorna gör att de är svåra att göra rena. Ett par lager färg behövs nog för att göra ytan så slät att man kan få bort den smuts som hästar gärna lämnar på väggen.
Den omålade ytan är svår att sanera om det skulle behövas (ex. utbrott av smittsam sjukdom), många små skrymslen som inte går att göra rent.

har fått en offert på en stallbyggnad.. då var det osb i innerväggarna.. vad kan man ha annars??? känner mig lite villrådig.,

Jag skulle ha satsat på byggplyfa i nerkant... Men kanske vitmålad OSB uppåt...
Vi har OSB (med stora flisor i) men har panel bakom och men det blir lätt märken efter sparkar mm...
Vi har grova mellanväggar av 2 tum 5....! Det funkar oxå bra...
Byggplyfan är samma som finns i hästtransporter... Lätt att göra ren, slät o mörk!

Vi har ca 70cm murat, sen osb-skiva ovanför det på innerväggarna i stallet. Dock ej mellanväggarna (plank). Tycker att det har fungerat bra, gäller att man reglar tätt bakom så att det inte ger vika om hästen lutar sig/går emot det.
Ser väll ingen större nackdel med det mer än att det är trä och måste behandlas för att hålla mot väta. Och som sagt tror jag inte det är så lämpligt att ha det mot golvet, pga hästpiss och hårda hovar/sparkar.

Men framförallt billigt och lättbyggt och det har funkat bra för oss.

Jag har OSB skivor i en av boxarna men jag vågade inte lita på den så vi satte 2" plankor utanpå lika högt som de andra boxväggarna. Köpte andrasorterings plankor jättebilligt men nu när de är målade syns det inte på dom :D

Liknande trådar

Anläggning Vilken kamera i stall kan ni rekommendera? Den ska gå på simkort 4G och en ska kunna se feeden i sin mobil. Ska få in kundhäst på...
Svar
6
· Visningar
1 086
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 452
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Tänkte köpa brandlarm till stall och loge. Vad har ni? För- och nackdelar? Någon som kan rekommendera ett system som kan kopplas till...
Svar
19
· Visningar
1 040
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Något stall med bra och rättvist sätt att fördela röda dagar och annat arbete i stallet mellan uppstallade i box? I stallet jag står i...
Svar
12
· Visningar
1 663
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka