Orolig över henens ben ..?

P

piupau^^

Mitt sto har börjat gå stelt åt vänster varv. Förut gick hon stelare åt höger o. bra åt vänster. För ca en vecka sen började hon gå stelt åt vänster. Hon har haft lite svullna senor så vi har tagit det lugnt. På något sätt känns de som om de tar sjukt åt henne, hon drar upp huvve o. vill int böja sig :/ Nu har jag tänkt på på akupunktur o. massage, sku nånting kunna va bra?

Sv: Orolig över henens ben ..?

snarare klinikbesök.
iallafall med dom svullna senorna.
men bra att nu har tagt det lugnt iallafall! och kolla det vanliga, utrustningen, så att det passar.

hennes svullnad har fari bort ca på onsdan. På torsdan var veterinären till stalle o. raspa tänerdna på hästarna på samma gång kolla han om hon var dräktig (hon e de :D ) o. hennes ben. Han sa att hon int får bli fet (Hehe, hon e de redna :P) O. att vi ska byta hennes skoning; gjort på måndan. De kan ju vara lite av de oxå mn de ha hålli på lite före skoningen o .. Veterinären kollade de me ultra o. sa att de kan vara en överansträgning eller någo annat. Kommer int ihåg, han sade de på finska :P O. allt han skrev på lappen var mycket otydligt .. Hon har lite "innåt" böjning i fram knäna, alltså lite svaga ..

är hon bara svullen eller ömmar hon över senorna oxå ?? då skulle jag åkt till vet. Min häst var väldigt stel i v sida och i vänster varvet och det visade sig att han hade 3 inflamationer på den sidan.. Så det kan nog vara värt att kolla upp.

hon ömmar inte. O. hennes ben är riktigt normala nu ..

Mitt sto har börjat gå stelt åt vänster varv. Förut gick hon stelare åt höger o. bra åt vänster. För ca en vecka sen började hon gå stelt åt vänster. Hon har haft lite svullna senor så vi har tagit det lugnt. På något sätt känns de som om de tar sjukt åt henne, hon drar upp huvve o. vill int böja sig :/ Nu har jag tänkt på på akupunktur o. massage, sku nånting kunna va bra?

Ta ut en massör eller kiropraktor.
Vår ponny blir genomkänd av massör när han blir skodd var 6:e vecka, vår hovslagare är även massör, och vi märker direkt när han får spänningar någonstans, då blir han också stel i olika varv beroende på var spänningen sitter.
Efter tillrättning av massören så blir han mjuk direkt.
Det är definitivt värt att prova.

de måste nåt va galet om de hinner bli stelt så fort? alltså så stelt att man märker de så mycket? annars i förebyggande är de klart bra med massage..

För långa tår kan göra böjenorna ömma och svullna. Så det är ju bra att hon är nyskodd, men om hon visar ömhet igen så är det dags för ett besök på klinik. Trasiga senor läker inte för att man tar det lite lugnt.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 063
Senast: Mia_R
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 070
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka