fuzeta

Trådstartare
Hej!
Jag bara skriver ut allt på en gång, då jag sitter och är väldigt orolig!:cry:

Jag har ett sto som är i 8:e månaden på sin dräktighet(ska föla i början av Maj). Hon är ett arabsto på 147cm. Efter ungefär 3månader började hon dricka allt mer mängd vatten, och nu sen i Dec/Jan dricker hon så man tycker de borde spruta ur öronen ur henne. I alla fall, nu i denna snökaos så for jag iväg ett par dagar och kom hem sent igår kväll. Min snälla mamma har sett till stoet medan jag varit borta och sagt att hon inte druckit lika mycket som hon brukar. Dels pga att alla rören i stallet var frusna och dels att mamma inte kunnat komma ut så ofta och kolla och ge vatten. (Jag är ju ute i stallarna hela tiden nästan så jag kollar hennes hink med jämna mellan rum hela tiden.) Men idag har det varit helt annorlunda.

Det har ju börjat bli nästan någon plus här men snön är så hög i hagen att hon inte kunnat komma ut på 2dar. Hon har stått inne i sin utebox med ett vanligt vintertäcke och inte direkt klagat. Hon äter som hon ska, och hon rör sig normalt där inne, men dricker som hon gjorde innan gör hon inte. Och jag började känna och klämma på henne och när jag kom till juvrena så var de varma och öma, hon ryckte även till när jag satte min hand och skulle känna först, för de var verkligen varma och min hand kall. Ingen annanstans är hon så varm. Hon ser och verkar också trött. Hon har ingen feber men det ser ut som om det håller på att hända saker där inne (ser ungefär ut som min kompis när hon var hög gravid och blev alldeles trött imellan åt)

Så nu är jag så klart väldigt orolig! Detta är första gången som hon ska ha föl här, första gången "jag" ska ha föl. Och nu är jag rädd att hon ska kasta!:cry::confused: eller om det är något annat!

Vi vet inte om det är tvillingar där inne, vi vet bara att hon är dräktig. Sista fölet hon fick var 2000 (har fått 4 föl allt som allt) och det är meningen att detta skulle bli hennes sista som hon har nu i magen.

Jag behöver verkligen råd och tips om vad det kan vara och vad jag kan göra för att motverka eller hjälpa till!

Ska ringa veterinären imorgon om det ser likadant ut, men sitter och oroar mig nu mitt i natten...

JÄTTETACKSAM FÖR SVAR!!

Sv: Orolig!!

Att hon inte dricker så mycket nu kan bero på att hon inte rör sig alls lika mycket som när hon är ute. Och att du tycker att juvret är jättevamt beror kanske på att du varit så kall när du känt på dom? Allt du kan göra är att se till att hon har fri tillgång på vatten och ta tempen två gånger/dygn så att du har koll på henne. Dräktiga ston kan variera i trötthet under perioder, så hon kanske bara är lite trött på att ha tjocka magen?

Det kommer säkert att gå bra!!

Det finns inget du kan göra för att motverka.
Kastar hon så kastar hon.
Svettas hon?
Vankar runt i boxen?
Lägger sej och upp igen?
Har hon flytning?
Har du kollat juverhalvorna förut så att du är säker på att de är varmare nu än innan?
Helt kalla är de ju inte annars.
Mer än längst ut i spenen då.
Håll koll på henne men låt henne ändå vara ifred så hon kan vila.
Kolla tempen morgon och kväll.
Prata med din veterinär i morgon bitti.
Om du inte har dem så köp på dej de här 2 böckerna:
Att bli med föl
(3 författare,minns ej vilka nu,men du kan köpa boken bla via Ridsport)
samt
Hästavel av Peter Rossdale.
Det finns mkt läs- och tänkvärt i båda böckerna.
Håller tummarna för ditt sto.
Kan vara så att hon bara inte dricker tillräckligt mkt för att hon inte rör sej lika mkt.
Det är lätt att oroa sej nu när vi är fast med all snö.
Om det är din första fölning är det förstås extra oroligt,men det går nog bra ska du se!

Hon svettas inte, och hon verkar ganska lugn.
Jag ser att hon lagt sig ner, genom att det har kommit lite kiss på täcket, men jag har inte sett henne lägga sig. Inga flytningar. Kanske lite konstig eskrivning men det känns som om det finns nått i juvren när man tar på dem. Jag stod och tvättade av henne i förra veckan och kände då igenom över allt så allt var borta och då var de inte ett dugg "stora" Nu menar inte jag att det ser ut som om de brukar göra på höggravida hästar,men det ser ut som om de har ökat i storlek och när jag ska känna imellan dem så särar handen på dem, medan förut var det så att min hand kunde få plats lätt.'

Ni har nog rätt båda två som har svarat! Jag nojjar nog lite för att hon är "för" lugn emot vad hon brukar vara. Och nu med all snön så blir man ju extra nojig för att de kanske kan hända nått. Jag har den första boken men ska gå och köpa den andra imorgon.

Tack så mycket till er båda som svarade. Ska titta till henne igen och sen försöka sova.

Mina har druckit väldigt mycket nu när det varit kallare, dräktiga ston dricker alltid mycket så det ska du inte oroa dig för.

Att hon är lugn och trött är också normalt, min gamla tant ser ibland ut som om hon ska trilla omkull för att hon är så trött ;) nästa stund så drar hon en repa istället.

Prova att värma dina händer lite innan du känner på juvret så de inte är jätte kalla (gnugga dom, stoppa innan för tröjan eller dyl) juvret ska vara mjukt, inte särskilt varmt. Att du tycker att juvret ökat i strl beror nog på att hon står inne mera nu, när jag hade mina på box förut så hade de alltid större juver på morgonen som var nästan helt borta på kvällen.

Så äter hon, dricker och verkar vaken på omvärlden samt inte har någon feber så kan du ta det lugnt.

Att du tycker att juvret ökat i strl beror nog på att hon står inne mera nu, när jag hade mina på box förut så hade de alltid större juver på morgonen som var nästan helt borta på kvällen.

Precis.Friktionen när de rör på sej under dagen gör att det mjukas upp och hårdheten man kan känna på morgonen försvinner.
Om stoet rört på sej lite mindre pga djup snö i hagen så är det normalt att juvret känns lite hårdare.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
818
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 356
Senast: Googlarn
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar