öronmärkning av får

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska beställa nummerbrickor till årets lammskörd - ja, jag väntade till de var födda för att slippa beställa en massa i onödan eller kanske beställa alldeles för få.

Senast beställde jag PAT-Hortens-märken men de har funkat jättedåligt här. Dels så har jag inte lyckats märka (ersättning för tappad bricka) de vuxna fåren med dem, de har böjt sig i stället för att perforera örat. Och dels så har de haft mycket infektioner runt dem och de har även "krupit ut" av sig själva med ett kluvet öra som följd. Så nu har jag bestämt mig för att byta ut samtliga Hortensmärkena mot gula i plast.
Då måste jag ju skaffa mig en ny tång också, till de gula märkena. Och naturligtvis så krånglar de till det :p för det finns givetvis tvåvarianter på tång att välja mellan:
Manuell eller automatisk (Stallmästarens)
Nån som har erfarenhet av dessa, som kan råda vilken av dem som är lättast att märka med?

Sv: öronmärkning av får

Den automatiska är i särklass lättast. Speciellt om man ska göra det själv. De släpper märket så fort det sitter på plats. Den andra som är något billigare, får man själv lossa märket ifrån. Vilket kan vara svårt om djuret reagerar på märkningen och rycker med huvudet. Brukar innebära att stiftet i tången böjs eller går av. Så om du väljer den typen kan det vara bra att köpa till lite extra stift.

Hur många märken skall du beställa?? Jag tror att jag gissade på 32, men det blir väl alldeles för lite, med tanke på alla dina lamm? Jag använder den manuella tången och håller med om att den är lite bökig att lossa märket ifrån. Förutsätter nästan att man är två som hjälps åt, men som håller lammet och en som sköter tången. Denna tång har jag ärvt, men skulle jag köpa en ny skulle jag titta närmare på den automatiska för den är ju inte så mycket dyrare, och håller säkert i många år.

TACK för bra tips!

Snåle maken tyckte jag skulle beställa den billigaste, men jag lär ju vara ensam när lammen ska märkas upp och har ingen större lust att bråka mer än nödvändigt med dem.

texelmatte:
Det slutade med 33 lamm, om jag räknat rätt på slutet... SÅ din gissning var rätt nära. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka