Ormbiten nu? Tacksam för snabbt svar!

Anna Lilja

Trådstartare
Hej,
Vår huskatt kom nyss hem och var jättesvullen på sidan av huvudet, typ kinden. Svullnaden är hård och syns tydligt! Vi ser inget ingångshål av ex ormbett, getingstick, slagsmål el dyl. Tror ni han kan ha blivit ormbiten nu i november? Han åt lite när han kom in och verkar annars kry. Bör vi åka till vetrinär tror ni eller kan vi avvakta tills imorgon?

Tacksam för snabbt svar!

Sv: Ormbiten nu? Tacksam för snabbt svar!

Tycker du kan ringa telefonveterinären för råd:

Numret är: 0900-100 51 61.

Kostar 25:-

Tror du kissen kan ha blivit misshandlad?

Hej,

Tack för tipset med telefonnummret!
Vad menar du med misshandlad? Av någon människa? Näe, jag tror inte det, man kan så klart aldrig veta, men inget som tyder på det.

Ja, jag tänkte i vart fall på nån hård smäll på kinden eftersom det är svullet men inget ingånghål syns. Folk kan vara grymma mot katter... Kan ju även ha blivit påkörd.

Det kan också vara en böld därinunder, men brukar vara mjukare och varmt, rött. Man kan klippa bort lite päls för att se bättre.

Vore jag som du skulle jag ringa för rådgivning, det är öppet nu.:)

Hej,

Ja jag får nog ringa och kolla iaf! Tack! Berättar senare om händelseförloppet!

Sv: Update! Varböld!

Hej,

En liten uppdatering! Ringde vet som du tipsade om Sotis och vetrinären trodde snarare att katten (Elvis) varit i slagsmål el dyl och att han fått en varböld i ett nästan läkt sår (med skorpa). Vetrinären tyckte vi kunde avvakta och sedan pilla bort skorpan och klämma ut varet. Om det lyckades kanske vi inte behövde åka till vetrinär för penicilin.

I natt var Elvis väldigt orolig (han fick inte gå ut för stränga morsan :-/ ) men samtidigt mer loj än vanligt, dämpad liksom. Så senare på natten kände jag att han var blöt på kinden. Gick upp och kollade och mycket riktigt han hade rivit hål på såret själv och ut kom var. Jag jagade upp min sambo och vi hjälptes åt att klämma ut mer var (uack!). Svullnaden hade redan lagt sig, och la sig ännu mer efter det. Han fick faktiskt gå ut sen eftersom han var så orolig. I morse kom han och såg bättre ut men vi har skrapat bort skorpan och klämt ur mer var nu på eftermiddagen. Det blev ett stort djupt hål där såret är vilket inte såg fräscht ut. Hoppas det läker bättre och innefrån och inte bara på ytan. Vi avvaktar och ser, kanske behöver han få penicilin, men det bästa vore ju om han klarar sig utan! Håll tummarna! Någon som har erfarenhet av varböld?

De erfarenheter jag har har fått penicillin. Tycker att du ska höra med veterinären igen.
Hoppas Elvis blir frisk snart!

Edit: Det är inte erfarenheterna som har fått penicillin utan katterna som jag har erfarenhet av givetvis :p

Jadå jag har. Ett antal gånger. Man kan klara det själv hemma, men den sitter ju lite risigt till eftersom det inte är mycket mjukvävnad där på kinden. Nära till hjärnan osv. Frågan är hur det går...

Trodde inte det var varböld, eftersom du beskrev det som hårt. De gånger jag haft bölder på mina kissar har det varit mjukare. Man brukar också tydligt känna värme och se rodnad.

Synd han rev hål på det själv, brukar vara bättre om man hittar sårskorpan och kan peta upp det där. Men det kanske var läkt?

Jag har lite tips: Som jag skrev tidigare, klipp bort pälsen. Tvätta med något desinficerande. Många kör Jodopax på katt, jag brukar ta Alsolsprit. Var ren om händerna. Peta upp hålet så det hålls öppet, kläm ut *spysmiley* varet *uäck*. *paus för att gå och spy*

Viktigt att det hålls öppet. Ev kan man sätta på kompress, luftigt, om kissen tolererar det.

Kolla febern på kissen ska ligga på 38,5 cirka. Håll koll på allmäntillståndet, äta, dricka, gå på lådan, orka vara vaken. Håll honom inne.

Är han dålig och har feber tycker jag ni ska ringa vette igen. Eller, vid närmare eftertanke - eftersom det sitter illa till vid kinden, ring i vart fall igen imorgon bitti. Kanske kan man skriva ut pc på telefon eftersom ni ringt telefonvette. Du kan väl uppdatera senare hur det går? Lycka till!

Spola gärna rent med Jodopax, det är dock viktigt att det är utspädd Jodopax. 1/10 Jodopax, resten vatten (kokat, avsvalnat vatten). Bara vanlig koksaltlösning kan vara oerhört bra rengöring.

Hej!
Lite uppdatering om Elvis! Var hos veterinär igår med en halt häst (ja alltid är det något :( ) Passade då på och frågade om varböld på katt. Vetrinären tyckte att jag kunde avvakta om jag höll honom under uppsikt. Det hade varit bra om jag hade tvättat såret ex med Jodopax när jag rev hål (med gummiengångshandskar för övrigt) på såret, men jag hade ju inget hemma. Hon tyckte inte att det var någon idé att tvätta nu, på själva skorpan, och att jag inte behövde riva hål igen. Elvis verkar må bra, äter, dricker, myser, går ut, kommer in (han är lätt rastlös....) och är som vanligt. Såret är kvar men med skorpa på, dock ingen svullnad. Passar på och infogar en bild på snyggingen :p

0704.jpg

PIC-312.jpg

PIC-323.jpg

Så skönt och tursamt att allt gått bra och så smidigt dessutom. :)

En ståtlig herre du har! :love: Som sin namne i sin krafts dagar.. :p Han ser verkligen välmående ut.

Inte alltid jag håller med veterinärerna... Även om han mår bra och såret verkar okej, skulle jag i din sits klippa bort päls och pilla bort skorpan för en sista koll. Så inget gegg finns därunder.

Det kan läka ihop, se fint ut och sedan ändå ligga var kvar och frodas, så alltihop börjar om. Min erfarenhet och detta flera gånger med olika katter.

Tvätta och kolla. Det kommer snabbt att läka ihop om såret är friskt och ingen skada skedd. Bara lite synd om katten...

Gummihandskar var jättebra.

En del råd kommer nu, alldeles för sent, men kanske till nytta för nån annan, och de funkar även på andra djur inklusive människa:

Glömde säga att man ska ha tussar på fingrarna när man klämmer böld, så skadar man inte vävnaderna i onödan och det gör inte lika ont.

Om kissen tillåter kan man ta en sån där plastspruta man har till småbarn att ge medicin med, fylla med koksaltlösning och stoppa in i hålet. Tryck ut lösningen, in i bölden, vinkla sprutan åt olika håll. Det gör man efter man klämt klart. Man får inte använda annat än koksaltlösning och den ska vara isoton, samma salthalt som i kroppen.

Om du inget desinfektionsmedel har hemma, kan du koka koksaltlösing med vanligt salt på spisen. Bättre tvätta med det än inte tvätta alls. Tvålvatten kan duga det med. Man ska visst ta urin, till och med, om inget annat finns. För tvätta sår det ska man.

Tack för tipsen, både till mig och andra! Å för komplimangerna förstås!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Tänkte rådfråga lite här för att se vad ni kloka bunkefalister anser och tror om detta. Jag har ett 7 årigt arabsikt...
Svar
2
· Visningar
1 498
Senast: Grannox
·
Hästvård Okej, om jag inte haft en kompis här som ögonvittna, så hade jag befunnit mig på psykakuten nu, och krävt att bli inlagd pga...
2
Svar
21
· Visningar
4 143
Senast: mimus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar