Ordentliga skav av sadelgjord, vad göra ?

Sv: Ordentliga skav av sadelgjord, vad göra ?

Mitt tips är att köpa in en gammal hederlig trådgjord.Användes ganska flitigt förr.När jag jobbade i tyskland använde vi de på alla hästar förrutom när vi hoppade och åkte på tävling.Har provat den hemma också på ett sto jag hade som var jättekänslig i huden.Fungerade kanon med en trådgjord.Köpte den på Horze.

Jag hade rejäla bekymmer förra sommaren med min häst som var lite rund om magen plus att den har "mycket hud" som veckar sig där sadelgjorden ligger. Efter att ha provat X antal olika gjordar och femtioelva salvor och olika sadelgjordstunnlar, hjälpte mig sadelmakaren (problemet var inte att sadeln inte passade, den låg bra) att korta stropparna (hade långa dressyrstroppar), plus att hon rekommenderade en anatomisk mjuk lädergjord. Efter att ha lånat en sådan gjord av henne, köpte jag en likadan. Dessutom behandlade jag mot svamp och i princip hela vintern har jag smort in vitt vaselin där skavet brukar bli.
Nu är problemen borta. :)

Har haft samma problem med vårt halvblodssto och hennes dressyrsadel. Hon fick skav trots mjuk prestigegjord. På Falsterbo köpte jag en bred Stübbengjord i ett material som påminner om microfiber. Det finns inga sömmar som ligger mot hästen och skaven är redan borta :laugh:. Tror jag gav 350-400 kr för den.

Jag köpte min geltunnel på Häst och Hundhuset på Kungsgatan i Sthlm. Jag skulle efter något år köpa en till men då hade de inte dessa längre. De kanske kan ta hem eller så skulle jag kolla med Lillhästen i Stav, de brukar vara samarbetsvilliga och ta fram det man önskar. Lycka till!

Det är en neopren gjord jag har, och det är den som fungerar bäst...

Är det när han blir svettig nu på sommaren som han får skav? Var noga att svampa hästen ren från svett mm. Detta gör du säkert redan! :)

jag har hört av en erfaren hästperson att sånna här jätte fula trådgjordar ska vara bra för skav, har aldrig testat själv...kanske magplatta kan vara alternativ? jobbade på en ridskola ett tag och deras hästar som brukade få skav eller hade dåligt sadelläge så sadeln inte låg still hade magplatta och inget skav eller så. köpte även magplatta till min förra häst som brukade få skav, inte alls lika mycket skav som förut! värt att låna en å kolla kanske....om du inte redan har en!

Jag använde ett gammalt lakan som jag rev i remsor och virade 2 varav runt gjorden vid skavet, ganska brett så att det inte blev någon skarv. Och som en del har skrivit, när jag sadlat och dragit åt att lyfta frambenet rakt framåt så att framknät är i rät vinkel. Det ska bli flera hudveck framför gjorden.

Om du hittar en gammal trådgjord i bomull så brukar det funka för de flesta "skavhästar". Visst, det är inte världens snyggaste eller trendigaste men väl beprövad.

Du har helt rätt!
I mitt fall glider sadeln fram och jag får sadla om å sadla om.
Magen är rund efter betet och det ett bekymmer med sadelgjorden som skaver.
Jag har en dressyrsadel med långa stroppar och problemet är att det är jätte svårt och jobbigt att få på tunneln.
Nu undrar jag om jag ska köpa en kortare gjord så det inte skaver i arm vecket eller en längre så den går upp längre och inte ligger på skavet???
Alternativet prova ut en ny sadel??

Nu är ju iofs denna tråd från 2008, men ämnet är väl alltid relevant.

Jag använder en kort sadelgjordstunnel av fårskinn från Medilamb (egentligen till dressyrgjordar) även till de långa gjordarna (jag har 120 cm till min häst). Detta funkar för mig, då jag har en häst som inte är så massivt bred av sig, så det korta skyddet täcker optimalt.

Denna tunnel är dessutom så smart konstruerad att den bara har fårskinn på undersidan, medan man kan öppna upp den helt längsgående med kardborr, och sätta fast gjorden med kardborrfästen där man vill ha den, på så sätt är den alltid på plats, halkar aldrig av, knölar sig inte utan ligger där den ska. Hästen är mer än nöjd.

Huruvida sadeln passar eller ej går jag inte in på i denna tråd.

Liknande trådar

M
Hästvård Ok så hästen är på boxvila, har vairt i nästan en månad nu och måste vara iallafall 2-3veckor till (om allt går bra, annars kan det bli...
Svar
19
· Visningar
1 728
Senast: -moa-
·
Z
Hästvård Nu har jag haft problem hela sommaren med sadelgjords skav.. Hade först en vanlig rak dressyrgjord, men den gav skav bakom vänster...
Svar
11
· Visningar
2 400
Senast: Mynta2
·
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka