Orijen - finns det någon katt som gillar det?

alazzi

Trådstartare
Jag tycker att Orijen är ett bra foder, tyvärr tycker inte mina katter samma;) Jag har provat nu i två omgångar att få katterna att äta detta foder, men det matvägrar, fullkomligt oätligt enligt dem. Nu gjorde jag en långsam invänjning på detta foder, men nu har jag två gnällspikar hemma som äter enbart den gamla maten och ratar Orijen helt.

Sv: Orijen - finns det någon katt som gillar det?

Jag har också provat det eftersom jag har hört att det skulle vara ett bra foder.
Mina katter vägrade också att äta det, så jag fick byta tillbaka till RC.

Glömde skriva att jag blandade ihop RC och Orijen till en början, men dom
matvägrade iallafall.

Jag har långsamt introducerat Orijen men det är bara Orijen som ligger kvar i skålarna. Och katterna klagar, högljutt.

Mina vägrade också äta Orijen och jag har hört mååånga katter som ratat det. Nått med smaken. Det enda jag hittade som dom inte ratade (förutom RC Fit 32) var Olivers, inte riktigt lika bra som Orijen men bättre än RC.

Jadå, min älskar det :d

När jag köpte henne fick hon Eukanuba och ett foder som jag inte minns namnet på nu, men det var mot hårbollar. Den vägrade hon äta direkt hos mig, så den påsen fick kastas tillslut. Köpte RC för maine coon eftersom hon ibland kräktes upp Eukanuban direkt efter hon ätit det. Men de gångerna hade hon inte tuggat överhuvudtaget utan bara svalt rakt av, därför köpte jag ett foder med större bitar så att hon i alla fall tuggar maten då. Och nu går det jättebra.

Och så gick jag på någon kampange hos djuraffären med kattsand och Orijen tillsammans till ett bra pris. Ja och så stod jag där sedan med en öppnad Eukanuba och en helt oöppnad förpackning som vägrade ätas :(

Så här serveras damen RC maine coon i en skål och i den andra Orijen och båda mumsas det friskt av.

Båda mina kissar knaprar i sig Orijen med glädje! Hankatten är glutenintolerant så det och Mjau på Tetra (honans favorit) är det enda som serveras hos oss.

Vi förvarar katt- och hundmat i skafferiet som är bredvid kattskålarna uppe på en bänk för att hunden inte ska stjäla. En gång så satt min man på huk och rotade runt i skafferiet, när han får världens bitchslap i bakhuvudet. Då är det hankatten som sitter på bänken, maten är slut och husse rotar i matskåpet utan att bjuda! :eek:

På somrarna så är kissarna på landet hos mina föräldrar och deras två burmor har också specialkost. (Känsliga magar) Det är dock inga problem att ha båda sorterna framme då vår hankatt och burmorna går till repektive matskål och äter sin egen mat. Vår honkatt med järnmage drar i sig vad som finns. Det är som om dom själva känner på sig vad som är bäst för dom.

Mina två tycker att det är jättegott. Allt torrfoder dom får tag i slinker ner med en väldig fart.
Vanligtvis får dom bara blötmat :)

Mina kissar får Orijen, de äter men inte lika mycket. Tror dock inte att det beror på smaken utan att de är mättande. De kan äta hur mycket som helst av tex RC för steriliserade katter som jag hade ett tag.

Såfin accepterade Orijens

Jag har gett Orijens till Såfin i ungefær ett halvår nu.
Rc ær lite godare, men Orijens duger. Men hon ær ingen
kræsen, kinkig katt. Inte vad det gæller mat och inte vad
det gæller annat heller. En glad gammal busa som tar
dagen som den ær.

Mina katter åt Orijen efter några dagar. De är inte såå kräsna. Men efter en tid så blev ena katten hårlös på magen, så jag fick byta tillbaka till RC.

Min katt blåvägrade äta Orijen i två dagar, hon nosade inte ens på det.
Helt plötsligt så var skålen slut :eek:
När hon väl fick smak på det så blev hon som 'besatt' och äter numera Orijen som godis, hon blir alldeles till sig när jag tar fram påsen (ändå har hon fri tillgång på annat torrfoder samt blötmat).

Hon är annars väldigt kräsen och ratar det mesta.

Mina katter älskar Orijen! Har tidigare haft Nutro och det var väldigt poppis men detta är ännu bättre. Får finmissan välja vill hon helst ha RC som hon är uppvuxen på men annars är Orijen alla katternas favorit - och mitt efter som att det sparar mig pengar. :o Det är fräsht och luktar alltid gott. Superfoder.

Eukanuba däremot, det äter ingen av mina 5 om de inte måste. Jag har försökt 3-4 ggr med eukanuba men icke. Det går bara inte.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag var hos min vetrinär häromdagen för en hälsokontroll på min katt Zorro för jag tyckte han visade tecken på att inte må bra. Han...
2
Svar
22
· Visningar
1 106
Senast: Shilton
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 196
Senast: Marvin
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama