Oren efter en spricka i framknäet

Blueberry555

Trådstartare
Min ena häst fick en lätt spricka i ett framknä för ca 1,5 år. Sprickan upptäcktes inte på direkten tyvärr då han gick på bete. Han e helt läkt, men han fortsätter att gå orent. Han e friskförklarad men de hittar inte vf han fortfarande går som han gör. Hur ska jag gå vidare med detta?
Det som vet sa var att han e van att gå på detta konstiga sätt, o df går han på det nu. Hans muskler e snedbelastade pga sprickan, att han har gått på detta dumma viset o nu gör han så som han e van vid.
Hur ska jag få han att börja belasta det igen?? Ngr tips? Ny veterinär? Jag litar på han men jag står ju här med en häst som går orent men som är friskförklarad utav honom.

Sv: Oren efter en spricka i framknäet

Hur går han? Kan han ha fått ytterligare skador vid samma tillfällle så att det är något annat än knäet som spökar nu?

Det som han gör e att han lyfter det benet högre upp än det andra. Så det ser ut som han e halt, men han reagerar inte vid ngt böjprov, var en annan vet som gjorde ett böjprov på honom. Röntgenplåtar togs när han friskförklarades.

Han gör en konstig sak sedan sprickan och det är att han sliter mkt på höger framsko, på utsidan. Det är höger fram som han lyfter högre upp. Han skoddes om häromdagen och då hade han slitit ut väldigt mkt på hela utsidan på skon. Vi gick ut med honom så hovslagarn fick titta på honom, men han sätter ned hovarna korrekt. Jag funderar lite om det kan vara så att det e ngt i bogen? Jag kanske kan få hjälp med att filma honom när han travar så får du se.

Om han har gått och snedbelastat kanske han behöver en genomgång av equiterapeut kiropraktor eller liknande. Det blir spänningar och låsningar som behöver åtgärdas för att de ska kunna röra sig ordentligt igen.

De bedövade aldrig honom. Utan det ända som gjordes var att han fick trava, o sen sa vet stopp, åså gick vi direkt till röntgen o tog plåtar på knäet o kotan o hittade detta.

Det e ingen dålig ide att han felbelastat sig. Jag ska ta kontakt med ngn å se avd de säger om detta =)

Liknande trådar

Trav Min ena häst fick en lätt spricka i ett framknä för ca 1,5 år. Sprickan upptäcktes inte på direkten tyvärr då han gick på bete. Han e...
Svar
7
· Visningar
1 998
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVI

Hund, Katt, Andra Djur