Oriental som utekatt?

Vogue

Trådstartare
Det kanske är en knäpp fråga, men kan Orientaler vara utekatter? Jag tänker då främst på mina favoriter när dom är kolsvarta med stora öron och har sådär härligt lång nosrygg så att dom ser ut som om dom vore en panter i miniformat! :love:

Kan egentligen alla katter vara ute? (Har ju gjort en rastråd med andra favoriter innan)
Mina grannar har en Oriental och den är ju inne, går dock ut i koppel minst 2-3 ggr varje dag.

För om jag skaffar katt blir det nog en sådan att börja med, och en Mr X jag har träffat ett tag har en Norsk Skogskatt :love: som är utekatt, känns hemskt att ha en instängd och en som får gå ut?... :crazy:


Hur ser ni på saken?
 
Sv: Oriental som utekatt?

Nej, nakenkatterna t.ex kan inte vara ute. Och varför släppa ut dom lösa? Hägna in om man har möjlighet eller lär dom gå i koppel. Finns liksom ingen anledning att släppa ut dom lösa ju?
 
Sv: Oriental som utekatt?

Ja nu räknade jag inte in nakenkatter, utan katter med förutsättningarna att vara ute! :laugh:
 
Sv: Oriental som utekatt?

Orientaler har ingen underull, alltså är det stor risk att dom kommer frysa om du släpper ut dom hur som helst.
Tror dessutom att det är ytterst få uppfödare som skulle sälja till någon som kommer låta katten gå ute på egen tass.

Bättre att göra som MissFideli säger och bygga en rastgård. Då får katten känna på lite uteliv samtidigt som man skyddar den mot bl.a. trafik, rovdjur och människor. Då är det också enkelt att ta in den om den ser frusen ut eller om det börjar regna.
 
Sv: Oriental som utekatt?

Jag har min cornish rex som utekatter. Det går bra, men de har kattlucka så de kan gå ut och in som de vill. Hade inte kattluckan funnits hade de inte fått gå ut obevakade för deras päls isolerar väldigt dåligt. En av dem satte dessutom päls väldigt sent, hon såg lite skabbig ut på vinter och sommarpäls var = go commando, då krävdes solskyddsfaktor för att hon inte skulle bränna sig. De trivs helt klart bäst inomhus när det inte är högsommarvärme men tar gärna en kort morgonpromenad.
 
Sv: Oriental som utekatt?

Alla katter kan vara ute, bara de har möjlighet att gå in.:D Gillar de inte vädret går de in.
 
Sv: Oriental som utekatt?

Jo givetvis! Så har mammas och pappas katt det, han kommer och går som han vill! Han är dock bara en vanlig katt ;):love:


Men det lutar väl kanske åt rastgård, vet att en annan av mina favoritraser säljs öht inte till någon som låter dom gå ut så...:cool:
 
Sv: Oriental som utekatt?

Jo givetvis! Så har mammas och pappas katt det, han kommer och går som han vill! Han är dock bara en vanlig katt ;):love:


Men det lutar väl kanske åt rastgård, vet att en annan av mina favoritraser säljs öht inte till någon som låter dom gå ut så...:cool:

Du får nog mycket lättare att köpa raskatt om du fixar rastgård.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp