Orättvis morbror?

lillamy73

Trådstartare
Min ena storebror köpte i höstas en cross till våran andra systers pojk (som är lika gammal som min 6 år)
Sa då att det var en faddergåva som jag till viss del köpte.
Fast många tankar kretsade till att man tydligen måste välja en fadder med mer pengar.
Men jag vet att mina barns faddrar spenderar tid med sina fadderbarn vilket min bror inte gör.

Men iallafall så blev min sex åring avundsjuk då han har önskat sig en cross och det hade inte kusinen. Det slutade med att vi letade upp en cross och köpte till våran son.

Innan jul ringde min syster och sa att min bror hade köpt två transformers till sitt fadderbarn i julklapp och att de kostade runt tre hundrakronor styck.
Tänkte då att han kanske hade köpt något liknande till min son men det visade sig att det var det inte. Den röda prislappen satt kvar på paketet och sonens julklapp som han fick kostade hundra drygt.

Igår var min syster här och hennes pojk hade med sig sin transformers hit och när mina barn vill leka med den så fick de inte det..
Visste inte om detta förrän på kvällen då vi åkte till coop och gick förbi leksakerna där.
Min sex åring blev jätte ledsen över att vi inte kunde köpa en sådan för det har han önskat sig. Då sa jag att jag inte hade hört det ifrån honom.
Sa till min pojk att jag tyckte att han var bortskämd som tror att han kan få allt han pekar på. Det har ju ändå varit jul och de har fått massor av nya grejor. Han grät hela vägen hem från affären.....

Är det bara jag som tycker att det är fel att min bror gör sådan stor skillnad mellan barnen? Är det jag som är dum?
De är ju lika gamla och istället för att ge kusinen två kunde han gett dem vars en tycker jag. Ska man bara för att man är fadder överösa barnet med grejor?

När min son kom till sanns igår så diskuterade vi att han kan hjälpa till med saker här hemma och på sådant vis försöka spara till en Transformers.

Suck är jag dum som själv blir avundsjuk när min bror gör så?
 
Sv: Orättvis morbror?

Nej du är inte dum, du är helt normal! Det är en inbyggd reaktion vi föräldrar har som finns där för att skydda våra barn!


Men, att din bror köper dyrare saker till din systers barn är inget du kan göra åt! Vissa kan säkert tycka att du ska prata med din bror om att behandla barnen lika, men jag tycker det är bättre att du förklarar för din son att det är så här livet är: Orättvist!!! Men att han säkert har saker som kusinerna är avundsjuka på.

Mina barn är ibland väldigt avundsjuka på kamrater, men då förklarar jag för dem vad lyckligt lottade de är som bor med sin mamma och pappa, de har egna rum och hela och rena kläder att sätta på sig. De har mormor/morfar, farmor/farfar i närheten som de kan gå till när de vill. De har helt enkelt ett väldigt bra liv!

Sen måste jag säga att du har ett riktigt klappträ till bror som gör på det här viset! Och varför ringde din syster och berättade om transformerserna? Var det för att göra dig avundsjuk???


Mina barn har olika faddrar, mitt äldsta barn har en fadder som älskar att handla saker till henne. Min dotter får komma hem till dem själv utan att vi är med(har alltid varit så, faddern bor 25 mil härifrån) Faddern tar med henne på bio, utflykter mm. Mina andra barn har faddrar som visar noll i intresse, men det är inget jag kan göra nåt åt, det enda jag kan förklara är att det beror inte på mina barn, utan det är den vuxne det beror på!

Så till sist vill jag säga, att väldigt klokt att din son får "tjäna" ihop till sin transformers! Barn mår bra av att inte bli överösta med saker och genom att få "förtjäna" sina leksaker!
 
Sv: Orättvis morbror?

Bara en liten undran från min sida. Vad är det här med faddrar? Har aldrig hört talas om det. Förutom om man blir fadder åt ett barn i ett fattigt land typ.
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag förstår mycket väl att du blir arg på din bror, det blir man när ens barn blir orättvist behandlade.
Men på samma gång så är det ju hans "rätt" att ge till vem han vill. Jag tycker att din systers agerande är märkligt när hon ringer och skryter om vad hennes son har fått.

Jag är fadder till två barn, jag har tyvärr ingen kontakt med dem idag. Det ena barnet, eller barn och barn, han är vuxen nu. Men han hamnade på fosterhem som bebis pga vårdnadstvist och det fanns ingen möjlighet för mej att hålla kontakten.
Det andra barnet jag är fadder till har jag tappat kontakten med pga att hennes mamma och jag inte håller kontakten längre, jag uppmärksammar alltså inte mina fadderbarn.
Mina barns fadder (de har samma) är min bästa vän och gåvorna har varierat genom åren beroende på ekonmin men jag ser inte presenter som det viktiga utan jag valde henne som fadder just för att vi hade lika sätt att tänka om barn och jag ville att mina barn skulle bo hos henne om något hände. Vilket jag också skrev i mitt testamente.

Jag ser det här som fadder som en lite lustig företeelse i vårat samhälle, hur många har egentligen tänkt att deras barn ska bo hos sin fadder om något händer med föräldrarna? Hur många har skrivit in det i sitt testamente? Det var ju så det var tänkt från början och att faddern har ansvar för barnets kristna fostran.

Jag som inte bekänner mej till den kristna tron alls längre borde ju inte vara fadder längre eftersom jag inte skulle fostra någon i den kristna tron.

Jag tycker att du ska fråga din bror hur han tänker, han är ju den enda som vet. Och kanske påpeka hans egentliga uppgift istället för att ge bort dyra presenter.
 
Sv: Orättvis morbror?

Min 7-åring skulle aldrig i livet få allt han pekade på för att "alla andra har". Det finns en himla massa olämpliga leksaker som barn önskar sig.

Var glad att du slipper skiten :p och ge ditt barn bättre värderingar istället, det kommer han ha betydligt mer nytta av på lång sikt.

Var inte avundsjuk på så ytliga ting.

Det är inte den med dyrast prylar som dör lyckligast.
 
Sv: Orättvis morbror?

OK gudföräldrar vet jag vad är men hade aldrig hört fadder förut.:)

Jag är gudmor åt min systers ena barn. Jag köper sällan nåt till barnen men det beror lite på att de bor på Nya Zeeland.

TS
Saker är väl inte det viktigaste här i livet men ta upp det med din bror och fråga hur han tänker.

Mina små bröder (halvsyskon) får allt de pekar på och mer där till.
Ett exempel är tex att de fick varsin spindelmannendräkt från ÖB utan muskler men de dög inte för de dräkterna nån kusin till dem hade hade muskler så de ville ha såna istället och det fick de. De är bara 3 år gamla!! Detta var bara ett litet exempel de har fått värre saker (=dyrare)

Det är bra att din son får "förtjäna" sina leksaker. De får en sundare värdering
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Orättvis morbror?

Jag förstår att du reagerar som du gör, orättvisa är inget vidare.

Jag tycker du kan prata med både syster o bror, säg som det är om du kan/orkar/vågar o be dem i alla fall inte skylta med sin orättvisa.

Lycka till
 
Sv: Orättvis morbror?

Men, har du och din syster precis samma förutsättningar? Kanske det är så att din bror känner att han behöver "ta hand om" din systers son lite bättre än vad han behöver göra med dina barn, eftersom du sköter den biten så bra själv??

Jag har ett par barn i min närhet som jag spenderar lite mer tid med än andra och tänker ut lite mer speciella presenter, av den anledningen att de barnen behöver lite mer uppmärksamhet.
 
Sv: Orättvis morbror?

Försökte att tala med min syster igår och hon blev fly förbannad.

- Vaddå han är ju Gudfar ju till honom. Dina barn har ju så mycket saker som inte mina barn har.
-Eh ja som jag har köpt till dem ja.
- Förresten hade han tänkt att köpa en cross till dina barn med men du var ju så snabb att åka iväg o köpa en ju.
- Till mig sa han att jag kunde få köpa en cross för han visste om en som hade en. Men då hade vi redan en på g. Då kunde han talat om det till mig.

Sen menade hon på att jag jämför våra barn med varandra vilket jag verkligen inte gör i övrigt. Är det någon som jämför barnen så är det hon.

där åkte jag ifrån henne för jag vet att om jag blir arg så säger jag saker som jag inte menar. Och det vill inte jag.

När hon lugnat ner sig lite så sa hon att jag skulle prata med vår bror och tala om vad jag känner. Då jag ringde till henne för att tala om att mina barn inte hade med sig pyamas utan att de ville ligga i kalsonger och t-shirt. När de skulle ligga över där inatt.

Stackarn brodern kommer att dö med hans dåliga nerver om jag pratar med honom. För han har säkert inte tänkt alls.
Tillsaken hör att min syster och min bror jobbar på samma företag så syster är ju inte dummare än att tala om för bror vad hennes kille vill ha. På det viset känner han till det barnet mer än mina barn.

Suck jag lägger det bakom mig nu och mina barn får jobba sig till sina transformers. Även om det tar ett tag....
 
Sv: Orättvis morbror?

Livet ÄR inte rättvist. Vuxna är inte ofelbara.

Det är kanske en jobbig match att förklara för barnen att prylar inte är viktigast men jag tror det är lättare när de är små.

Man behöver ändå sätta emot den där spiralen "alla andra har". Annars sitter man verkligen i klistret :crazy:
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag fattar faktiskt inte varför föräldrar strävar efter "rättvisa" mellan barn på det här sättet. En sak är ju att barnen gör det, men de är ju barn. Föräldrarna är vuxna.

Om nu din bror har en annan relation till er syster, eller till er systers barn, än var han har till dig och dina barn, så är det väl helt rimligt att det tex märks på presenterna?

