Sv: osb skiva i stall??
Svarar som Nelle, var hade du tänkt att skivorna ska sitta?
Jag har OSB-skivor på väggarna i mitt foderutrymme.
Där tycker jag att de funkar bra. De gick snabbt att sätta upp och var inte fantastiskt dyra.
Ett stall jag besökte hade OSB i sadelkammaren. Den var målad i en ljus blå färg och strukturen på skivorna gjorde att färgen såg melerad ut, det var riktigt fint!
Jag hade inte velat ha dem på väggarna i stallet, iallafall inte där hästarna vistas.
Sargen i ett ridhus som jag ofta har varit i är av OSB. Det blev ett stort hål med vassa kanter efter en välriktad spark (bara ren tur att hästen inte blev skadad när hoven gick igenom!). Hästen behövde inte anstränga sig för att sparka igenom.
Visserligen var det bara enkla skivor, kanske att hållfastheten blivit bättre om de varit dubbla eller om något annat fast material funnits bakom?
Kanske att de kan sitta i taket? Taket utsätt ju inte för samma påfrestningar som en vägg. Eftersom de inte är så tunga så borde de vara ganska lätta att få på plats.
Ytan på skivorna gör att de är svåra att göra rena. Ett par lager färg behövs nog för att göra ytan så slät att man kan få bort den smuts som hästar gärna lämnar på väggen.
Den omålade ytan är svår att sanera om det skulle behövas (ex. utbrott av smittsam sjukdom), många små skrymslen som inte går att göra rent.