Jag tycker att det är en otroligt märklig idé att ha en massa synpunkter på hur andra personer - din bror, i det här fallet - bör ge presenter! Presenter är ingen mänsklig rättighet, utan något man ger för att man vill det. Och din bror gör då som han vill göra - får man förmoda.
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag förstår hur du känner dig, min syster gör typ lika dan`t , killarna fick varsin mössa i år igen och tjejen fick ett (billigt) nattlinne medans min andra syrras tjej fick 2 klänningar med tillhörande strumpbyxer, ska tilllägga att hon är fadder till min son.
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag fattar faktiskt inte varför föräldrar strävar efter "rättvisa" mellan barn på det här sättet. En sak är ju att barnen gör det, men de är ju barn. Föräldrarna är vuxna.

Om nu din bror har en annan relation till er syster, eller till er systers barn, än var han har till dig och dina barn, så är det väl helt rimligt att det tex märks på presenterna?

Jag tycker att det är en otroligt märklig idé att ha en massa synpunkter på hur andra personer - din bror, i det här fallet - bör ge presenter! Presenter är ingen mänsklig rättighet, utan något man ger för att man vill det. Och din bror gör då som han vill göra - får man förmoda.


Trodde jag var ensam om att tycka sådär efter jag läst ner till ditt inlägg! Så jag tänkte inte skriva nåt men nu måste jag hålla med dig!
 
Sv: Orättvis morbror?

Trodde jag var ensam om att tycka sådär efter jag läst ner till ditt inlägg! Så jag tänkte inte skriva nåt men nu måste jag hålla med dig!

Håller med..
Om jag tänker på rättvisa så gäller det isåfall vad jag ger mina egna barn. Andra får ge vad de vill till vem de vill.
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag vet inte varför din bror ger din systers barn dyrare saker men antar att det handlar om att han både är morbror OCH gudfar.

Sedan finns det absolut inget krav om att gudfäder och gudmödrar SKA ge presenter men han har antagligen valt att tolka det så.

Våra barn har gudmödrar men inga gudfädrar (säger man verkligen så?!:confused::o) och de är verkligen helt fantastiska!

Barnens ena gudmor skickade exempelvis en adventskalender till dem där hon knåpat till 48 st små paket (förutom den adventskalender hennes egen son fick, d.v.s. 72 paket!). Det är så himla gulligt gjort att jag får tårar i ögonen över den tid hon lagt ner. Speciellt eftersom det har sin grund i att hon själv uppskattade sina adventskalendrar som barn.
 
Sv: Orättvis morbror?

Jag tycker att föräldrar samt mor- och farföräldrar ska vara rättvisa mot sina barn och barnbarn och att man ska vara någorlunda rättvis mot barn i samma familj. Förutom det så får det bli lite hur som. En morbror har inga skyldigheter att vara rättvis och tanken att man skulle välja fadder utifrån vem som är mest frikostig känns ganska deprimerande.
 
Sv: Orättvis morbror?

Har tänkt igenom det hela.

Igentligen handlar det nog inte om kostnader för presenter alls.

I det hela är det nog så att jag saknar min bror så mycket.
Vi träffas aldrig han och jag och han känner knappt mina barn.

Ringde till honom idag och som jag trodde så trodde han att en gudfar skulle köpa fina presenter till sitt gudbarn.
Han sa att det gör väl dina barns faddrar. Förklarade för honom att bägge gudmödrarna till mina barn inte har pengar att kunna lägga på barnen.
Eftersom de knappt har pengar så att deras ekonomi går runt.

Älskar min bror och saknar honom så mycket och min syster träffar honom varje dag då de jobbar ihop. Så de har inget behov av att träffas på fritiden.
Frågade honom om vi inte kunde försöka träffas lite oftare.
Om de kan komma över på en fika han och hans sambo.
Han lovade att han skulle försöka och jag med.

Min syster frågade mig om jag inte kände likadant att umgås med min äldsta bror.
Men det gör jag inte.
För min yngre storebror är jag orolig för. Och han vet jag att jag alltid kan nå och att han alltid finns för mig....

Säger som jag igentligen brukar säga prylar är igenting bara man får lov att vara med varandra.

Det är nog därför jag inte har kunnat släppa det hela. för jag var förvirrad och visste inte vad jag ville eller kände.

Tack alla som har svarat.....
 
Sv: Orättvis morbror?

:o :bow:

Tänk om "snåljulklapparna" och din reaktion på dem kan få barnen att få en närvarande morbror som lär känna dem istället och se en bra vuxen syskonrelation :love:

Värt mer än alla leksaker i världen :idea:

Starkt av dig att se igenom din frustration!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 014
Senast: cirkus
·
R
Övr. Barn Gör här ett försök för att se om någon här på föräldrar kännerigen den typ av barn och problem jag kommer att beskriva. För jag behöver...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 965
Senast: Raderad medlem 94602
·
Övr. Barn Jag har 4 barn, 2 stora med ett ex och 2 små med sambon. Detta är något som poppat upp ofta efter de smås födelse och kan få mig att...
2
Svar
24
· Visningar
3 749
Senast: Pigan
·
Övr. Barn Trodde aldrig jag skulle behöva starta en tråd om detta men jag behöver ösa ur mig allt, och så behöver jag råd om hur jag ska göra med...
5 6 7
Svar
136
· Visningar
16 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Lukt från kattlådan
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp